IBPP4/443-537/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-537/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jest beneficjentem priorytetu VII Transport, działania 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, poddziałanie 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową - dotyczy projektu pn. "..." realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Celem głównym projektu jest usprawnienie połączenia komunikacyjnego gmin położonych w zachodniej części Powiatu z drogą krajową. Ponadto projekt realizuje cele szczegółowe:

* zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych poprawa stanu nawierzchni drogi

* poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Projekt pn. "..." zakłada modernizację odcinka drogi powiatowej od skrzyżowania z linią kolejową przy DW w kierunku granicy gmin R i L. Długość odcinka będącego przedmiotem projektu wynosi 2 635,70 mb.

W ramach przedmiotowego projektu ujęto również wykonanie prac budowlano-remontowych oraz towarzyszących polegających na:

* przekładkach, remontach i regulacjach istniejących elementów w pasie drogowym takich jak chodniki, zjazdy, obramowania krawężnikowe, żeliwne włazy urządzeń sieci, itp.

* odtworzeniu rowów przydrożnych i udrożnieniem lub według potrzeb przebudową bądź remontem przepustów,

* uporządkowaniu zieleni przydrożnej - usunięcie samosiewów, pielęgnacja zieleni wysokiej - cięcia redukcyjne w koronach drzew.

Planowana do wykonania modernizacja odcinka drogi ma na celu poprawę warunków oraz bezpieczeństwa użytkowania, zwiększenie płynności ruchu, a przez to zmniejszenie uciążliwości dla środowiska.

Projekt jest realizowany zgodnie z zasadami programu oraz umową o dofinansowanie projektu.

W ramach realizacji projektu będą wykonane prace budowlane, tablice pamiątkowe, wykonano tablice informacyjne, a także zamieszczono w prasie lokalnej ogłoszenia tematyczne promujące projekt, zgodnie ze szczegółowym kosztorysem projektu i harmonogramem wydatków.

Podatek VAT naliczony w każdym zakupie został uznany za wydatek kwalifikowany przez Instytucję wdrażającą (Urząd Marszałkowski). Projekt jest realizowany przez Powiat jako jednostkę samorządu terytorialnego.

W odniesieniu do wszystkich zakupów towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Urząd Marszałkowski zwrócił się z prośbą do Powiatu o aktualizację oświadczeń dotyczących kwalifikowalności podatku VAT do 31 grudnia każdego roku, aż do upływu 5 lat od zakończenia realizacji projektu, zaświadczenia z urzędu skarbowego określającego status płatnika VAT oraz zawierającego informację, czy w odniesieniu do ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Podstawę do zobowiązania beneficjentów do spełnienia zaktualizowanych wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowi umowa o dofinansowanie projektu, która zawiera postanowienia dotyczące obowiązku przedstawiania a przepisy regulujące problematykę podatku VAT przewidują możliwość korygowania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ciągu 5 lat od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku należnego, to należy uznać, iż uprawnienie do zaliczenia podatku VAT do wydatków kwalifikowalnych może podlegać weryfikacji przez cały ten okres.

W piśmie z dnia 5 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Efekty projektu tj. modernizowana droga będzie publiczna, ogólnodostępna i nieodpłatnie udostępniana wszystkim użytkownikom.

Podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe, będącym urzędem obsługującym Powiat.

Powiat jest Wnioskodawcą i instytucją realizującą projekt i na Powiat wystawiane są faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Powiat jako beneficjenta priorytetu VII Transport, działania 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, poddziałanie 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową - dotyczy projektu "..." realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w odniesieniu do tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 maja 2010 r.), Powiat, będący beneficjentem projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "....".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty, gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Powiat.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat jest beneficjentem priorytetu VII Transport, działania 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, poddziałanie 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową - dotyczy projektu pn. "..." realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Celem głównym projektu jest usprawnienie połączenia komunikacyjnego gmin położonych w zachodniej części Powiatu z drogą krajową. Ponadto projekt realizuje cele szczegółowe:

* zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych poprawa stanu nawierzchni drogi

* poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Projekt pn. "..." zakłada modernizację odcinka drogi powiatowej od skrzyżowania z linią kolejową przy DW w kierunku granicy gmin R i L.

Planowana do wykonania modernizacja odcinka drogi ma na celu poprawę warunków oraz bezpieczeństwa użytkowania, zwiększenie płynności ruchu, a przez to zmniejszenie uciążliwości dla środowiska.

Projekt jest realizowany zgodnie z zasadami programu oraz umową o dofinansowanie projektu.

W ramach realizacji projektu będą wykonane prace budowlane, tablice pamiątkowe, wykonano tablice informacyjne, a także zamieszczono w prasie lokalnej ogłoszenia tematyczne promujące projekt, zgodnie ze szczegółowym kosztorysem projektu i harmonogramem wydatków.

W odniesieniu do wszystkich zakupów towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto z treści wniosku wynika, że efekty projektu tj. modernizowana droga będzie publiczna, ogólnodostępna i nieodpłatnie udostępniana wszystkim użytkownikom.

Podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe, będącym urzędem obsługującym Powiat.

Powiat jest Wnioskodawcą i instytucją realizującą projekt i na Powiat wystawiane są faktury.

Tym samym należy stwierdzić, że skoro towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl