IBPP4/443-532/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-532/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-532/11/MN z dnia 3 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt pn. "XXX". W dniu 8 września 2009 r. została zawarta umowa o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Wnioskodawcą a Zarządem Województwa, pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013. Zgodnie z przedmiotową umową, beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji. Projekt zakłada budowę kompleksu sportowego, zawierającego pełnowymiarowe boisko z trawy naturalnej do piłki nożnej wraz z bieżnią lekkoatletyczną oraz niezbędnym wyposażeniem. Obiekt będzie posiadał również skocznię w wzwyż, skocznię w dal, rzutnię do pchnięcia kulą. Realizacja inwestycji jest związana z zadaniami własnymi Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Beneficjentem niniejszego projektu jest Gmina, w którego imieniu występuje Urząd Miasta. Powstałym obiektem będzie zarządzać, podległa Burmistrzowi Miasta, nieposiadająca osobowości prawnej jednostka budżetowa - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodzić z budżetu Gminy. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "XXX" nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach niniejszego projektu, wykonawcy wyłonieni zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy - Prawo Zamówień Publicznych, wykonali oraz wykonują następujące zadania:

1.

Studium Wykonalności,

2.

Dokumentacja projektowa,

3.

Roboty budowlane,

4.

Zakup sprzętu sportowego,

5.

Promocja projektu (tablice informacyjne, ulotki, naklejki).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji przejmie w użytkowanie kompleks sportowo-rekreacyjny na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową Gminy nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną na mocy Uchwały Rady Miejskiej w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.

Gmina z tytułu oddania obiektu w użytkowanie MOSIR (jednostka budżetowa) nie będzie uzyskiwała obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Gmina przekaże obiekt na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia.

Nowootwarty obiekt będzie miał charakter ogólnodostępny, bezpłatny zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet IX. Zdrowie rekreacja 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa. Zarówno w Gminie jak i Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji nie powstanie obrót podatkowy.

Nowopowstały obiekt będzie stanowił środek trwały Gminy, o charakterze ogólnodostępnym, bezpłatnym zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet IX. Zdrowie rekreacja 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (jednostka budżetowa) jako użytkownik obiektu na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia nie będzie czerpał pożytków z obiektu, a tym samym Gmina jako właściciel nie będzie pozyskiwała żadnych dochodów z powyższego kompleksu sportowo-rekreacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. "XXX". Projekt zakłada budowę kompleksu sportowego, zawierającego pełnowymiarowe boisko z trawy naturalnej do piłki nożnej wraz z bieżnią lekkoatletyczną oraz niezbędnym wyposażeniem. Obiekt będzie posiadał również skocznię w wzwyż, skocznię w dal, rzutnię do pchnięcia kulą. Realizacja przedsięwzięcia jest związana z zadaniami własnymi Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Beneficjentem projektu jest Gmina. Powstałym obiektem będzie zarządzać, podległa Burmistrzowi Miasta, nieposiadająca osobowości prawnej jednostka budżetowa - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodzić z budżetu Gminy.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "XXX" nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji przejmie w użytkowanie kompleks sportowo-rekreacyjny na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Gmina z tytułu oddania obiektu w użytkowanie MOSiR (jednostka budżetowa) nie będzie uzyskiwała obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Nowopowstały obiekt będzie stanowił środek trwały Gminy, o charakterze ogólnodostępnym, bezpłatnym zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet IX. Zdrowie rekreacja 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa. U Wnioskodawcy nie powstanie obrót podatkowy.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wobec powyższego podejmowane w tym zakresie przez podatnika (Gminę) działania mieszczą się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę) działalności gospodarczej. W kontekście powyższego należy uznać, że przekazanie do bezpłatnego użytkowania powstałej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl