IBPP4/443-529/13/BP - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-529/13/BP Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "... ".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wniosek dotyczy zrealizowanego projektu pn. "... " w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - Priorytet: XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia; Działanie: 12.1 "Rozwój systemów ratownictwa medycznego". Instytucją odpowiedzialną za wniosek jest Centrum... w W., organem odpowiedzialnym za realizację projektu jest Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w "M". Projekt był realizowany od września 2008 r. do grudnia 2009 r. wg umowy...wartość całkowita projektu wyniosła 765.000,00 zł wydatki kwalifikowalne wyniosły 764.146,00 w tym dofinansowanie P. na poziomie 85% czyli 649.524,10 zł wypłacone dn. 4 października 2010 r. W ramach projektu zakupiono dwa ambulanse typu R z wyposażeniem medycznym posiadającym znaki CE (są to nosze główne i podbierakowe, krzesło kardiologiczne, respirator reanimacyjno transportowy, defibrylator, deska ortopedyczna, ciśnieniomierz, pompa infuzyjna i inne), ambulanse spełniają normy emisji spalin oraz inne wymogi zawarte w przepisach prawa. Dostawca ambulansów wystawił faktury opodatkowane VAT, który został uznany za kwalifikowalny poprzez zastosowanie metody alokacji bezpośredniej i został częściowo zrefundowany przez P. SP ZOZ w "M" jest jedynym świadczeniodawcą w zakresie ratownictwa medycznego w powiecie myszkowskim i posiada umowę z NFZ w której zakres wchodzą 2 zespoły podstawowego ratownictwa medycznego i 1 zespół specjalistycznego ratownictwa medycznego. Zakupione ambulanse są wykorzystywane wyłącznie do realizacji kontraktu z NFZ świadcząc usługi zwolnione z podatku VAT (alokacja bezpośrednia) na mocy ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 18. Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych innych przychodów z użytkowania zakupionych ambulansów, jako że są one wymaganym przez NFZ zabezpieczeniem wykonania zawartej umowy. Oprócz wymienionej umowy z NFZ obejmującej ratownictwo medyczne, SP ZOZ posiada aktualne umowy obejmujące lecznictwo stacjonarne, rehabilitację, lecznictwo ambulatoryjne, podstawową opiekę zdrowotną, stomatologię, transport sanitarny, nocną i świąteczną opiekę ambulatoryjną i wyjazdową oraz ambulatoryjne leczenie psychiatryczne i uzależnień, które to usługi są zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7 i uzyskującym przychody opodatkowane z najmu lokali, które nie są związane z główną działalnością SP ZOZ jaką jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w "M" ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem pn. "... " przy zastosowaniu metody alokacji bezpośredniej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem, ponieważ zakupione ambulanse są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na mocy ustawy o Podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. wraz z późn. zm. zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, że wniosek dotyczy zrealizowanego projektu pn. "... " w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - Priorytet: XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia; Działanie: 12.1 "Rozwój systemów ratownictwa medycznego". Instytucją odpowiedzialną za wniosek jest Centrum... w W., organem odpowiedzialnym za realizację projektu jest Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w "M". Projekt był realizowany od września 2008 r. do grudnia 2009 r. wg umowy...wartość całkowita projektu wyniosła 765.000,00 zł wydatki kwalifikowalne wyniosły 764.146,00 w tym dofinansowanie P. na poziomie 85% czyli 649.524,10, wypłacone dn. 4 października 2010 r. W ramach projektu zakupiono dwa ambulanse typu R z wyposażeniem medycznym posiadającym znaki CE (są to nosze główne i podbierakowe, krzesło kardiologiczne, respirator reanimacyjno transportowy, defibrylator, deska ortopedyczna, ciśnieniomierz, pompa infuzyjna i inne), ambulanse spełniają normy emisji spalin oraz inne wymogi zawarte w przepisach prawa. Dostawca ambulansów wystawił faktury opodatkowane VAT, który został uznany za kwalifikowalny poprzez zastosowanie metody alokacji bezpośredniej i został częściowo zrefundowany przez P.

Zakupione ambulanse są wykorzystywane wyłącznie do realizacji kontraktu z NFZ świadcząc usługi zwolnione z podatku VAT na mocy ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 18. Wnioskodawca nie uzyskuje żadnych innych przychodów z użytkowania zakupionych ambulansów, jako że są one wymaganym przez NFZ zabezpieczeniem wykonania zawartej umowy. Oprócz wymienionej umowy z NFZ obejmującej ratownictwo medyczne, SP ZOZ posiada aktualne umowy obejmujące lecznictwo stacjonarne, rehabilitację, lecznictwo ambulatoryjne, podstawową opiekę zdrowotną, stomatologię, transport sanitarny, nocną i świąteczną opiekę ambulatoryjną i wyjazdową oraz ambulatoryjne leczenie psychiatryczne i uzależnień, które to usługi są zwolnione z podatku VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7 i uzyskującym przychody opodatkowane z najmu lokali, które nie są związane z główną działalnością SP ZOZ jaką jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny, gdyż będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności związanych z opieką medyczną, zwolnionych od podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl