IBPP4/443-527/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-527/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 10 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) oraz pismem z 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako środka do barwienia preparatów cytologicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako środka do barwienia preparatów cytologicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 stycznia 2014 r. oraz pismem z 16 stycznia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, który prowadzi działalność leczniczą. Obok innych licznych prowadzonych poradni, podmiot prowadzi Poradnię "...". Zakres diagnostyki i leczenia Poradni to: kompleksowe badania profilaktyczne kobiet; pełny zakres badań ginekologicznych; wczesna profilaktyka raka piersi, realizowana w ramach programu przeznaczonego dla Mieszkanek T. w wieku od 40 do 49 lat; realizacja programu "...", który jest przeznaczony dla kobiet między 50 a 69 rokiem życia; badania cytologiczne; opieka nad kobietą ciężarną; USG narządu rodnego i ciąży; USG piersi; mammografia. W ramach Poradni "..." działa Pracownia Cytologiczna.

Zakres diagnostyki Pracowni Cytologicznej to ocena wymazu z części pochwowej i kanału szyjki macicy w zakresie onkologicznym i hormonalnym; ocena stopnia czystości pochwy - określenie stanu bakteryjnego części pochwowej. Ww. badania zlecane są przez lekarza ginekologa w celu postawienia prawidłowej diagnozy, wyboru sposobu leczenia w zależności od różnorodności zakażeń, jak również w ramach profilaktyki wykrywania wczesnego stadium nowotworów szyjki macicy.

W ramach prowadzonej działalności w Pracowni Cytologicznej wykorzystywany jest alkohol etylowy do barwienia preparatów cytologicznych.

Możliwość skorzystania ze zwolnień od podatku akcyzowego od alkoholu etylowego kupowanego na potrzeby pracowni cytologicznej poradni "..." umożliwi Wnioskodawcy zmniejszenie kosztów działalności poradni "...", w tym do pracowni cytologicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zgodnie z treścią § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 212 z dnia 14 lutego 2013 r.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie:

1.

przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem;

2.

do wytwarzania leków recepturowych w aptekach.

W związku z powyższym oraz przedstawionym zdarzeniem powstaje pytanie, czy używanie alkoholu etylowego jako środka do barwienia preparatów cytologicznych objęte jest zwolnieniem od akcyzy w rozumieniu § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 212 z dnia 14 lutego 2013 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z 16 stycznia 2014 r.) przez czynności lecznicze w rozumieniu § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego należy rozumieć wszystkie zabiegi prowadzone bezpośrednio na pacjencie oraz na materiale pobranym od pacjenta do analiz mających na celu prawidłowe postawienie diagnozy.

Powyższe stanowisko zostało między innymi potwierdzone w piśmie Urzędu Celnego w Lublinie znak:. z 16 lipca 2004 r. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że uprawniony będzie do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego z zastrzeżeniem określonym w treści § 10 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, tj. z zastrzeżeniem warunku nabywania alkoholu objętego zwolnieniem ze składu podatkowego na terytorium kraju. Warunek nabywania alkoholu ze składu podatkowego wynika literalnie z treści art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym który stanowi, że zwolnienie od akcyzy wyrobów akcyzowych stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Ponadto powinny być spełnione pozostałe warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wnioskodawca - który jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej - w złożonym wniosku wskazał, że zamierza nabywać ze składu podatkowego alkohol etylowy, który zamierza wykorzystywać do barwienia preparatów cytologicznych. Obok innych licznych prowadzonych poradni, podmiot prowadzi Poradnię "...". Zakres diagnostyki i leczenia Poradni to: kompleksowe badania profilaktyczne kobiet; pełny zakres badań ginekologicznych, wczesna profilaktyka raka piersi. W ramach Poradni "..." działa Pracownia Cytologiczna. Zakres diagnostyki Pracowni Cytologicznej to ocena wymazu z części pochwowej i kanału szyjki macicy w zakresie onkologicznym i hormonalnym; ocena stopnia czystości pochwy - określenie stanu bakteryjnego części pochwowej. Badania zlecane są przez lekarza ginekologa.

W świetle przepisu § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra... z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212) - zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów... w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie:

1.

przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem;

2.

do wytwarzania leków recepturowych w aptekach.

Przez czynności lecznicze należy rozumieć wszystkie zabiegi prowadzone bezpośrednio na pacjencie oraz na materiale pobranym od pacjenta do analiz mających na celu prawidłowe postawienie diagnozy.

Warunki zwolnienia od podatku określone zostały w przepisie § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia, który stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Analiza zapisów art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8... (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), prowadzi do..., że zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego, stosuje się wyłącznie w przypadku jego dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Definicja podmiotu zużywającego została zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, gdzie określono, że podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia... na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Powyższy zapis wskazuje, że podmiotem zużywającym będzie Wnioskodawca, który zużyje alkohol etylowy do barwienia preparatów cytologicznych.

Natomiast warunki zastosowania zwolnienia wskazane w art. 32 ust. 5-11 ustawy, to odpowiednio:

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

7. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

8. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

9. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

10. Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

11. Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że wykorzystywany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy do barwienia preparatów cytologicznych będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie § 10 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia jeżeli alkohol nabywany przez Wnioskodawcę zostanie dostarczony do niego ze składu podatkowego oraz zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11.

Należy podkreślić, że zwolnienie z § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212) obowiązuje w swoim brzmieniu od dnia obowiązywania ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. Pierwotnie było określone w § 14 rozporządzenia z 24 lutego 2009 r. (Dz. U. 32 poz. 228) a następnie również w § 14 rozporządzenia z 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. 159 poz. 1070). Zatem w okresie kiedy zwolnienie zostało wprowadzone obowiązywała ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89). Ustawa ta została zastąpiona ustawą z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Tym samym obecnie zwolnienie stosowane dla zakładów opieki zdrowotnej odnosi się do podmiotów prowadzących działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl