IBPP4/443-521/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-521/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 25 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa krytej pływalni w mieście" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa krytej pływalni w mieście". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 25 czerwca 2009 r. będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 czerwca 2009 r. znak: IBPP4/443-521/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje inwestycję pn. "Budowa krytej pływalni w mieście". Beneficjentem ewentualnych środków z funduszy unijnych na ten cel i głównym inwestorem zadania będzie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego. Miasto przekazało na rzecz Powiatu działkę pod budowę obiektu i będzie partycypowało w kosztach jego utrzymania (zgodnie z zawartym porozumieniem). Po zakończeniu i odbiorze wszystkich robót Powiat utworzy zakład budżetowy, któremu przekaże nieodpłatnie na stan środek trwały jakim będzie obiekt krytej pływalni. Zakład budżetowy będzie jedną z form wykonywania zadań własnych powiatu. W tym przypadku zadań z zakresu turystyki i wypoczynku.

W piśmie z dnia 9 czerwca Wnioskodawca poinformował, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją planowanej inwestycji pn. "Budowa krytej pływalni w mieście" nie będą związane z wykonywaniem przez Powiat - Starostwo Powiatowe czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu przedmiotowej inwestycji Powiat utworzy Zakład Budżetowy, który będzie prowadził Krytą Pływalnię.

Zakłady Budżetowe zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy o finansach publicznych tworzą organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (w omawianym przypadku Rada Powiatu) określa stosowną uchwałą stan wyposażenia zakładu w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane w użytkowanie zakładowi budżetowemu. Zarząd Powiatu po podjęciu przez Radę Powiatu stosownej uchwały przekaże aktem notarialnym obiekt krytej pływalni w bezpłatne użytkowanie (art. 252 Kodeksu cywilnego) nowoutworzonemu zakładowi budżetowemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 czerwca 2009 r.):

Czy Powiatowi przysługuje prawo obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji pn. "Budowa krytej pływalni w mieście".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 czerwca 2009 r.), w przypadku realizacji przedmiotowej inwestycji nie będzie mu przysługiwało prawo obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją. Brak tego prawa wynika z faktu, iż obiekt krytej pływalni po wybudowaniu będzie przekazany aktem notarialnym w bezpłatne użytkowanie nowoutworzonemu zakładowi budżetowemu. Przekazanie w bezpłatne użytkowanie jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (nie są spełnione przesłanki zawarte w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT). Tak więc przedmiotowa inwestycja nie będzie służyła działalności opodatkowanej i w związku z tym Powiatowi nie przysługuje prawo obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację projektu pn. Budowa krytej pływalni w mieście".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca planuje inwestycję pn. "Budowa krytej pływalni w mieście". Beneficjentem ewentualnych środków z funduszy unijnych na ten cel i głównym inwestorem zadania będzie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego.

Po zakończeniu i odbiorze wszystkich robót Powiat utworzy zakład budżetowy, któremu przekaże nieodpłatnie w użytkowanie środek trwały jakim będzie obiekt krytej pływalni.

Zakład budżetowy będzie jedną z form wykonywania zadań własnych powiatu.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją planowanej inwestycji pn. "Budowa krytej pływalni w mieście" nie będą związane z wykonywaniem przez Powiat - Starostwo Powiatowe czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa krytej pływalni w mieście".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl