IBPP4/443-506/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-506/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 7 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania dokumentu dostawy wyrobów węglowych jest:

* nieprawidłowe - w zakresie wypełniania dokumentu dostawy i ujmowania dokumentów dostawy dotyczących zwrotu wyrobów węglowych w ewidencji,

* prawidłowe - w zakresie ujmowania dokumentu dostawy dotyczących zwrotów wyrobów węglowych w zestawieniu dokumentów dostawy.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu węglem, koksem oraz olejami, smarami i naftą.

Siedziba Wnioskodawcy znajduje się w miejscowości X, natomiast jego oddział w Y.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym i podatnikiem podatku akcyzowego.

Wnioskodawca posiada pisemne potwierdzenie powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy.

Wnioskodawca dokonuje nabycia wyrobów węglowych od polskiej Koksowni, która jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Następnie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży przedmiotowych wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu.

Wszystkie transakcje odbywają się w ramach krajowych transakcji sprzedaży. Poszczególne transakcje sprzedaży krajowej są dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez polską Koksownię na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz finalnego odbiorcy węglowego.

Sprzedawane wyroby węglowe finalnemu nabywcy węglowemu są zwolnione od akcyzy zgodnie z art. 31a ustawy.

Załadunek towarów odbywa się na bocznicy kolejowej polskiej Koksowni w Y, a przemieszczanie oraz transport wyrobów węglowych organizuje finalny nabywca węglowy - z oddziału polskiej Koksowni w Y do miejsca wskazanego przez finalnego nabywcę węglowego na terenie kraju.

Tym samym Wnioskodawca nie uczestniczy w przemieszaniu wyrobów węglowych, jak również przy ich załadunku i transporcie.

Koszty transportu ponosi finalny nabywa węglowy.

W chwili obecnej zgodnie z dyspozycją § 11 rozporządzenia Wnioskodawca stosuje druki dokumentów dostawy wyrobów węglowych, sporządzone według wzorów określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 196).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przedstawionym zdarzeniu nowy wzór dokumentu dostawy, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyborów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, należy wypełnić w następujący sposób:

* w rubryce nr 1 - nazwa i siedziba Wnioskodawcy,

* w rubryce nr 2 - nazwa i siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 3 - miejsce faktycznego wydania wyrobów węglowych tj. bocznica polskiej Koksowni,

* w rubryce nr 4 - rzeczywista data sporządzenia dokumentu dostawy oraz podpis osoby reprezentującej Wnioskodawcę,

* w rubryce nr 5 - liczba porządkowa, nazwa i kod CN wyrobu węglowego, ilość w kilogramach oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia,

* w rubryce nr 6 - można wpisać miejsce faktycznego odbioru wyrobów węglowych innego niż siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 7 - rzeczywista data, w której zostaną wydane wyroby węglowe oraz podpis osoby reprezentującej finalnego nabywcę węglowego.

2. Czy w przedstawionym zdarzeniu nowy wzór dokumentu dostawy, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w przypadku zwrotu Wnioskodawcy wyborów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, należy wypełnić w następujący sposób:

* w rubryce nr 1 - nazwa i siedziba Wnioskodawcy,

* w rubryce nr 2 - nazwa i siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 3 - miejsce faktycznego zwrotu wyrobów węglowych tj. bocznica polskiej Koksowni,

* w rubryce nr 4 - rzeczywista data sporządzenia dokumentu dostawy oraz podpis osoby reprezentującej Wnioskodawcę,

* w rubryce nr 5 - liczba porządkowa, nazwa i kod CN wyrobu węglowego, ilość w kilogramach oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia,

* w rubryce nr 6 - można wpisać miejsce faktycznego wydania wyrobów węglowych innego niż siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 7 - rzeczywista data, w której zostaną wydane wyroby węglowe oraz podpis osoby reprezentującej finalnego nabywcę węglowego.

3. Czy w związku ze zwrotem wyrobów węglowych i sporządzeniem korekty faktury VAT dokumentującej ich sprzedaż, Wnioskodawca zobowiązany będzie do ujęcia w zestawieniu dokumentów dostawy oraz ewidencji wyrobów węglowych informacji o wydanym dokumencie dostawy związanym ze zwrotem Wnioskodawcy wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z regulacją art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z późn. zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;

9.

przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;

2.

w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego-udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego fakturą wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych lub dokumentem dostawy potwierdzającym to nabycie i określającym przeznaczenie tych wyrobów;

3.

w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego.

Zgodnie z ust. 4 powyższego artykułu podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, może zostać złożony:

1.

na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub

2.

w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Pośredniczący podmiot węglowy jest to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Z kolei, finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

W rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 16 września 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108) został określony wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z regulacją § 2 ust. 1 rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku:

a.

dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego,

b.

zwrotu wyrobów zwolnionych przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający do jego składu podatkowego;

2.

podmiot pośredniczący - w przypadku:

a.

importu przez niego wyrobów zwolnionych oraz w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego,

b.

zwrotu do niego wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający;

3.

zarejestrowanego odbiorcę, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy - w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo do podmiotu zużywającego;

4.

podmiot zużywający - w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych;

5.

pośredniczący podmiot węglowy sprzedający wyroby węglowe zwolnione od akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, zwane dalej "wyrobami węglowymi zwolnionymi" - w przypadku:

a.

sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych zwolnionych finalnemu nabywcy węglowemu,

b.

zwrotu do niego wyrobów węglowych zwolnionych przez finalnego nabywcę węglowego, który nabył od niego te wyroby

- gdy nie została wystawiona faktura lub faktura korygująca;

6.

finalnego nabywcę węglowego - w przypadku:

a.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez niego wyrobów węglowych zwolnionych,

b.

zwrotu wyrobów węglowych zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo

- gdy to nabycie wewnątrzwspólnotowe nie zostało udokumentowane fakturą wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych zwolnionych lub gdy ten zwrot nie został udokumentowany fakturą korygującą.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 3 powyżej, oraz w przypadku dostarczania od podmiotu pośredniczącego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego, dokument dostawy jest wystawiany w trzech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczono wyroby zwolnione;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy;

3.

trzeci jest przeznaczony dla podmiotu, który wystawił dokument dostawy.

W przypadku zwrotu wyrobów zwolnionych do podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub podmiotu pośredniczącego dokument dostawy jest wystawiany przez ten podmiot w trzech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy i drugi jest przekazywany przez podmiot, który go wystawił, podmiotowi dokonującemu zwrotu wyrobów zwolnionych;

2.

trzeci jest przeznaczony dla podmiotu, który wystawił dokument dostawy.

W przypadku, o którym mowa w zdaniu powyżej, podmiot dokonujący zwrotu wyrobów zwolnionych po otrzymaniu pierwszego i drugiego egzemplarza dokumentu dostawy:

1.

potwierdza prawidłowość danych zawartych w dokumencie dostawy na jego drugim egzemplarzu;

2.

dołącza do zwracanych albo przemieszczanych do składu podatkowego wyrobów zwolnionych drugi egzemplarz dokumentu dostawy, o którym mowa w pkt 1, przeznaczony dla podmiotu, który go wystawił.

W przypadku powrotnego wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów zwolnionych niedostarczonych z tego składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo podmiotu zużywającego, podmiot prowadzący skład podatkowy odnotowuje na drugim egzemplarzu dokumentu dostawy ilość wyrobów zwolnionych niedostarczonych do ich odbiorcy, przyczynę niedostarczenia oraz datę powrotnego wprowadzenia do składu podatkowego tych wyrobów, a następnie dołącza ten egzemplarz do dwóch pozostałych egzemplarzy dokumentu dostawy.

Zgodnie z regulacją § 2 ust. 7 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych, a w przypadku dostaw ciągłych wyrobów węglowych dokonywanych na podstawie zawartej umowy - przynajmniej raz w miesiącu, w dwóch egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla finalnego nabywcy węglowego;

2.

drugi, na którym finalny nabywca węglowy niezwłocznie po jego otrzymaniu i nabyciu wyrobów węglowych potwierdza podpisem ich nabycie, z zastrzeżeniem art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Z kolei zgodnie z regulacją § 2 ust. 8 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy, któremu są zwracane wyroby węglowe zwolnione, niezwłocznie po dokonaniu zwrotu, w dwóch egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy, na którym pośredniczący podmiot węglowy potwierdza podpisem ich zwrot, jest przeznaczony dla finalnego nabywcy węglowego dokonującego ich zwrotu;

2.

drugi jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia podmiot, który wystawił dokument dostawy, sporządza kwartalne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy zestawienie. Zestawienie zawiera datę jego sporządzenia, nazwę albo imię i nazwisko oraz adres siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy określający datę wystawienia dokumentu dostawy, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ustawy, oraz w przypadkach określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 1 lub art. 39 ust. 1 ustawy, również nazwę albo imię i nazwisko oraz adres siedziby albo miejsca zamieszkania odbiorcy wyrobów zwolnionych, kod CN i ilość wyrobów zwolnionych wpisanych do dokumentu dostawy. Wpisów do zestawienia dokonuje się chronologicznie niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy. Karty zestawienia numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu sporządzającego zestawienie.

Zestawienie może być sporządzane oddzielnie dla każdego, określonego innym adresem, miejsca, w którym wyroby akcyzowe są wydawane do przemieszczenia, a w przypadku wyrobów węglowych - miejsca, w którym jest dokonywana ich sprzedaż, z podaniem w zestawieniu adresu tego miejsca.

Zgodnie z art. 91a ust. 1 i 3 ustawy pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu jest obowiązany prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej ewidencję wyrobów węglowych zawierającą następujące dane:

1.

ilość każdorazowo sprzedanych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, w kilogramach, według nazwy oraz pozycji CN;

2.

datę sprzedaży wyrobów węglowych i datę ich wydania finalnemu nabywcy węglowemu;

3.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby finalnego nabywcy węglowego;

4.

datę wystawienia i numer identyfikujący dokument dostawy albo inny dokument zastępujący dokument dostawy, na podstawie którego te wyroby zostały sprzedane na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia ewidencja wyrobów zwolnionych, zwana dalej "ewidencją", zawiera:

1.

dane dotyczące wyrobów zwolnionych, w tym:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

datę wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte,

4.

adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Ilość wyrobów zwolnionych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy oraz w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie:

1.

przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;

2.

niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich odebraniu;

3.

niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich zużyciu;

4.

niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.

Dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów zwolnionych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów zwolnionych ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający.

W zdarzeniu opisanym w niniejszym wniosku Wnioskodawca dokonuje nabycia wyrobów węglowych od polskiej Koksowni, która jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Następnie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży przedmiotowych wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu.

Wszystkie transakcje odbywają się w ramach krajowych transakcji sprzedaży. Poszczególne transakcje sprzedaży krajowej są dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez polską Koksownię na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz finalnego nabywcy węglowego.

Załadunek towarów odbywa się na bocznicy kolejowej polskiej Koksowni w Y, a przemieszczanie oraz transport wyrobów węglowych organizuje finalny nabywca węglowy - z oddziału polskiej Koksowni w Y do miejsca wskazanego przez finalnego nabywcę węglowego na terenie kraju.

Tym samym Wnioskodawca nie uczestniczy w przemieszaniu wyrobów węglowych, jak również przy ich załadunku i transporcie. Koszty transportu ponosi finalny nabywca węglowy.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca - w trybie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz ust. 7 rozporządzenia zobowiązany jest w terminie do 7 dni od daty faktycznego wydania wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu do wystawienia dwóch egzemplarzy dokumentów dostawy, z których jeden egzemplarz przeznaczony jest dla finalnego nabywcy węglowego, a drugi dla Wnioskodawcy.

W chwili obecnej zgodnie z dyspozycją § 11 rozporządzenia Wnioskodawca stosuje druki dokumentów dostawy wyrobów węglowych, sporządzone według wzorów określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 196). W świetle powyższych regulacji powstała wątpliwość jak prawidłowo wypełniać dokumenty dostawy.

Jednakże po upływie 90 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia będzie stosował nowy wzór dokumentu dostawy. Stąd też pojawiły się wątpliwości co do sposobu wypełnienia dokumentu.

Zdaniem Wnioskodawcy nowy wzór dokumentu dostawy, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyborów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu określonej w przedstawionym zdarzeniu należy wypełnić w następujący sposób:

* w rubryce nr 1 - nazwa i siedziba Wnioskodawcy,

* w rubryce nr 2 - nazwa i siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 3 - miejsce faktycznego wydania wyrobów węglowych tj. bocznica polskiej Koksowni,

* w rubryce nr 4 - rzeczywista data sporządzenia dokumentu dostawy oraz podpis osoby reprezentującej Wnioskodawcę,

* w rubryce nr 5 - liczba porządkowa, nazwa i kod CN wyrobu węglowego, ilość w kilogramach oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia,

* w rubryce nr 6 - można wpisać miejsce faktycznego odbioru wyrobów węglowych innego niż siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 7 - rzeczywista data, w której zostaną wydane wyroby węglowe oraz podpis osoby reprezentującej finalnego nabywcę węglowego.

Nadto, w przypadku zwrotu przedmiotowych wyrobów węglowych Wnioskodawcy - będącemu pośredniczącym podmiotem węglowym - przez finalnego nabywcę węglowego, Wnioskodawca niezwłocznie po dokonaniu zwrotu, zobowiązany będzie w trybie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b oraz ust. 8 rozporządzenia do wystawienia dwóch egzemplarzy dokumentu dostawy, z których jeden przeznaczony będzie dla finalnego nabywcy węglowego, a drugi dla Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy nowy wzór dokumentu dostawy, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w przypadku zwrotu Wnioskodawcy wyborów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, należy wypełnić w następujący sposób:

* w rubryce nr 1 - nazwa i siedziba Wnioskodawcy,

* w rubryce nr 2 - nazwa i siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 3 - miejsce faktycznego zwrotu wyrobów węglowych tj. bocznica polskiej Koksowni,

* w rubryce nr 4 - rzeczywista data sporządzenia dokumentu dostawy oraz podpis osoby reprezentującej Wnioskodawcę,

* w rubryce nr 5 - liczba porządkowa, nazwa i kod CN wyrobu węglowego, ilość w kilogramach oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia,

* w rubryce nr 6- można wpisać miejsce faktycznego wydania wyrobów węglowych innego niż siedziba finalnego nabywcy węglowego,

* w rubryce nr 7 - rzeczywista data, w której zostaną wydane wyroby węglowe oraz podpis osoby reprezentującej finalnego nabywcę węglowego.

Nadto, w związku ze zwrotem wyrobów węglowych i sporządzeniem korekty faktury VAT dokumentującej ich sprzedaż, pomimo braku wyraźnego obowiązku wynikającego z przepisów ustawy i rozporządzenia, Wnioskodawca zobowiązany będzie do ujęcia w zestawieniu dokumentów dostawy oraz ewidencji wyrobów węglowych informacji o wydanym dokumencie dostawy związanym ze zwrotem Wnioskodawcy wyrobów węglowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie wypełniania dokumentu dostawy i ujmowania dokumentów dostawy dotyczących zwrotu wyrobów węglowych w ewidencji,

* prawidłowe - w zakresie ujmowania dokumentu dostawy dotyczących zwrotów wyrobów węglowych w zestawieniu dokumentów dostawy.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z późn. zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;

9.

przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem węglowym, który nabywa, a następnie sprzedaje wyroby węglowe finalnemu nabywcy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia prawidłowego wypełniania dokumentu dostawy przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnienie od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1108) dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy sprzedający wyroby węglowe zwolnione od akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, zwane dalej "wyrobami węglowymi zwolnionymi" - w przypadku:

a.

sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych zwolnionych finalnemu nabywcy węglowemu,

b.

zwrotu do niego wyrobów węglowych zwolnionych przez finalnego nabywcę węglowego, który nabył od niego te wyroby

- gdy nie została wystawiona faktura lub faktura korygująca.

Stosownie zaś do § 2 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych, a w przypadku dostaw ciągłych wyrobów węglowych dokonywanych na podstawie zawartej umowy - przynajmniej raz w miesiącu, w dwóch egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla finalnego nabywcy węglowego;

2.

drugi, na którym finalny nabywca węglowy niezwłocznie po jego otrzymaniu i nabyciu wyrobów węglowych potwierdza podpisem ich nabycie, z zastrzeżeniem art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Zgodnie z § 2 ust. 8 ww. rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy, któremu są zwracane wyroby węglowe zwolnione, niezwłocznie po dokonaniu zwrotu, w dwóch egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy, na którym pośredniczący podmiot węglowy potwierdza podpisem ich zwrot, jest przeznaczony dla finalnego nabywcy węglowego dokonującego ich zwrotu;

2.

drugi jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych, sposób jego wypełnienia oraz przeznaczenie poszczególnych kart zostały zawarte również w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów. Instrukcję wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych - określonego w załączniku nr 2 rozporządzenia - zawarto w jego treści.

Zgodnie ze wzorem dokumentu dostawy w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy należy wypełnić w następujący sposób:

* w rubryce nr 1: Nazwa/nazwisko i imię podmiotu, który wystawił dokument dostawy oraz adres jego siedziby/miejsca zamieszkania,

* w rubryce nr 2: Nazwa/nazwisko i imię podmiotu nabywającego/zwracającego wyroby węglowe oraz adres jego siedziby/miejsca zamieszkania,

* w rubryce nr 3: Miejsce sprzedaży/nabycia/zwrotu wyrobów węglowych,

* w rubryce nr 4: Data wystawienia dokumentu dostawy i podpis podmiotu, który go wystawił, lub osoby reprezentującej ten podmiot,

* w rubryce nr 5: Wykaz wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu od akcyzy będących przedmiotem sprzedaży: I.p., nazwę i kod CN wyrobu węglowego, ilość w kg oraz przeznaczenie uprawniające do zwolnienia,

* w rubryce nr 6: Uwagi,

* w rubryce nr 7: Data i podpis podmiotu nabywającego/zwracającego lub osoby reprezentującej ten podmiot.

Mając powyższe na uwadze - zgodnie z przedstawionym wzorem dokumentu dostawy w rubryce nr 3, jeżeli chodzi o zwrot wyrobów węglowych - Wnioskodawca prawidłowo wpisał adres miejsca zwrotu wyrobów węglowych (bocznice polskiej Koksowni), jeżeli tam będą zwracane wyroby węglowe. Natomiast w przypadku sprzedaży Wnioskodawca powinien wpisać adres miejsca, w którym następuje sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju, a nie jak wskazał miejsce faktycznego wydania.

Zaś w rubryce nr 7 nie wpisuje się rzeczywistej daty, w której zostaną wydane/zwrócone wyroby węglowe lecz datę kiedy został złożony podpis podmiotu nabywającego/zwracającego lub osoby reprezentującej ten podmiot.

Stosownie do powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wypełniania dokumentu dostawy - w związku z błędnie wypełnioną rubryką nr 3 (w sytuacji sprzedaży wyrobów węglowych) i rubryką nr 7 (w sytuacji zarówno nabycia jak i zwrotu wyrobów węglowych) - należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 91a ust. 1 ustawy, pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu jest obowiązany prowadzić ewidencję wyrobów węglowych zawierającą następujące dane:

1.

ilość każdorazowo sprzedanych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, w kilogramach, według nazwy oraz pozycji CN;

2.

datę sprzedaży wyrobów węglowych i datę ich wydania finalnemu nabywcy węglowemu;

3.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby finalnego nabywcy węglowego;

4.

datę wystawienia i numer identyfikujący dokument dostawy albo inny dokument zastępujący dokument dostawy, na podstawie którego te wyroby zostały sprzedane na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Zatem w ewidencji, o której mowa w art. 91a ust. 1 ustawy nie ujmuje się dokumentów dostawy dotyczących zwrotów wyrobów węglowych.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ujmowania dokumentów dostawy dotyczących zwrotu wyrobów węglowych w ewidencji, należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów podmiot, który wystawił dokument dostawy, sporządza kwartalne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy zestawienie.

Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera datę jego sporządzenia, nazwę albo imię i nazwisko oraz adres siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy określający datę wystawienia dokumentu dostawy, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ustawy, oraz w przypadkach określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 1 lub art. 39 ust. 1 ustawy, również nazwę albo imię i nazwisko oraz adres siedziby albo miejsca zamieszkania odbiorcy wyrobów zwolnionych, kod CN i ilość wyrobów zwolnionych wpisanych do dokumentu dostawy (ust. 2 § 3 rozporządzenia).

Wpisów do zestawienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się chronologicznie. Wpisanie do zestawienia danych powinno nastąpić niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy. Karty zestawienia numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu sporządzającego zestawienie. Przepis § 6 ust. 4 stosuje się odpowiednio (ust. 3 § 3 rozporządzenia).

Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, może być sporządzane oddzielnie dla każdego, określonego innym adresem, miejsca, w którym wyroby akcyzowe są wydawane do przemieszczenia, a w przypadku wyrobów węglowych - miejsca, w którym jest dokonywana ich sprzedaż, z podaniem w zestawieniu adresu tego miejsca (ust. 4 § 3 rozporządzenia).

Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, może być sporządzane oraz przekazywane naczelnikowi urzędu celnego, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w sposób uzgodniony z tym naczelnikiem. Przepisy § 7 stosuje się odpowiednio (ust. 5 § 3 rozporządzenia).

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy dokumentem dostawy jest faktura (ust. 6 § 3 rozporządzenia).

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca - w związku ze zwrotem wyrobów węglowych i sporządzeniem korekty faktury VAT dokumentującej ich sprzedaż - ujmuje w ww. zestawieniu dokumenty dostawy dotyczące zwrotów wyrobów węglowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ujmowania dokumentów dostawy dotyczących zwrotu wyrobów węglowych w zestawieniu, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl