IBPP4/443-494/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-494/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest zarejestrowane na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r.Nr 79 poz. 855 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (DZ. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98 poz. 634).

LGD jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje dla podatku od towarowi usług VAT-7.

Na podstawie umowy podpisanej w dniu 21 maja 2009 r. z Zarządem Województwa Lokalna Grupa Działania (LGD) została wybrana do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie na lata 2009-2015.

Jako Lokalna Grupa Działania wybrana do realizacji LSR - LGD złożyła do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej i podpisała umowę zawartą w dniu 28 lutego 2011 r. na realizację w latach 2011-2015 operacji w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 23 maja 2008 r.w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej objętej PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660).

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienia odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

Stowarzyszenie będzie realizować działania, które obejmuje zakres wydatków i czynności z zestawienia rzeczowo-finansowego operacji z wniosku o przyznanie pomocy na lata 2011-2015 w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Stowarzyszenie dokona nabycia następujących towarów i usług w 2011 r. w ramach kosztów z zestawienia rzeczowo-finansowego operacji:

1.

Funkcjonowanie LGD (w tej pozycji zostaną poniesione koszty na wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia członków organu decyzyjnego, zwrot kosztów podróży służbowych członków organów LGD oraz pracowników LGD, wynagrodzenia za wykonywane zlecenia w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania LGD, najmu i utrzymania pomieszczeń, zakup lub najem wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, doradztwo prawne, obsługa finansowo-księgowa, oraz obsługa informatyczna),

2.

Nabywanie umiejętności i aktywizacja: (w tej pozycji realizowane będą badania dotyczące obszaru objętego LSR),

3.

Informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej w celu udostępniania niezbędnej dokumentacji dla potencjalnych wnioskodawców na stronie LGD, doradztwo w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy, opracowanie i dystrybucja materiałów informacyjnych, plakatów, ulotek, zamieszczanie materiałów prasowych, opracowanie i druk czasopisma pn.: N. LEADER, organizacja konkursu wiedzy o UE i PROW 2007-2013.

4.

Szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, koszty najmu sprzętu i pomieszczeń, wynagrodzenie osób prowadzących, noclegu i wyżywienia uczestników szkolenia, opracowania i druku materiałów szkoleniowych,

5.

Wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD, w ramach których poniesione zostaną koszty na najem sprzętu i nieruchomości, wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, opracowanie i druk materiałów promocyjnych, zakup upominków i nagród,

6.

szkolenia lokalnych leaderów - w jego ramach zostanie zorganizowany cykl szkoleń dla przedstawicieli lokalnych organizacji pn. "S. Leaderów", organizacja szkolenia z zakresu rejestracji produktów regionalnych, markowych i ekologicznych oraz organizacja szkolenia z zakresu rozwoju turystyki. Obejmować będą: angażowanie wykładowców, zakup materiałów szkoleniowych, wynajem sal, wyżywienie dla uczestników szkoleń.

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia MRIRW do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także niepodlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów wymienionych wyżej. Stowarzyszenie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW 2007-2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest "Oświadczenie LGD o kwalifikowalności podatku VAT".

Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwalifikowalnych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładany na etapach ubiegania się o refundację.

Stowarzyszenie w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczyła do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego powodu zobowiązana jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Wszelkie działania dla beneficjentów projektów Stowarzyszenia świadczone są nieodpłatnie. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektów przez Stowarzyszenie pozostanie jego własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 kwietnia 2011.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 1 kwietnia 2011.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca został wybrany do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie na lata 2009-2015.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienia odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją działania 4.31. "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca wprawdzie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, lecz w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że tut. organ nie dokonuje oceny prawnej załączonych dokumentów, wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku stwierdzeniu, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl