IBPP4/443-49/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-49/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) oraz z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) oraz z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt o numerze identyfikacyjnym pn. "..." został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Przedmiotem projektu jest przebudowa ciągu dróg gminnych: ul. K. na odcinku 0,9367 km wraz z budową kanalizacji ogólnospławnej (w ramach projektu koszt netto budowy kanalizacji) i ul. G. na odcinku 0,2142 km Realizacja zadania obejmuje również budowę chodników oraz przebudowę istniejącego skrzyżowania z DK (tylko w zakresie włączenia drogi gminnej do drogi krajowej). Przebudowane drogi łączą drogę krajowa DK z droga powiatowa (ul. R.).

Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich użytkowników.

Na realizację projektu składają się koszty kwalifikowane (koszty związane z budową ul. K. i ul. G., chodników oraz koszty związane z przebudową skrzyżowania) oraz koszty niekwalifikowane (koszty wykonania kanalizacji ogólnospławnej).

Powstałe ulice, chodniki i przebudowane skrzyżowanie są i będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne dla wszystkich użytkowników.

Ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu w części związanej z wykonywaniem kanalizacji ogólnospadowej, związane są z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako beneficjent funduszy unii europejskiej ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków na realizację projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 7 lutego 2011 r.), ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. projektu w części zadania polegającego na wykonaniu kanalizacji ogólnospławnej, natomiast w pozostałej części realizowanego projektu, tj. w zakresie kosztów związanych z budową ul. K. i ul. G., chodników oraz kosztów związanych z przebudową skrzyżowania, nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Na realizację projektu składają się koszty kwalifikowane (koszty związane z budową ul. K. i ul. G., chodników oraz koszty związane z przebudową skrzyżowania) oraz koszty niekwalifikowane (koszty wykonania kanalizacji ogólnospławnej).

Powstałe ulice, chodniki i przebudowane skrzyżowanie są i będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne dla wszystkich użytkowników.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu w części związanej z wykonywaniem kanalizacji ogólnospadowej, związane są z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, iż w zakresie kosztów związanych z budową ul. K. i ul. G., chodników oraz kosztów związanych z przebudową skrzyżowania, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W oparciu o zaprezentowany przez Wnioskodawcę opis sprawy należy stwierdzić, że część z dokonywanych zakupów pozostawała będzie bez związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT generującymi podatek należny, będą to zakupy towarów i usług dotyczące budowy ulic K. i G., chodników oraz przebudowy skrzyżowania, nazwane przez Wnioskodawcę kosztami kwalifikowanymi projektu.

Tym samym, w tej części zadania nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", jednakże tylko w części w jakiej projekt dotyczy budowy ul. K. i ul. G., chodników oraz przebudowy skrzyżowania.

Natomiast w części projektu dotyczącej budowy kanalizacji ogólnospławnej Wnioskodawca jednoznacznie wskazał na związek nabywanych towarów i usług (tzw. kosztów niekwalifikowanych projektu) z działalnością opodatkowaną VAT, czyli z czynnościami opodatkowanymi, warunkującymi prawo do dokonania odliczenia. Zatem w oparciu o unormowanie cyt. wyżej art. 86 ust. 1, Gmina nabyła prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie w tej części.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl