IBPP4/443-479/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-479/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-479/11/MN z dnia 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Realizacja projektu pn. "XXX" współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 została powierzona Miastu (poprzez Wydział Inwestycji).

W ramach projektu zostanie wykonana nowa linia technologiczna do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych na terenie jednostki organizacyjnej Wnioskodawcy Zakładu Utylizacji Odpadów Szpitalnych i Komunalnych. Projektowana linia zostanie zainstalowana w nowej hali, która będzie funkcjonalnie i komunikacyjnie połączona z istniejącą halą technologiczną

W ramach projektu realizowane i finansowane będą następujące działania: zakup pieca do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych wraz z referencyjnym monitoringiem spalin. Ponadto wśród wydatków należy wymienić koszty wykonania projektu budowlano-wykonawczego oraz studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu na środowisko, koszty dobudowy hali wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi, koszty robót adaptacyjnych, montażowych i instalacyjnych, zagospodarowania terenu wokół nowej hali, rozruchu i czynności odbiorowych, a także koszty promocji i opracowania programu funkcjonalno - użytkowego.

W skład nowej instalacji do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych wchodzi:

1.

Podajnik odpadów medycznych umożliwiający automatyczny załadunek pojemników o pojemności 1100 l.

2.

Obrotowy piec do spalania.

3.

Urządzenie do redukcji NOX.

4.

System oczyszczania gazów.

5.

Wentylator wyciągowy gazów.

6.

Komin z platformą i poręczą.

7.

System monitoringu emisji: cząsteczek stałych, CO, 02, NOX, HCL, S02, TOC, pomiaru przepływu gazów, ciśnienia w kominie i temperatury gazów wylotowych.

8.

System regulacji i kontroli instalacji.

Realizacja projektu będzie należała do Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta. Projekt został ujęty w budżecie Wnioskodawcy.

Po zakończeniu realizacji projektu Urząd Miasta przekaże wytworzone w wyniku realizacji projektu środki trwałe na majątek Zakładu Utylizacji Odpadów Szpitalnych i Komunalnych - jednostki budżetowej. Obecnie wymieniona jednostka budżetowa jest odrębnym od Urzędu Miasta podatnikiem VAT. Po przyjęciu ww. składników na majątek i rozpoczęciu ich eksploatacji działalność Zakładu Utylizacji Odpadów Szpitalnych i Komunalnych będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakład będzie sprzedawał z podatkiem VAT swoje usług jednostkom służby zdrowia, które zawarły z nim umowy na transport i unieszkodliwianie odpadów, Komendzie Głównej Policji, Głównemu Urzędowi Ceł Nadzorowi Farmaceutycznemu, Prokuraturze, Policji oraz Hucie do której odpłatnie przekazywane jest 80% ciepła wyprodukowanego w spalarni w okresie grzewczym.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że wytworzone w wyniku realizacji projektu środki trwałe Wnioskodawca przekaże Zakładowi Utylizacji Odpadów Szpitalnych protokołem zdawczo-odbiorczym, będzie to nieodpłatne przekazanie z uwagi na to, że Zakład Utylizacji jest jednostką budżetową - jednostką organizacyjną miasta.

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Miasto, gdyż Miasto nie jest podatnikiem VAT - podatnikiem jest Urząd Miasta.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, ze nabywane towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Urząd Miasta - podatnika VAT. Realizacja projektu dokonywana będzie przez Urząd Miasta natomiast po nieodpłatnym przekazaniu wytworzonego majątku do Zakładu Utylizacji Odpadów Szpitalnych w tej jednostce budżetowej (podatniku VAT odrębnym od Urzędu Miasta) nastąpi sprzedaż usług z podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Wnioskodawca stoi na stanowisku, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowiący iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacja przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. "XXX" współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach projektu realizowane i finansowane będą następujące działania: zakup pieca do termicznego unieszkodliwiania odpadów medycznych wraz z referencyjnym monitoringiem spalin. Ponadto wśród wydatków należy wymienić koszty wykonania projektu budowlano-wykonawczego oraz studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu na środowisko, koszty dobudowy hali wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi, koszty robót adaptacyjnych, montażowych i instalacyjnych, zagospodarowania terenu wokół nowej hali, rozruchu i czynności odbiorowych, a także koszty promocji i opracowania programu funkcjonalno - użytkowego.

Po zakończeniu realizacji projektu Urząd Miasta przekaże wytworzone w wyniku realizacji projektu środki trwałe na majątek Zakładu Utylizacji Odpadów Szpitalnych i Komunalnych - jednostki budżetowej.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że przekazanie to nastąpi na podstawie protokołu zdawczo odbiorczego i będzie nieodpłatne. Nabywane towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. Sprzedaż usług z podatkiem VAT nastąpi dopiero po nieodpłatnym przekazaniu wytworzonego majątku do Zakładu Utylizacji Odpadów Szpitalnych w tej jednostce budżetowej (odrębnego podatnika VAT).

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie nieodpłatne przekazania towarów pozostają neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca już na etapie rozpoczęcia budowy inwestycji nie zamierza bezpośrednio czerpać z jej tytułu jakichkolwiek korzyści finansowych.

W momencie dokonywania zakupów związanych z realizacją inwestycji, Wnioskodawca nie będzie korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących to nabycie, gdyż zakłada, iż zakupy te nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ustawie o podatku VAT ustawodawca przyjął zasadę odliczania niezwłocznego, a więc bez oczekiwania na chwilę, gdy nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest bowiem intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych, natomiast jeżeli dany towar nie zostanie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych nie ma możliwości dokonania odliczenia.

Wnioskodawca wskazał, że intencją przeprowadzanej inwestycji jest bezpłatne przekazanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu do Zakładu Utylizacji Odpadów Szpitalnych, jednostki budżetowej będącej odrębnym od Gminy podatnikiem VAT. Obroty opodatkowane podatkiem VAT, z tytułu użytkowania powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, będzie osiągał Zakład Utylizacji. Natomiast Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystywania powstałego mienia do czynności opodatkowanych, a tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji. Wobec powyższego bezpłatne przekazanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu nie będzie więc dostawą w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony możliwe jest tylko gdy występuje bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia

28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl