IBPP4/443-477/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-477/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zrealizować w ramach Działania 6.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. "XXX". Inwestorem projektu budowy Y jest Wnioskodawca, natomiast gospodarzami powstałych obiektów - operator prywatny prowadzący działalność operacyjną. Miasto będzie realizowało inwestycję poprzez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta. Celem projektu jest budowa na terenach rewitalizowanych po KWK obiektu, w którym znajdować się będą m.in.: sala wielofunkcyjna, sala bankietowa, foyer sali bankietowej, audytorium, sale konferencyjne, biura wystawców.

Całkowita wartość projektu wynosi 303 285 381,13 zł brutto. Wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 303 034 395,67 zł w tym podatek VAT 54 574 064,67 zł, natomiast wartość kosztów niekwalifikowanych to 985,46 zł w tym podatek VAT 154.00 zł.

Koszty wdrożenia projektu zostaną poniesione w 50,42% z dotacji UE w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 49,58% zostanie pokryte środkami własnymi inwestora - Miasta w tym 39,55% kredytem inwestycyjnym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Dofinansowanie ze środków EFRR wynosi 152 915 992,30 zł, co stanowi 50,42% wydatków kwalifikowanych.

Po zrealizowaniu projektu Miasto pozostanie właścicielem Y, a działalność operacyjną będzie prowadzić operator - koncesjonariusz. Przedmiotem koncesji będzie świadczenie przez Koncesjonariusza kompleksowych usług utrzymania i zarządzania Y (zarządzanie, eksploatacja i świadczeniu usług w oparciu o powstały majątek). Działalność gospodarcza koncesjonariusza polegać będzie na oferowaniu usług na rynku tj. zarządzanie obiektem, organizowanie kongresów, wystaw, targów, oferowanie powierzchni pod wynajem, świadczenie usług gastronomicznych, usługi parkingowe itp.

Operator - koncesjonariusz zostanie wyłoniony w oparciu o ustawę o Koncesji na roboty budowlane lub usługi. Wynagrodzeniem Koncesjonariusza będzie wyłącznie prawo do wykonywania przedmiotu koncesji, w tym pobieranie pożytków bez obowiązku świadczenia wynagrodzenia pieniężnego ze strony Koncesjonodawcy. Koncesjonariusz będzie świadczył usługi objęte koncesją na rzecz osób trzecich w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Miasto z tytułu udzielonej koncesji dla koncesjonariusza tj. wyłącznego prawa do wykonywania przedmiotu koncesji - będzie pobierało opłatę, która będzie stanowiła źródło przychodów beneficjenta. Źródłem przychodu dla Miasta będzie również sprzedaż praw do nazwy projektowanego "Y".

Wobec wzajemnych świadczeń kontrahentów Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych przez wykonawców w procesie inwestycyjnym (przygotowanie terenu, projektowanie, roboty budowlano-montażowe itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie następujących wydatków związanych z procesem inwestycyjnym, a mianowicie:

1.

Wstępne Studium Wykonalności (wykonanie oraz tłumaczenie).

2.

Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu urbanistyczno-architektonicznego na koncepcję Y (przygotowanie materiałów konkursowych, honoraria sędziów, nagrody i wyróżnienia).

3.

Wykonanie badań technicznych (usługi geotechniczne).

4.

Wykonanie projektu (projekt koncepcyjny, dokumentacja projektowa, specyfikacja techniczna i kosztorys inwestorski).

5.

Usługi doradcze dotyczące Programu funkcjonalno-użytkowego dla Y.

6.

Opinia prawna dotycząca występowania pomocy publicznej w ramach projektu

7.

Ekspertyza dotycząca występowania pomocy publicznej w ramach projektu.

8.

Wykonanie Studium Wykonalności.

9.

Program funkcjonalno-użytkowy (wykonanie i tłumaczenie).

10.

Roboty przygotowawcze (roboty budowlane).

11.

Stan zerowy (roboty budowlane).

12.

Stan surowy zamknięty (roboty budowlane).

13.

Instalacje wewnętrzne (roboty budowlane).

14.

Roboty wykończeniowe i wyposażenie stałe (roboty budowlane oraz urządzenia na stałe zamontowane w tym wyposażenie wprost związane z funkcjonowaniem instalacji sterowniczych, instalacji bytowych, alarmowych np. oświetlenie, czujniki dymu, tryskacze, ropy).

15.

Przyłącza i zagospodarowanie terenu (roboty budowlane).

16.

Promocja.

17.

Nadzór inwestorski - inżynier kontraktu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowiący, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - że posiada możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie wymienionych wydatków związanych z procesem inwestycyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania usługi za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować w ramach Działania 6.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. "XXX". Inwestorem projektu jest Wnioskodawca, natomiast gospodarzami powstałych obiektów - będzie operator prywatny prowadzący działalność operacyjną. Celem projektu jest budowa obiektu, w którym znajdować się będą m.in.: sala wielofunkcyjna, sala bankietowa, foyer sali bankietowej, audytorium, sale konferencyjne, biura wystawców.

Po zrealizowaniu projektu Miasto pozostanie właścicielem Y, a działalność operacyjną będzie prowadzić operator - koncesjonariusz. Przedmiotem koncesji będzie świadczenie przez Koncesjonariusza kompleksowych usług utrzymania i zarządzania Y. (zarządzanie, eksploatacja i świadczeniu usług w oparciu o powstały majątek). Działalność gospodarcza koncesjonariusza polegać będzie na oferowaniu usług na rynku tj. zarządzanie obiektem, organizowanie kongresów, wystaw, targów, oferowanie powierzchni pod wynajem, świadczenie usług gastronomicznych, usługi parkingowe itp.

Operator - koncesjonariusz zostanie wyłoniony w oparciu o ustawę o Koncesji na roboty budowlane lub usługi. Wynagrodzeniem Koncesjonariusza będzie wyłącznie prawo do wykonywania przedmiotu koncesji, w tym pobieranie pożytków bez obowiązku świadczenia wynagrodzenia pieniężnego ze strony Koncesjonodawcy. Koncesjonariusz będzie świadczył usługi objęte koncesją na rzecz osób trzecich w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Miasto z tytułu udzielonej koncesji dla koncesjonariusza tj. wyłącznego prawa do wykonywania przedmiotu koncesji - będzie pobierało opłatę.

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego na wstępie rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, iż wynagrodzeniem za zrealizowanie przedmiotu koncesji będzie wyłączne prawo do korzystania z Y - prowadzenie w nim działalności operacyjnej.

O specyfice tego szczególnego rodzaju zamówienia na roboty budowlane, przesądza forma wynagrodzenia należnego wykonawcy, które zamiast być wypłacane w pieniądzu jest "prawem do korzystania" z powstałej nieruchomości i wykonanych obiektów budowlanych. Wynagrodzenie nie musi być wypłacane w formie pieniężnej, ale może je stanowić każde świadczenie o skonkretyzowanej wartości ekwiwalentne wobec wartości świadczeń wykonawcy.

Przedstawiony sposób wynagrodzenia za roboty budowlane wykonywane na podstawie zawieranych przez jednostki samorządu terytorialnego umów koncesji, wynika bezpośrednio z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101), zgodnie z którym koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku koncesji na roboty budowlane - wyłącznie prawo do korzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

Na podstawie analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego można wyodrębnić wzajemne świadczenia kontrahentów: z jednej strony świadczenia Koncesjonariusza na rzecz Wnioskodawcy w postaci wykonania przedmiotu koncesji (budowa Y), a z drugiej strony świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Koncesjonariusza w postaci udostępnienia wybudowanego Y w celu jego eksploatacji i czerpania zysków. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy za usługę polegającą na udzieleniu uprawnienia do wyłącznego korzystania z Y, jest usługa Koncesjonariusza, polegająca na wykonaniu przedmiotu koncesji (budowie Y).

Należy więc uznać, iż w przedmiotowej sprawie ma miejsce odpłatne świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz koncesjonariusza.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa usługę budowy Y z przeznaczeniem do świadczenia usługi polegającej na udzieleniu uprawnienia do wyłącznego korzystania z tego obiektu - która jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych przez Koncesjonariusza z tytułu wykonania usługi w postaci budowy Y.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wykonanie usługi w postaci budowy Y pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia

28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl