IBPP4/443-475/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-475/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina i Miasto X, przystępuje do projektu pn. "...", jako jeden z partnerów ww. projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Oprócz Gminy i Miasta X w realizację projektu zaangażowane są następujące jednostki: Powiat Y (Lider projektu), gmina wiejska Z i gmina wiejska Q (Partnerzy projektu).

Projekt będzie realizowany na podstawie porozumienia partnerskiego zawartego w dniu 27 września 2007 r.

Przedmiotem projektu jest wykonanie termomodernizacji 10 budynków użyteczności publicznej z Powiatu Y.

Projekt obejmuje następujące obiekty:

* Dom Pomocy Społecznej,

* Zespół Szkolno-Przedszkolny i Gimnazjum,

* Zespół Szkół,

* Zespół Szkół Specjalnych,

* Zespół Szkół nr...,

* Przedszkole,

* Szkoła Podstawowa.

Dla każdego z budynków wybrano kombinację usprawnień prowadzących do optymalizacji gospodarki cieplnej obiektów.

Zadania Gminy i Miasta X obejmują: kompleksowa termomodernizacja wraz z wymianą źródła ciepła dla budynku - Zespół Szkół nr..., promocja projektu: artykuł w prasie, publikacja wraz z konferencją, tablica informacyjna.

Każdy z partnerów pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści, za wyjątkiem wstępnego studium wykonalności i studium wykonalności (po równo).

Projekt jest realizowany przez każdego z partnerów w przypadającej na niego części.

Faktury dokumentujące realizację projektu są wystawione osobno na każdego z partnerów w przypadającej na niego części. Wyjątek stanowi opracowanie dokumentacji technicznej. Faktury za dokumentację techniczną były wystawiane na Lidera, który udostępnił ją nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia partnerom projektu.

Wnioskodawca czyli Gmina nie będzie czerpał żadnych dochodów związanych z użytkowaniem budynku, w tym w szczególności dochodów wynikających z umów cywilnoprawnych takich jak umowy najmu, dzierżawy bądź umowy o podobnym charakterze. Realizację ww. zadań dotyczących X przeprowadzi Gmina i Miasto X. Projekt będzie w 65,30% dofinansowany ze Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w zakresie działania 5.3 "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii".

Zakupione na potrzeby realizacji projektu środki trwałe po zakończeniu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu zadania inwestycje zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy i Miasta X i pozostaną w ewidencji księgowej Urzędu przez okres trwałości projektu tj. przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji zadania. Po tym terminie Środki trwałe powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane do Zespołu Szkół nr..., gdzie zwiększą wartość budynku.

Budynek na którym realizowane jest zadanie stanowi własność Gminy i Miasta X. Na podstawie zapisów ustawy o gospodarce nieruchomościami ustanowiono na tych nieruchomościach trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół nr.... Trwały zarząd ustanowiony jest na czas nieoznaczony a jednostka oświatowa zwolniona jest z opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu. Zespół Szkół nr... korzysta ze zwolnienia z podatku VAT w związku z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednich latach kwot określonych w ww. przepisie. Również w latach następnych wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty 150.000 zł. Elementy projektu realizowane przez Wnioskodawcę, są elementem realizowanych przez niego zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 30 maja 2011 r. środki trwałe powstałe w wyniku realizacji inwestycji pn. "..." po okresie 5 letniego okresu trwałości projektu zostaną nieodpłatnie przekazane do Zespołu Szkół nr..., gdzie zwiększą wartość początkową budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina i Miasto X jako realizator (partner) projektu pn. "..." ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego przy realizacji wydatków projektu pn. "...".

Gmina i Miasto X jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. zadana. Gmina nie ma także możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca przystępuje do projektu pn. "...", jako jeden z partnerów ww. projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest wykonanie termomodernizacji 10 budynków użyteczności publicznej z Powiatu Y.

Zadania Gminy i Miasta X obejmują: Kompleksowa termomodernizacja wraz z wymianą źródła ciepła dla budynku - Zespół Szkół nr..., promocja projektu: artykuł w prasie, publikacja wraz z konferencją, tablica informacyjna.

Projekt będzie realizowany na podstawie porozumienia partnerskiego zawartego w dniu 27 września 2007 r.

Każdy z partnerów pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści, za wyjątkiem wstępnego studium wykonalności i studium wykonalności (po równo). Projekt jest realizowany przez każdego z partnerów w przypadającej na niego części.

Faktury dokumentujące realizację projektu są wystawione osobno na każdego z partnerów w przypadającej na niego części. Wyjątek stanowi opracowanie dokumentacji technicznej. Faktury za dokumentację techniczną były wystawiane na Lidera, który udostępnił ją nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia partnerom projektu.

Wnioskodawca nie będzie czerpał żadnych dochodów związanych z użytkowaniem budynku, w tym w szczególności dochodów wynikających z umów cywilnoprawnych takich jak umowy najmu, dzierżawy bądź umowy o podobnym charakterze. Realizację ww. zadań dotyczących X przeprowadzi Gmina i Miasto X. Zakupione na potrzeby realizacji projektu środki trwałe po zakończeniu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Elementy projektu realizowane przez Wnioskodawcę, są elementem realizowanych przez niego zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy a dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane przez Wnioskodawcę w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do lidera i pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl