IBPP4/443-471/12/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-471/12/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 30 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 27 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2012 r., będący odpowiedzią na wezwanie z dnia 14 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Planuje zakup gruntu: trzy działki wpisane do ewidencji gruntów jako rolne o łącznej powierzchni 1,3777 ha, położone w K. Dla terenu w obrębie którego zlokalizowane są niniejsze działki, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego "B." - uchwała nr X Rady Miasta K. z dnia 27 września 2006 r. Zgodnie z tym planem ww. działki leżą w obrębie terenów Parku Technologicznego i produkcji oraz terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Osobą sprzedającą jest inna osoba prawna (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), która jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, a działki te nabyła w roku 2006 od osoby fizycznej nie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W piśmie z dnia 21 grudnia 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował, że zakupiony przez Wnioskodawcę grunt składający się z działek o nr: 9 obszaru 0,2159 ha, nr 26 obszaru 0,6852 ha oraz nr 27 obszaru 0,4766 ha będzie służył Wnioskodawcy działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca planuje na tym terenie zrealizowanie inwestycji budowlanej, a zabudowa będzie zgodna z wytycznymi miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Tym samym nowopowstałe budynki będą podlegać dalszej odsprzedaży lub będą wynajmowane (czynsz). Wnioskodawca dopuszcza też możliwość sprzedania całej inwestycji przed rozpoczęciem budowy. Decyzja będzie zależała od zmieniającej się tendencji na rynku nieruchomości. Sprzedaż inwestycji, tzn. ww. gruntu i zgromadzonych dokumentów (m.in. analiza architektoniczna, koncepcja zabudowy lub projekty, itp.) opodatkowana zostałaby także podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy umowie kupna sprzedaży opisanych działek należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług VAT w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli sprzedawca, działający jako czynny podatnik podatku VAT sprzedaje niezabudowaną działkę, która według ewidencji gruntów ma charakter rolny, natomiast w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona na cele budowlane (np. tereny usługowe lub zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna), to cena sprzedaży powinna zostać powiększona o podatek VAT w stawce 23%.

Co do zasady, sprzedaż każdej niezabudowanej działki, dokonywana przez czynnego podatnika VAT, powinna być obciążona podatkiem VAT w wysokości 23%. Ustawa o VAT przewiduje jednak wyjątki od tej reguły. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolniona od podatku VAT jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W ustawie o VAT nie zdefiniowano jednak pojęcia terenów przeznaczonych pod zabudowę. W związku z brakiem ustawowej definicji, powstaje wątpliwość, w jaki sposób należy ustalić, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, czy też nie. W ocenie Wnioskodawcy, przy ustalaniu prawa do ww. zwolnienia znaczenie ma plan zagospodarowania przestrzennego jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku braku takiego planu - wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W sytuacji gdy grunt oznaczony jako rolny w ewidencji gruntów, a zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczony jest pod zabudowę, to pierwszeństwo należy przyznać miejscowemu planowi zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotowe działki wg powyżej opisanego planu zagospodarowania przestrzennego leżą w obrębie terenu Parku Technologicznego i produkcji oraz terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Zatem w takiej sytuacji nie stosuje się zwolnienia określonego w ustawie o podatku od towarów i usług.

Umowa kupna-sprzedaży powinna być zatem dokonana z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 23%, a stronie nabywającej (Wnioskodawcy) przysługuje odliczenie naliczonego podatku VAT w pełnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem).

Natomiast w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Planuje zakup gruntu: trzy działki wpisane do ewidencji gruntów jako rolne o łącznej powierzchni 1,3777 ha, położone w K. Dla terenu w obrębie którego zlokalizowane są niniejsze działki, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z tym planem ww. działki leżą w obrębie terenów Parku Technologicznego i produkcji oraz terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Osobą sprzedającą jest inna osoba prawna (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), która jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, a działki te nabyła w roku 2006 od osoby fizycznej nie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Zakupiony grunt będzie służył Wnioskodawcy działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca planuje na tym terenie zrealizowanie inwestycji budowlanej, a zabudowa będzie zgodna z wytycznymi miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Tym samym nowopowstałe budynki będą podlegać dalszej odsprzedaży lub będą wynajmowane (czynsz). Wnioskodawca dopuszcza też możliwość sprzedania całej inwestycji przed rozpoczęciem budowy. Decyzja będzie zależała od zmieniającej się tendencji na rynku nieruchomości. Sprzedaż inwestycji, tzn. ww. gruntu i zgromadzonych dokumentów (m.in. analiza architektoniczna, koncepcja zabudowy lub projekty, itp.) opodatkowana zostałaby także podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc powyższe przepisy do przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, iż aby Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji, czynność sprzedaży nieruchomości opisanych we wniosku musi podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, aby Wnioskodawca mógł odliczyć podatek VAT, konieczne jest rozstrzygnięcie, czy planowana sprzedaż w zakresie opisanych w zdarzeniu przyszłym działek nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 649) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 powołanej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego określenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu/lokalizacji inwestycji celu publicznego następuje w drodze decyzji.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w stosunku do nabywanych działek obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zgodnie z którym działki leżą w obrębie terenów Parku Technologicznego i produkcji oraz terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Zatem, skoro nabywane przez Wnioskodawcę działki są przeznaczone pod zabudowę, co wynika z planu zagospodarowania przestrzennego to należy stwierdzić, że sprzedaż tych działek nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i tym samym podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką VAT 23%.

Reasumując, należy stwierdzić, że dostawa działek przeznaczonych pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. stawką 23%.

Tym samym, biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykorzystujący nabyte nieruchomości do czynności opodatkowanych będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktury wystawionej przez zbywcę z tytułu sprzedaży przedmiotowych działek.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl