IBPP4/443-453/12/PH - Opodatkowanie ksylenów oraz mieszanin izomerów ksylenu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-453/12/PH Opodatkowanie ksylenów oraz mieszanin izomerów ksylenu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ksylenów oraz mieszanin izomerów ksylenu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ksylenów oraz mieszanin izomerów ksylenu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10/29/2012 r., znak: IBPP4/443-337/12/PH i IBPP4/443-453/12/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabywać w kraju oraz dokonywać zakupów wewnątrzwspólnotowych wyrobu energetycznego o nazwie ksylen (taryfa celna: 2902 41 00- O-ksylen; 2902 42 00-M-ksylen; 2902 43 00-P-ksylen; 2902 44 00 - mieszanina izomerów ksylenu).

Ksylen będzie sprzedawany klientom w kraju w cysternach samochodowych (z pominięciem magazynu Wnioskodawcy) lub konfekcjonowany do paletopojemników HDPE 1000 litrów i beczek stalowych 200 litrów. Będzie również dodawany jako surowiec do własnych wyrobów.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

nabywane wyroby nie będą przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,

2.

nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby nie podlegają w kraju wysyłki opodatkowaniu akcyzą i będą wysyłane na podstawie dokumentów handlowych,

3.

nabywane w kraju wyroby będą na wcześniejszym etapie zwolnione z podatku w oparciu o art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Wyroby nie będą stosowane do produkcji paliw (oświadczenie paliwowe od klientów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obrót gospodarczy z użyciem powyższego produktu wymaga posiadania składu podatkowego lub zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16, ust. 1 ustawy o akcyzie (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z 6 grudnia 2008 r. z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza z użyciem powyższego produktu nie wymaga posiadania składu podatkowego lub zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16, ust. 1 ustawy o akcyzie (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z 6 grudnia 2008 r. z późn. zm.).

Wymieniony wyżej wyrób energetyczny objęty jest zerową stawką celną zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o akcyzie i jako taki zwolniony jest z konieczności rejestracji zgodnie z art. 16 ust. 5 oraz posiadania składu podatkowego. Jedyną rzecz, jaką w tym przypadku firma musi zrobić, to ustalenie z urzędem celnym dopuszczalnych norm zużycia zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy o akcyzie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W art. 2 pkt 9 ustawy zdefiniowano nabycie wewnątrzwspólnotowe jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 35 załącznika nr 1 zostały wymienione wyroby oznaczone kodem CN 2902 - węglowodory cykliczne.

W załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 23 wymieniono w pkt 3- 6 wyroby o następujących kodach CN:

* 2902 41 00 - o-Ksylen,

* 2902 42 00 - m-Ksylen,

* 2902 43 00 - p-Ksylen,

* 2902 44 00 - Mieszaniny izomerów ksylenu.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1-3 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stosownie do art. 16 ust. 1, 5 i 8 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

Podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

W odniesieniu do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2902 41 00, 2902 42 00, 2902 43 00 i 2902 44 00 zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym są one wyrobami akcyzowymi, które mogą mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia.

Skoro zatem wyroby wymienione przez Wnioskodawcę są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy dla nich wynosi 0 zł.

W załączniku nr 2 do ustawy zostały ujęte wszystkie wyroby akcyzowe, które na poziomie wspólnotowym są objęte wspólnotowym systemem monitorowania w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą 92/12/EWG. Oznacza to, że produkcja powyższych wyrobów powinna mieć co do zasady miejsce w składzie podatkowym, a ich przemieszczanie powinno odbywać się (w przypadku, gdy nie zostały dopuszczone do konsumpcji) z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Tym samym w przypadku przemieszczania ww. wyrobów dopuszczonych już do konsumpcji na terytorium kraju lub na terytorium kraju członkowskiego na wcześniejszym etapie obrotu, czyli wyrobów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru, ich przemieszczanie na terytorium kraju lub ich nabycie wewnątrzwspólnotowe odbywa się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca na terytorium kraju nabywa wyroby, tj. ksyleny, które na wcześniejszym etapie obrotu zostały już opodatkowane podatkiem akcyzowym - zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy - stawką podatku w wysokości 0 zł, jako wyroby nie przeznaczone do szeroko rozumianych celów opalowych lub napędowych. Oznacza to zarazem, mając na względzie jednofazowy charakter podatku akcyzowego, iż dalszy obrót tymi wyrobami (do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe) nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Odnośnie zaś przedmiotowych wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo, należy zauważyć, iż jak wskazał Wnioskodawca, wyroby te w kraju wysyłki nie podlegają opodatkowaniu akcyzą, a ich przemieszczenie odbywa się na podstawie dokumentów handlowych. Stosownie do powyższego, ponieważ ze względu na przeznaczenie nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe, są one opodatkowane na terytorium kraju - zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy - zerową stawką akcyzy, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania trybu określonego w art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą).

Mając powyższe na uwadze oraz stosownie do uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 i 5 ustawy, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, zaś w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, działalność gospodarcza Wnioskodawcy w zakresie opisanym we wniosku nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.

Natomiast w kwestii ustalenia dopuszczalnych norm zużycia dla ksylenów oraz mieszanin izomerów ksylenu należy wskazać, iż stosownie do treści art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów. Zatem obowiązek ustalenia dopuszczalnych norm zużycia odnosi się do tych podmiotów gospodarczych, które zużywają powyższe wyroby do produkcji innych wyrobów, co oznacza zarazem, że w stosunku do ksylenów dodawanych jako surowiec do własnych produktów, Wnioskodawca winien wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania ksylenów oraz mieszanin izomerów ksylenu. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania wyrobów zawierających alkohol etylowy skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl