IBPP4/443-450/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-450/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu oraz w zakresie ustalenia czy wkłady własne wnoszone w postaci gotówki stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia w 2011 r. w całości podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu i płaconych ze środków "w postaci gotówki" wnoszonych przez uczestników szkoleń.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. "..." płaconych ze środków dotacji, prawa do odliczenia w 2011 r. w całości podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu i płaconych ze środków "w postaci gotówki" wnoszonych przez uczestników szkoleń oraz ustalenia czy wkłady własne wnoszone w postaci gotówki stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 maja 2011 r. znak: IBPP4/443-449,450/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje szkolenia otwarte i zamknięte z zakresu zarządzania, negocjacji, prawa itp. Szkolenia według PKD 2007 - 85.59.B.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. Spółka nie miała możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ świadczone przez nią usługi były z niego zwolnione na podstawie załącznika nr 4 do ustawy VAT, która obejmowała szeroko rozumiane usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). Od 1 stycznia 2011 r. zmianie uległ zakres zwolnień i Spółka zaczęła naliczać podatek VAT w wysokości 23% do realizowanych szkoleń.

Dodatkowo jako Beneficjent realizuje szkolenia dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL) w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy wsparcie na realizację tego projektu otrzymuje w następujących formach:

* w formie dotacji ze środków europejskich,

* w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Projekt pn. "..." skierowany jest do pracowników średnich i dużych przedsiębiorstw sektora przemysłu czasu wolnego, którzy są uczestnikami projektu. Sektor czasu wolnego obejmuje system usług w zakresie turystyki, transportu, gastronomii, hotelarstwa, rozrywki, rekreacji, usług kulturalnych.

Okres realizacji projektu to 1 styczeń 2011 r. - 31 grudzień 2012 r.

Działania podejmowane w tym projekcie obejmują:

* rekrutację uczestników,

* szkolenia: kanon zachowań w relacjach biznesowych,

* szkolenia: efektywność osobista i komunikacja,

* szkolenia: budowanie postaw pro klienckich,

* szkolenia: zarządzanie dokumentacją,

* szkolenia: prawo i księgowość,

* zarządzanie projektem.

Na warunkach określonych w umowie, Instytucja wdrażająca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu stanowiącą nie więcej niż 82,295% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Beneficjent wnosi wkład własny w wysokości 17,705% wydatków kwalifikowanych Projektu z następujących źródeł - wkład własny w postaci gotówki w kwocie określonej w umowie o dofinansowanie.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) podmioty, których pracownicy uczestniczą w projekcie szkoleniowym, zobowiązane są do współfinansowania projektu i wniesienia wkładu własnego "w postaci gotówki". Wkład własny w postaci gotówki związany jest ze świadczeniem usługi szkoleniowej w ramach realizowanego projektu, na który Spółka wystawia fakturę VAT doliczając do wartości netto wkładu własnego podatek VAT należny według obowiązującej stawki, tj. od 2011 r. stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

W piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że ostateczny Beneficjent, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa w którym pracuje, wnosi:

* kwotę 160,00 zł netto za jeden dzień szkolenia lub kwotę 345,00 zł netto za dwa dni szkolenia co ma stanowić nie mniej niż 30% kosztów organizacji szkolenia (średnie przedsiębiorstwa),

* kwotę 205,00 zł netto za jeden dzień szkolenia lub kwotę 450.00 zł netto za dwa dni szkolenia co ma stanowić nie mniej niż 40% kosztów organizacji szkolenia (duże przedsiębiorstwa).

Rodzaj kosztów jest jednoznacznie wymieniony w budżecie projektu.

Każdy uczestnik szkolenia wnosi wkład własny w postaci gotówki ale jego wielkość uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa w którym dany uczestnik jest zatrudniony.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli w celu zdefiniowania "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego" posłużymy się artykułem 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r., cyt: "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu", to świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie nieprzekraczające 82,295% całkowitych wydatków kwalifikowanych.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem wniosku.

Wnioskodawca jest Organem Założycielskim Placówki Kształcenia Ustawicznego wpisanej do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta ale Placówka ta nie prowadzi szkoleń jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.

Wymienione we wniosku usługi nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, ponieważ te usługi nie są przedmiotem działalności Placówki.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Uczestnikami szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu są pracownicy przemysłu czasu wolnego, który obejmuje system usług w zakresie turystyki, transportu, gastronomii, hotelarstwa, rozrywki, rekreacji, usług kulturalnych. Szkolenia te mają bezpośredni związek z branżą lub zawodem uczestników szkoleń, mają na celu podniesienie kwalifikacji, zdobycie, przypomnienie lub uaktualnienie potrzebnej wiedzy.

Usługi szkoleniowe o których mowa we wniosku są realizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę.

Projekt pn. "..." ze swego założenia jest non profit, czyli nie powoduje dochodu w Spółce. W przypadku tego projektu, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu.

Z tyt. realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał dodatkowego obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Jedyną opodatkowaną czynnością są "wpłaty własne w postaci gotówki", na które Spółka wystawia fakturę VAT doliczając podatek VAT. Wkłady własne "w postaci gotówki" wnoszone przez uczestników szkoleń są wynagrodzeniem za świadczone usługi i według Wnioskodawcy stanowią (jedyny) obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i "usługi" są wykorzystywane tylko w ramach projektu i nie mają żadnego związku z pozostałą działalnością. Jeżeli słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymywane wpłaty własne w postaci gotówki są czynnościami opodatkowanymi to nabywane na potrzeby projektu towary i usługi mają związek z tymi czynnościami w tym właśnie zakresie

Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą. Ma wyłącznie charakter zakupowy, przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu i nie jest dopłatą do ceny świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Czy Spółka prawidłowo postępuje nie dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Czy Spółka prawidłowo postępuje w 2011 r. dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu i płaconych ze środków wkładów własnych "w postaci gotówki" wniesionych przez uczestników szkoleń.

Czy wkłady własne " w postaci gotówki" wnoszone przez uczestników szkoleń średnich przedsiębiorstw stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który w 2011 r. korzysta ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Otrzymana przez Spółkę dotacja nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu i samo otrzymanie dotacji nie stanowi żadnej czynności ani też zdarzenia opodatkowanego. Według Spółki wszystkie czynności związane z realizacją szkoleń objętych dotacją są podobnie jak dotacja wyłączone z obowiązku opodatkowania podatkiem VAT. W związku z powyższym Spółka prawidłowo postępuje nie dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Otrzymane przez Spółkę od uczestników szkoleń dopłaty pieniężne są wynagrodzeniem za świadczone usługi i stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka prawidłowo postępuje dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu i płaconych ze środków wkładów własnych "w postaci gotówki" wniesionych przez uczestników szkoleń.

Wkłady własne wnoszone przez uczestników szkoleń są wynagrodzeniem za świadczone usługi i według Wnioskodawcy stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT według obowiązującej stawki. Spółka na należne wkłady pieniężne dla średnich i dużych przedsiębiorstw wystawia fakturę VAT. Wprawdzie do wkładów pieniężnych Spółka w 2011 r. nalicza VAT należny w wysokości 23% ale uważa, że wkłady wnoszone przez uczestników średnich przedsiębiorstw powinny korzystać ze zwolnienia w podatku VAT na podstawi § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te skierowane są do pracowników w branży turystycznej, transportu, gastronomii, hotelarstwa, rozrywki, rekreacji, usług kulturalnych i mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i szkolenia te są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu oraz w zakresie ustalenia czy wkłady własne wnoszone w postaci gotówki stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia w 2011 r. w całości podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu i płaconych ze środków "w postaci gotówki" wnoszonych przez uczestników szkoleń.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 nie mogą mieć zastosowania, ponieważ dotyczą one wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

Od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Wyżej powołane przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. realizuje, dofinansowany w ramach Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL) w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, projekt pn. "...".

Działania podejmowane w tym projekcie obejmują:

* rekrutację uczestników,

* szkolenia: kanon zachowań w relacjach biznesowych,

* szkolenia: efektywność osobista i komunikacja,

* szkolenia: budowanie postaw pro klienckich,

* szkolenia: zarządzanie dokumentacją,

* szkolenia: prawo i księgowość,

* zarządzanie projektem.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że szkolenia te skierowane są do pracowników w branży turystycznej, transportu, gastronomii, hotelarstwa, rozrywki, rekreacji, usług kulturalnych i mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i szkolenia te są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Na warunkach określonych w umowie, Instytucja wdrażająca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu stanowiącą nie więcej niż 82,295% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem wniosku.

Beneficjent wnosi wkład własny w wysokości 17,705% wydatków kwalifikowanych Projektu z następujących źródeł - wkład własny w postaci gotówki w kwocie określonej w umowie o dofinansowanie.

Podmioty, których pracownicy uczestniczą w projekcie szkoleniowym, zobowiązane są do współfinansowania projektu i wniesienia wkładu własnego "w postaci gotówki". Wkład własny w postaci gotówki związany jest ze świadczeniem usługi szkoleniowej w ramach realizowanego projektu, na który Spółka wystawia fakturę VAT doliczając do wartości netto wkładu własnego podatek VAT należny według obowiązującej stawki, tj. od 2011 r. stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Projekt swego założenia jest non profit, czyli nie powoduje dochodu w Spółce.

W przypadku tego projektu, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu.

Wymienione we wniosku usługi nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, ponieważ te usługi nie są przedmiotem działalności Placówki.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Szkolenia mają bezpośredni związek z branżą lub zawodem uczestników szkoleń, mają na celu podniesienie kwalifikacji, zdobycie, przypomnienie lub uaktualnienie potrzebnej wiedzy.

Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty.

Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wkłady własne uczestników szkolenia są związane z realizacją konkretnego programu szkoleniowego, mającego na celu podniesienie kwalifikacji, zdobycie, przypomnienie lub uaktualnienie potrzebnej wiedzy, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Wkład własne są wnoszone w formie wkładu pieniężnego.

Wkłady pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenia tych usług. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r.) wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenie należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę podatku należnego). Tak więc otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując projekt będący przedmiotem zapytania, świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, przy czym wynagrodzeniem za te usługi jest otrzymana kwota "wkładu pieniężnego" od uczestników szkolenia.

Przy czym prowadzona działalność nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o oświacie ani nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o oświacie.

Wobec tego nie znajdzie w sprawie zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ani w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jednocześnie realizowany projekt jest finansowany ze środków unijnych zaliczanych do środków publicznych (w wysokości nie większej niż 82,295% i nie mniejszej niż 70%). Jest to wystarczająca przesłanka do zastosowania przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w ramach projektu finansowane w 86,931% ze środków publicznych podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Nadmienia się również, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast w myśl ust. 4, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zatem w przedmiotowej sytuacji świadczone usługi na rzecz uczestników szkolenia za które są pobierane "wpłaty w postaci gotówki", podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże korzystają one ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponadto winny być udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT, o ile osoba wpłacająca zażąda wystawienia faktury.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wkłady własne "w postaci gotówki" powinny korzystać ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jak wyżej wykazano świadczenie usług szkoleniowych w ramach projektu pn. "..." nie powoduje żadnych konsekwencji w podatku należnym. Zatem zakupy towarów i usług dokonane na potrzeby projektu pozostają bez związku z czynnościami generującymi u Wnioskodawcy podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi jakim jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka prawidłowo postępuje nie dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu jednak z innej podstawy prawnej.

Dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Natomiast wpłaty uczestników szkolenia, które z uwagi na swój charakter stanowią obrót z tytułu wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, zalicza się do czynności podlegających opodatkowaniu, wymienionych w art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Brak prawa do odliczenia spowodowany jest tym, iż zakupy dokonywane są w związku z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, a nie tym że dotacja przeznaczona na sfinansowanie nie stanowi obrotu. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

Natomiast odnośnie prawa do obniżenia w całości w 2011 r. kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu i płaconych ze środków wkładów własnych "w postaci gotówki" wniesionych przez uczestników szkoleń, stwierdzić należy, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do dokonania takiego odliczenia.

Jak wskazano wyżej świadczenie usług w ramach przedmiotowego projektu od 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT lecz równocześnie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka prawidłowo postępuje dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją przedmiotowego projektu i płaconych ze środków wkładów własnych "w postaci gotówki" wniesionych przez uczestników szkoleń, należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż szkolenia są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności finansowania szkoleń w mniej niż 70% ze środków publicznych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo zauważa się, że w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl