IBPP4/443-45/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-45/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w R, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących zakupów w ramach realizacji projektu nr... pn. "Sus do wiedzy - system uczniowskich stypendiów Powiatu R" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących zakupów w ramach realizacji projektu nr... pn. "Sus do wiedzy - system uczniowskich stypendiów Powiatu R". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-45/08/JP z dnia 8 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat R w latach 2004 - 2007 realizował projekty stypendialne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W okresie od 15 września 2004 r. do 31 października 2005 r. zrealizował projekt nr... pn. "Sus do wiedzy - system uczniowskich stypendiów Powiatu R".

W ramach realizacji projektu poniesiono wydatki na wypłatę stypendiów dla uczniów oraz wynagrodzenie osoby obsługującej projekt (52.515 zł).

Realizacja projektu była zadaniem własnym Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 5a ust. 2 pkt 2, art. 90g ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

W ramach prowadzonej działalności Starostwo Powiatowe w ww. okresie wykonywało i wykonuje następujące czynności opodatkowane podatkiem VAT: najem pomieszczeń w budynku, wynajem miejsca pod gablotę reklamową, udostępnianie dokumentacji geodezyjnej, reprodukcja map geodezyjnych, opłata za wieczyste użytkowanie gruntów skarbu państwa, refakturowanie usług telekomunikacyjnych oraz refakturowanie kosztów związanych z utrzymaniem wymienników ciepła.

Z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony Wnioskodawca korzysta jedynie w zakresie refakturowania usług telekomunikacyjnych, ponieważ zakup tych usług związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizacji planowanego projektu istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących zakupów w ramach jego realizacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących zakupów w ramach realizacji projektu ponieważ realizacja projektu nie była związana z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT a wszystkie zakupione towary lub usługi nie były i nie są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są:

* rada powiatu,

* zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań własnych realizował dofinansowany ze środków unijnych projekt nr... pn. "Sus do wiedzy - system uczniowskich stypendiów Powiatu R". Przedmiotem projektu była wypłata stypendiów dla uczniów, poniesiono wydatki związane z wypłatą wynagrodzenia dla osoby obsługującej projekt.

Z treści wniosku nie wynika, by Wnioskodawca poniósł jakiekolwiek inne wydatki związane z nabyciem towarów lub usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług, które zostało udokumentowane fakturami VAT nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak już bowiem wskazano powyżej obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest dokonanie nabycia towarów lub usług udokumentowanego fakturami VAT.

Tym samym należy stwierdzić, iż w omawianej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak nie z uwagi na fakt, iż "wszystkie zakupione towary lub usługi nie były i nie są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych". Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest spowodowany tym, że jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca nie poniósł żadnych wydatków udokumentowanych fakturami VAT związanych z realizacją projektu, a podstawą do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest dokonanie nabycia towarów lub usług udokumentowanego fakturami VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w przepisach o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl