IBPP4/443-442/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-442/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z inwestycją pn. "Rozbudowa infrastruktury edukacyjno - sportowej w Y" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z inwestycją pn. "Rozbudowa infrastruktury edukacyjno - sportowej w Y". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X będzie realizowała projekt pn. "Rozbudowa infrastruktury edukacyjno - sportowej w Y".

Projekt ten polegać będzie na budowie nowego skrzydła budynku szkoły oraz sali sportowej wraz z zapleczem.

W skład zagospodarowania terenu wchodzić będzie budowa elementów oświetlenia terenu, oraz przebudowa sieci umożliwiająca dostosowanie istniejącej infrastruktury do współczesnych możliwości technologicznych. Powierzchnia zabudowy - 960 m 2, Powierzchnia całkowita - 1640 m 2, Powierzchnia użytkowa - 1375 m 2.

Cele ogólne projektu;

* wyrównywanie szans rozwojowych i wspomaganie zmian strukturalnych na obszarach wiejskich,

* poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności,

* poprawa jakości życia mieszkańców,

* rozwój lokalnej infrastruktury edukacyjnej,

* stworzenie warunków lokalowych do odpowiedniego kształcenia dzieci,

* podniesienie efektywności pracy nauczycieli.

* podniesienie wyników pracy uczniów, lepsze przygotowanie ich do dalszego etapu kształcenia,

* rozwój fizyczny dzieci i młodzieży i osób starszych,

* rozwój obszarów wiejskich.

W ramach projektu zostanie rozbudowany jeden obiekt infrastruktury szkolnej, w którym będą się mieścić dwie grupy przedszkolne, jedna grupa klasy "0" oraz klasy I-III a także sala sportowa wraz z zapleczem. Budynek będzie przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Promocja projektu będzie realizowana poprzez organizację imprez sportowych w sali sportowej w Y. Budynek będzie przystosowany dla potrzeb uczniów i osób niepełnosprawnych.

Całkowita wartość projektu - 4.026.000,00 zł.

Planowany termin rozpoczęcia - 1 lipiec 2010 r.

Planowany termin zakończenia - 30 czerwca 2012 r.

Po zakończeniu realizacji projektu inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie w użytkowanie i administrację Dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Z i Gminnemu Zespołowi Obsługi Szkół w X, które są jednostkami organizacyjnymi samorządu gminy i prowadzą oświatę gminną.

Projekt jest trwały instytucjonalnie i finansowo gdyż prowadzenie placówek oświatowych jest zadaniem gminy i wynika z ustawy o systemie oświaty.

Z sali sportowej będą korzystać dzieci i uczniowie. Szkoły Podstawowej w Z oraz mieszkańcy gminy.

W wyniku realizacji projektu zostanie utworzonych docelowo 5 stałych miejsc pracy.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Wymieniony projekt związany jest z realizacją zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dotyczących edukacji publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz art. 8 ustawy o VAT Gminie X przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z ww. inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina X nie ma możliwości odliczyć podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji pn. "Rozbudowa infrastruktury edukacyjno - sportowej w Y".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "Rozbudowa infrastruktury edukacyjno - sportowej w Y".

Celami projektu są:

* wyrównywanie szans rozwojowych i wspomaganie zmian strukturalnych na obszarach wiejskich,

* poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności,

* poprawa jakości życia mieszkańców,

* rozwój lokalnej infrastruktury edukacyjnej,

* stworzenie warunków lokalowych do odpowiedniego kształcenia dzieci,

* podniesienie efektywności pracy nauczycieli.

* podniesienie wyników pracy uczniów, lepsze przygotowanie ich do dalszego etapu kształcenia,

* rozwój fizyczny dzieci i młodzieży i osób starszych,

* rozwój obszarów wiejskich.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana w użytkowanie i administrację Dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Z i Gminnemu Zespołowi Obsługo Szkół w X.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że realizacja projektu pn. "Rozbudowa infrastruktury edukacyjno - sportowej w Y" i późniejsze nieodpłatne przekazanie inwestycji po zrealizowaniu w użytkowanie i administrację Dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Z i Gminnemu Zespołowi Obsługi Szkół w X związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Wobec powyższego, przekazanie przez Wnioskodawcę mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu VAT. Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Rozbudowa infrastruktury edukacyjno - sportowej w Y".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl