IBPP4/443-441/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-441/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 maja 2010 r. oraz z dnia 26 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 17 maja 2010 r. oraz z dnia 26 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jako przedsiębiorca prowadzący działalność pn. Praktyka stomatologiczna, Wnioskodawca planuje złożyć wniosek o dofinansowanie na zakup sprzętu medycznego (nowych środków trwałych) do gabinetu stomatologicznego, w tym unitu stomatologicznego, urządzeń do radiologii cyfrowej, aparatu do znieczuleń i sterylizowania narzędzi medycznych w celu poprawy jakości wykonywanych usług leczenia i komfortu pacjentów. Wniosek zostanie złożony w marcu 2010 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Poddziałanie 1.1.2 Inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach. Tytuł projektu: "...".

Jednym z niezbędnych załączników sprawdzanych podczas oceny formalnej przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia RPO W 2007 - 2013 (Centrum Rozwoju Gospodarki) jest indywidualna interpretacja podatkowa dotycząca braku możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Obowiązek ten wynika z zapisów Vademecum dla beneficjentów RPO W 2007 - 2013 Tom II.

W przypadku otrzymania dofinansowania Wnioskodawca zrealizuje projekt polegający na:

* wyposażeniu gabinetu w nowoczesny unit stomatologiczny - 1 szt.,

* wyposażenie gabinetu w nowe urządzenia do leczenia stomatologicznego pacjentów (w 4 urządzenia i 1 zestaw komputerowy).

Wszystkie środki trwałe będą zakupione do gabinetu stomatologicznego i wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności związanej z opieką zdrowotną prowadzonej przez firmę. Przedmiotem wykonywanej działalności jest praktyka lekarska dentystyczna, polegająca na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7, ponieważ świadczy przedmiotowo wyłącznie usługi zwolnione z VAT (usługi stomatologiczne PKWiU 85.13.12, zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - zał. nr 4 pkt 9).

W związku z powyższym Wnioskodawca nie posiada prawa do odliczania podatku VAT z tytułu zakupów realizowanych w ramach przedsięwzięcia. Ponieważ wydatkami kwalifikowanymi w projekcie są wydatki brutto, zgodnie z zapisami "Vademecum dla beneficjentów RPO W 2007 - 2013" Tom II niezbędne jest uzyskanie indywidualnej interpretacji, czy przedsiębiorcy Praktyka Stomatologiczna przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w przypadku tego projektu.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 17 maja 2010 r. realizacja projektu będzie wyłącznie związana ze świadczeniem usług zwolnionych z VAT (PKWiU 85).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z dnia 17 maja 2010 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 maja 2010 r.), nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu wymienionych urządzeń medycznych (środków trwałych) ponieważ świadczy usługi zwolnione z VAT (usługi stomatologiczne - PKWiU 85.13.12). Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. Nabyte przez Wnioskodawcę środki trwałe oraz wyposażenie w związku z realizacją przedmiotowego projektu wykorzystywane będą wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje zrealizować, dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Poddziałanie 1.1.2 Inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach, projekt pn. "...".

W ramach realizacji projektu zostanie dofinansowany zakup sprzętu medycznego (nowych środków trwałych) do gabinetu stomatologicznego, w tym unit stomatologiczny, urządzenia do radiologii cyfrowej, aparat do znieczuleń i sterylizowania narzędzi medycznych w celu poprawy jakości wykonywanych usług leczenia i komfortu pacjentów.

W przypadku otrzymania dofinansowania Wnioskodawca zrealizuje projekt polegający na:

* wyposażeniu gabinetu w nowoczesny unit stomatologiczny - 1 szt.,

* wyposażenie gabinetu w nowe urządzenia do leczenia stomatologicznego pacjentów (w 4 urządzenia i 1 zestaw komputerowy).

Wszystkie środki trwałe będą zakupione do gabinetu stomatologicznego i wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności związanej z opieką zdrowotną prowadzoną przez firmę.

Przedmiotem wykonywanej działalności jest praktyka lekarska dentystyczna, polegająca na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7, ponieważ świadczy przedmiotowo wyłącznie usługi zwolnione z VAT (usługi stomatologiczne PKWiU 85.13.12, zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - zał. nr 4 pkt 9).

Realizacja projektu będzie wyłącznie związana ze świadczeniem usług zwolnionych z VAT (PKWiU 85).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie przysługuje mu również prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl