IBPP4/443-432/10/KG - Obowiązek zastosowania przez samorządową instytucję kultury kasy rejestrującej w przypadku bezpłatnego przekazywania płyt CD z muzyką.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-432/10/KG Obowiązek zastosowania przez samorządową instytucję kultury kasy rejestrującej w przypadku bezpłatnego przekazywania płyt CD z muzyką.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 29 kwietnia 2010 r. oraz pismem z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy fiskalnej. Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 29 kwietnia 2010 r. oraz pismem z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP4/443-432/09/KG z dnia 16 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, chce wydać płytę CD w ilości 1.000 szt. Muzyka P. Kapeli Ludowej w ramach promocji Regionalnego Dziedzictwa Kulturowego.

W statusie Domu Kultury zapisano, że do jego zadań należy między innymi promocja regionu.

Wydanie płyty sfinansowane będzie przez Wnioskodawcę i rozdawana by była bezpłatnie w ramach ww. zadania.

Cena jednostkowa płyty na dzień dzisiejszy to 10 zł.

Symbol czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę klasyfikowano wg PKWiU to 92.32.10-00.00.

W poprzednim roku podatkowym kwota obrotu z działalności nie przekroczyła kwoty 40.000 zł.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT dlatego w związku z nabyciem płyt CD Muzyka P. nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całkowitego lub częściowego podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wg § 4 ust. 7 rozporządzenia z 2009 r. Dz. U. Nr 224, poz. 1797 Wnioskodawca musi zakupić kasę fiskalną, aby ewidencjonować stan płyt CD, jeżeli ta płyta będzie rozdawana bezpłatnie w ramach promocji dziedzictwa kulturowego regionu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy płyta będzie rozdawana bezpłatnie w ramach promocji nie uzyska dochodu z jej sprzedaży, nie jest zobowiązany do zakupu kasy fiskalnej na której prowadzona będzie ich ewidencja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 7 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynność, w całości lub części.

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których wartość rynkowa nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru jednej osobie przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z kolei przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy o VAT).

Należy jednocześnie zauważyć, iż zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Artykuł 7 ust. 2 ustawy o VAT, wskazuje bowiem czynności, które mimo braku odpłatności uważane są za zrównane z odpłatną dostawą. Do czynności takich ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, pod warunkiem jednak, iż podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będąc samorządową instytucją kultury, do zadań której należy między innymi promocja regionu, świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kultury".

Wnioskodawca niebędący podatnikiem podatku VAT zamierza wydać płytę CD Muzyka P. Kapeli Ludowej w ramach promocji Regionalnego Dziedzictwa Kulturowego. Płyty finansowane będą przez Wnioskodawcę i rozdawane bezpłatnie w ramach ww. zadania. Cena jednostkowa płyty na dzień dzisiejszy to 10 zł. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całkowitego lub częściowego podatku naliczonego.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku, w przypadku gdy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących realizacji przedmiotowych działań, czynność nieodpłatnego wydania przedmiotowych płyt CD nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W kontekście powyższego, nie zostały spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, dające podstawę do uznania dokonywanego przez Wnioskodawcę nieodpłatnego przekazania wskazanych we wniosku towarów za czynności zrównane z odpłatną dostawą towarów czyli sprzedażą towarów.

Jak już wskazano wyżej stosownie do treści art. 111 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek stosowania kas rejestrujących do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego spoczywa na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 45 tego załącznika, jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, zostały wskazane czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania z odpłatną dostawą towarów nie zostały spełnione ze względu na niezrealizowanie warunku dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących realizacji przedmiotowych działań. Z uwagi na fakt, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku, nieodpłatnego przekazania towarów nie można uznać, w świetle powyższych uregulowań, za odpłatną dostawę, nie będą miały zastosowania przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r.

Zatem w związku z brzmieniem wyżej przywołanych przepisów art. 7 ust. 2 i art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania towarów, tj. nagranych płyt CD, o których mowa we wniosku, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż nieodpłatne przekazanie ww. płyt CD nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przez Wnioskodawcę, przy zastosowaniu kasy rejestrującej należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl