IBPP4/443-416/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-416/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Miasto realizuje w latach 2009-2011 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "...", umowa o dofinansowanie projektu z dnia 17 stycznia 2011 r. Zarząd Województwa w dniu 29 lipca 2010 r. podjął uchwałę, w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach działania 7.1 Modernizacja i Rozbudowa Sieci Drogowej, Priorytet VII Transport, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie jest beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.

Przedmiotem projektu jest przebudowa ulicy na odcinku o długości 0,688 km, biegnącego od ulicy do węzła. Projekt ten jest III etapem kompleksowej przebudowy ulicy. Realizacja projektu znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych i zmotoryzowanych uczestników ruchu, zarówno na zmodernizowanym odcinku, jak i na całej ulicy. Zwiększy się także komfort użytkowania drogi, poprawi płynność ruchu, a przez to skróci czas przejazdu. Polepszy się dostępność do nowych terenów inwestycyjnych, przedsiębiorstw oraz licznych punktów handlowo - usługowych. Stopień degradacji odcinka III oraz jego strategiczne położenie względem, wymusza konieczność szybkiej interwencji i dokonania przebudowy z pominięciem etapu II (etap I wykonano w 2006 r). W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona (ł) płatności na podstawie wystawionych przez wykonawców prac i usług faktur VAT m.in. za: aktualizację kosztorysów inwestorskich, wykonanie studium wykonalności, przygotowanie ROS i przeprowadzenie postępowania w sprawie oddziaływania na środowisko, nadzór inwestorski, promocję projektu, roboty drogowe, odwodnienie nawierzchni - kanalizacja deszczowa, modernizację oświetlenia. Wszystkie wydatki w ramach projektu zostaną/zostały poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Beneficjent planuje złożyć pierwszy wniosek o płatność w I kw. 2011 r. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Do dnia dzisiejszego beneficjent poniósł wydatki związane z: aktualizacją kosztorysów inwestorskich, przygotowaniem studium wykonalności, przygotowaniem ROS i przeprowadzeniem postępowania w sprawie oddziaływania na środowisko. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

W dniu 5 sierpnia 2010 r. Urząd Marszałkowski w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do Urzędu Miasta z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu. W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto. Na fakturach VAT dotyczących rzeczowej realizacji projektu jako nabywca będzie figurował Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM), który jest jednostką organizacyjną Miasta, działającą na podstawie statutu, przyjętego uchwałą rady Miasta. Celem działania tej jednostki jest zarządzanie drogami publicznymi na terenie miasta. MZUiM będzie odpowiedzialny za realizację niniejszego projektu. Efekty realizowanego projektu będą ogólnodostępne - Miasto nie będzie pobierało żadnych opłat za korzystanie z przebudowanego odcinka ulicy (etap III).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarowi usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz535 z późn. zm.), nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego, wynikającego z faktur VAT, dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1) oraz sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2).

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Miasto ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt przewiduje przebudowę ulicy na odcinku o długości 0,688 km, biegnącego od ulicy do węzła. Projekt ten jest III etapem kompleksowej przebudowy ulicy.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca do dnia dzisiejszego dokonał płatności na podstawie wystawionych przez wykonawców prac i usług faktur VAT m.in. za: aktualizację kosztorysów inwestorskich, wykonanie studium wykonalności, przygotowanie ROS i przeprowadzenie postępowania w sprawie oddziaływania na środowisko. Przyszłe wydatki Wnioskodawcy obejmą za nadzór inwestorski, promocję projektu, roboty drogowe, odwodnienie nawierzchni - kanalizacja deszczowa, modernizację oświetlenia.

W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto. Na fakturach VAT dotyczących rzeczowej realizacji projektu jako nabywca będzie figurował Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM), który jest jednostką organizacyjną Miasta, działającą na podstawie statutu, przyjętego uchwałą rady Miasta. MZUiM będzie odpowiedzialny za realizację niniejszego projektu. Efekty realizowanego projektu będą ogólnodostępne - Miasto nie będzie pobierało żadnych opłat za korzystanie z przebudowanego odcinka ulicy (etap III). Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Z treści wniosku wynika, że część faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby projektu związana z jego rzeczową realizacją była wystawiana na Miejski Zarząd Ulic i Mostów. Pozostałe faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są wystawiane na Gminę.

Skoro więc część faktur wystawianych na Gminę, dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi, nie będzie miała w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych dla Wnioskodawcy faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...", bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że część faktur dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu była wystawiana na Miejski Zarząd Ulic i Mostów.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą części towarów i usług (udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Miejski Zarząd Ulic i Mostów z tytułu rzeczowej realizacji projektu) jakie zostały zakupione w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Miejski Zarząd Ulic i Mostów. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych dla Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów dokumentujących rzeczową realizację projektu pn. "...", bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług. Tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl