IBPP4/443-391/13/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-391/13/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 października (data wpływu 24 października 2013 r.) oraz pismem które wpłynęło 21 listopada 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów w związku z nabyciem usług hotelowych i transportowych - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zwrotu kosztów w związku z nabyciem usług hotelowych i transportowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 października 2013 r. oraz pismem które wpłynęło 21 listopada 2013 r. będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 października 20013 r. znak: IBPP4/443-391/13/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonał usługi zawarte w umowie z firmą "B". W umowie z firmą B zawarto: "Wsparcie przy projekcie.... Prace będą polegały na uruchomieniu urządzeń transportu technologicznego na lakierni w Chinach. Koszty związane z wyrobieniem wiz, przelotem, hotelem oraz transportem lokalnym pokrywa firma B."

Hotel oraz transport lokalny - nie są to składowe elementy świadczonej przez Wnioskodawcę usługi. Wnioskodawca nie ma tego w PKD. Firma "B" nie ma tego również w PKD. Wnioskodawca oraz "B" są zarejestrowani w Polsce.

Wnioskodawca wykonał usługi dla firmy "B" w Chinach. Pracownik Wnioskodawcy został wydelegowany do Chin. W Chinach pracownik wykonał zlecenie, po czym wrócił do Polski.

Wnioskodawca opłacał hotel oraz przejazdy lokalne w Chinach, wydatki te są udokumentowane w postaci rachunków. Zgodnie z umową po wykonaniu zlecenia Wnioskodawca wystawił za usługi firmie "B" fakturę VAT+23%.

Wnioskodawca zgodnie z umową wystawił również fakturę VAT+23% za poniesione koszty w Chinach firmie "B". (zwrot poniesionych kosztów za hotel oraz przejazdy lokalne w Chinach).

Natomiast stanowisko firmy "B" jest takie, że nie powinien być doliczony VAT+23% (za poniesione koszty w Chinach) tylko powinno to być rozliczone w formie "Noty księgowej".

W uzupełnieniach wnioskodawca wskazał, że:

- zamówienia z firmą "B" zawierały zapis: "B pokrywa koszty związane z wyrobieniem wiz, przelotem, transportem lokalnym oraz hotelem".

- do tego zamówienia Wnioskodawca wystawił osobną fakturę VAT (stawka VAT 23%) tylko za koszty hotelu i transportu lokalnego poza Polską.

- siedziba jak również stałe miejsce prowadzenia działalności firmy "B" znajduje się na terytorium kraju w rozumieniu ustawy o VAT tj. na terenie Polski. Firma "B" jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT tj. jest podmiotem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6.

- W umowie z firmą "B" jest zawarty następujący zapis: "Prace będą polegały na uruchomieniu urządzeń transportu technologicznego na lakierni w Chinach". Usługa jest związana z nieruchomością (lakiernią) w Chinach. Urządzenia transportu technologicznego są z nią ściśle związane (przymocowane do podłoża spawami) ale usługa (uruchomienie urządzeń transportu technologicznego) nie jest wymieniona w ustawowych wyliczeniach:

1. Wyliczenie ustawowe (art 28e)

* usługi świadczone przez rzeczoznawców

* usługi świadczone przez pośredników w obrocie nieruchomościami

* usługi zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi

* usługi użytkowania i używania nieruchomości

* usługi przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takie jak usługi architektów i nadzoru budowlanego

2. Wyliczenie w dyrektywie (art. 47)

* usługi rzeczoznawców

* usługi agentów nieruchomości

* usługi zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi

* przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości

* usługi związane z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takie jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego

- więc nie można mówić o VAT 28e. Zatem usługa podlega VAT 28b.

W związku z powyższym zadano pytania:

1. Czy do poniesionych kosztów w Chinach (hotel + przejazdy lokalne) związanych z umową Wnioskodawca słusznie doliczył VAT+23% i taka fakturą obciążyła firmę "B".

2. Czy Wnioskodawca za zwrot poniesionych kosztów w Chinach związanych z umową (koszty za hotel oraz transport lokalny" może w przyszłości wystawić firmie "B" notę księgową - bez doliczenia stawki 23% VAT.

3. Czy Wnioskodawca nie powinien poniesionych kosztów w Chinach (hotel oraz przejazdy lokalne) doliczyć do wykonywanej usługi i taką kwotą obciążyć firmę "B" VAT+23%.

Zdaniem Wnioskodawcy faktura (ze stawką VAT 23%) za koszty hotelu i transportu lokalnego poza Polską została wystawiona zgodnie z ustawą o VAT i zgodnie z Polskim prawem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższy przepis wprowadza powszechność opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-1, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Podstawa opodatkowania jest to wartościowe lub ilościowe ujęcie przedmiotu podatku. W przypadku ustawy o VAT podstawa opodatkowania w odniesieniu do czynności odpłatnych to, co do zasady, kwota należna z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług. Inaczej mówiąc podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej w związku z dostarczonym towarem lub wyświadczoną usługą.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy dla kontrahenta usługi w zakresie uruchomienia urządzeń transportu technologicznego. W celu wyświadczenia tych usług Wnioskodawca ponosi koszty związane z wyrobieniem wiz, przelotem, hotelem oraz transportem lokalnym. Są to zatem wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w celu wyświadczenia usługi na rzecz kontrahenta. Wnioskodawca wskazał na zapis zamówienia zgodnie z którym "B pokrywa koszty związane z wyrobieniem wiz, przelotem, transportem lokalnym oraz hotelem". Konsumentem ww. świadczeń jest Wnioskodawca co oznacza, że Wnioskodawca, a nie kontrahent jest bezpośrednim odbiorcą tych usług. Zatem ww. koszty będą stanowiły jeden z elementów kalkulacyjnych otrzymanego wynagrodzenia (część odpłatności za usługę).

Tym samym na całość świadczenia należnego od Kontrahenta składać się będą, na równi z wypłacanym wynagrodzeniem za samo uruchomienie urządzeń transportu technologicznego, także koszty wyświadczenia tej usługi. Koszty dojazdu, hotelu itp. stanowić będą element rachunku kosztów zmierzających do ustalenia kwoty odpłatności (ceny) za wykonywaną usługę uruchomienia urządzeń transportu technologicznego. Stanowić będą więc obrót w rozumieniu powołanego wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, tj. kwotę należną z tytułu sprzedaży świadczonej przez Wnioskodawcę usługi i będą podlegać opodatkowaniu na zasadach takich jak usługa uruchomienia urządzeń transportu technologicznego.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1 i 1a, 28i, 28j i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Jak wynika ze stanu faktycznego, zgodnie z umową po wykonaniu zlecenia Wnioskodawca wystawił firmie "B" fakturę VAT+23% dokumentująca wykonanie usługi, ponadto wystawił fakturę VAT+23% za poniesione w Chinach koszty. (zwrot poniesionych kosztów za hotel oraz przejazdy lokalne w Chinach).

Usługa Wnioskodawcy polegała na uruchomieniu urządzeń transportu technologicznego na lakierni. Pomimo że urządzenia te są związane z nieruchomością, to sama usługa polegająca na uruchomieniu ww. urządzeń - zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym - nie ma charakteru usług związanych z nieruchomością. Mając na uwadze charakter świadczonej usługi nie jest ona wymieniona również wśród innych usług dla których przewidziano szczególne zasady określenia miejsca świadczenia. Ze stanu faktycznego wynika zatem, że usługa uruchomienia urządzeń transportu technologicznego została opodatkowana na zasadach ogólnych (co nie jest to przedmiotem wniosku). Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się zaś do opodatkowania poniesionych przez niego kosztów transportu lokalnego i kosztów hoteli, które poniósł w związku ze świadczeniem usługi uruchomienia ww. urządzeń.

Tym samym w sytuacji gdy usługa uruchomienia urządzeń jest świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ust. 1 pkt a ustawy i jest świadczona dla jego siedziby na terytorium kraju będzie ona podlegało opodatkowaniu na terytorium kraju.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W związku z faktem, że dla usług w zakresie uruchomienia urządzeń transportu technologicznego nie przewidziano obniżonych stawek podatku ani też zwolnienia będzie ona podlegała opodatkowaniu stawką 23%.

Stosownie do art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle powyższego Wnioskodawca świadczoną usługę uruchomienia urządzeń winien udokumentować fakturą VAT. Natomiast udokumentowaniu fakturą nie podlegają same koszty transportu lokalnego i hoteli, które ponosi Wnioskodawca w ramach swych świadczeń.

Na marginesie można zauważyć, że kwestia wystawiania not księgowych nie jest uregulowana przepisami w zakresie podatku VAT. Zatem wystawienie bądź nie noty księgowej na gruncie podatku VAT jest neutralne i nie ma żadnego wpływu w zakresie rozliczenia tego podatku.

Podsumowując, koszty transportu lokalnego i hotelu stanowić będą element rachunku kosztów usługi uruchomienia urządzeń transportu technologicznego, a co za tym idzie koszty te nie podlegają fakturowaniu, a jako element ww. usługi będą wraz z nią dzielić stawkę 23% podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji nie badano czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami związanymi z nieruchomościami przyjmując zgodnie, z przedstawionym stanem faktycznym, że do przedmiotowych usług nie ma zastosowanie norma art. 28e ustawy o VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwice, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl