IBPP4/443-383/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-383/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ".....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza realizować projekt pn. "...." i ubiegać się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt jest ukierunkowany na dostosowanie do istniejącego zapotrzebowania na innowacyjne e-usługi publiczne wykorzystujące internet oraz technologie informacyjno-komunikacyjny (ICT) w związku z ideą budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rzeczowa realizacja projektu wymagać będzie stworzenia e-usług dla obywateli, jednostek podległych, podmiotów gospodarczych.

Projekt zakłada integrację Urzędu Miasta oraz jednostek podległych. Jest to naturalna kontynuacja wdrożonego projektu "e-urząd". Na tym etapie zostaną zrealizowane: zakup infrastruktury sprzętowej oraz wykonanie usług instalacyjnych związanych z montażem sprzętu do połączenia wszystkich jednostek siecią szerokopasmową, zakup elektronicznego obiegu dokumentów dla jednostek podległych.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji inwestycji właścicielem produktów jest Gmina. W projekcie Gmina K. będzie pełniła funkcję partnera projektu i będzie odpowiedzialna za realizację zadań jedynie w zakresie przewidzianym we wniosku dla Gminy K.

Gmina K., będzie również figurowała jako nabywca towarów i usług na dokumentach potwierdzających zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu w części dotyczącej K. Partner posiada zabezpieczone środki finansowe w budżecie, które będzie wydatkował na realizację swojej części zadania. Projektodawcą jest lider (Gmina B.), który wnioskuje w imieniu swoim i partnera (Gminy K.) o dofinansowanie. Jest odpowiedzialna przez instytucję zarządzającą za rozliczanie postępów w realizacji projektu i środków przyznanych na jego realizację. Nadzór merytoryczny nad realizacją projektu będzie sprawował każdy z partnerów w zakresie swojej części projektu. Lider i partner podpiszą oddzielne umowy z wykonawcą w zakresie części projektu, realizowanym na jego rzecz. Zasady współfinansowania projektu nie wymagają przekazywania i przemieszczania środków finansowych, stanowiących wkład własny projektu pomiędzy budżetami partnera i lidera. Wykonawca będzie wystawiał faktury za daną część projektu partnerowi i liderowi. Lider będzie otrzymywał od IZ środki finansowe i po poniesieniu przez partnera całego wydatku ze środków własnych i po otrzymaniu przez lidera od partnera oryginału faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty, stanowiących załączniki do wniosku beneficjenta o płatność składanego do IZ RPO, lider przekaże partnerowi część otrzymanej płatności zgodnie z poniesionymi przez partnera wydatków.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powstały w wyniku realizacji zadania system elektroniczny nie będzie w żadnym stopniu wykorzystywany do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym z tytułu których partner jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednostki podległe, którym zostanie przekazany nabyty w ramach projektu sprzęt są odrębnymi podatnikami podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "....".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 15 i 18 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. "." i ubiegać się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt zakłada integrację Urzędu Miasta oraz jednostek podległych. Jest to naturalna kontynuacja wdrożonego projektu "e-urząd". Na tym etapie zostaną zrealizowane: zakup infrastruktury sprzętowej oraz wykonanie usług instalacyjnych związanych z montażem sprzętu do połączenia wszystkich jednostek siecią szerokopasmową, zakup elektronicznego obiegu dokumentów dla jednostek podległych. Po zakończeniu rzeczowej realizacji inwestycji właścicielem produktów jest Gmina. W projekcie Gmina K. będzie pełniła funkcję partnera projektu i będzie odpowiedzialna za realizację zadań jedynie w zakresie przewidzianym we wniosku dla Gminy K. Jednostki podległe, którym zostanie przekazany nabyty w ramach projektu sprzęt są odrębnymi podatnikami podatku VAT.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powstały w wyniku realizacji zadania system elektroniczny nie będzie w żadnym stopniu wykorzystywany do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym z tytułu których partner jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "....".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż Gmina na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie jest podatnikiem podatku VAT, lecz tym, iż nabywane towary i usługi nie są bezpośrednio związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów powstałych w wyniku realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (np. najem, dzierżawa sprzętu), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl