IBPP4/443-374/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-374/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-374/10/AZ z dnia 16 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Parafia zamierza zrealizować zadanie pn. "XXX", które będzie dofinansowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 ze środków Leader 2007-2013, działanie "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju".

Opis techniczny renowacji kapliczki.

Założeniem renowacji jest kapitalny remont kapliczki począwszy od dachu poprzez ściany boczne i fundamenty. Do tego zadania dołączono również zagospodarowanie terenu wokół kapliczki. Prace renowacyjne nie zmieniają istotnych danych technicznych budowli jak powierzchni zabudowy, powierzchni użytkowej, kubatury czy wysokości obiektu oraz jego sakralnego charakteru.

Remont dachu rozpocznie się od rozbierania całego pokrycia dachowego z gontów. Następnie na krokwiach zostanie ułożona folia zabezpieczająca, a na niej ułożone nowe kontrłaty grubości 40 x 20 mm i pełne deskowanie z drewna impregnowanego grubości 36mm, do którego zostaną zbudowane gonty o dł. 48 cm i szer. 10 cm (identyczne jak dotychczas). Ponadto zostanie również odnowiona wieżyczka/dzwonnica kapliczki. Całość połaci dachowej zostanie zabezpieczona środkami konserwującymi antygrzybicznie i ognioochronne z zastosowaniem materiałów atestowanych z certyfikatami w kolorystyce naturalnego drewna.

Ściany kapliczki są odeskowane od zewnątrz i od wewnątrz. Deski zewnętrzne gr. 32 mm zostaną wymienione na nowe z uwagi na znaczny stopień zbutwienia szczególnie w pasie cokołu i zabezpieczone środkami do impregnacji drewna. Ściany wewnętrzne zostaną oczyszczone ze starej farby (ługowane) i pomalowane ponownie z zastosowaniem farb konserwujących drewno narażone na agresywne warunki klimatyczne. Zostanie zachowana dotychczasowa kolorystyka ścian: ściany zewnętrzne - jasny brąz, ściany wewnętrzne - jasny niebieski, ażurowe zdobienia-biały.

Podwaliny zostaną odsłonięte. Zostaną uzupełnione ubytki i całość zabezpieczona taśmą dylatacyjną izolacyjną o szer. 350 mm. Ostatnim etapem renowacji będą prace ziemne związane z odtworzeniem i umocnieniem skarpy na której zlokalizowana jest kapliczka. Zostanie dowieziona ziemia i ręcznie uformowana skarpa. Na naprawionej skarpie w celu jej stabilizacji zostaną ułożone płyty betonowe mało wymiarowe ażurowe typu "krata" lub "jumbo" o wymiarach 90x60x10 na całej powierzchni skarpy z wypełnieniem otworów humusem i zasianiem trawy. Górna krawędź płyt ażurowych zostanie wzmocniona obrzeżami betonowymi na podsypce cementowo - piaskowej. Górna powierzchnia skarpy - dojście do kapliczki zostanie wyłożona kostką brukową betonową lub granitową z wyprofilowaniem odwodnienia na zewnątrz.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Remontowana kapliczka jest obiektem ogólnodostępnym i nie będą pobierane żadne opłaty związane z jej oglądaniem. Remontowana kapliczka nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do opisanego projektu Wnioskodawca będzie mógł dokonać odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie wykonując czynności opodatkowanych nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego. Parafii nie będzie też przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego na warunkach określonych w § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie pn. "XXX", które będzie dofinansowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 ze środków Leader 2007-2013, działanie "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju".

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Remontowana kapliczka jest obiektem ogólnodostępnym i nie będą pobierane żadne opłaty związane z jej oglądaniem. Remontowana kapliczka nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a remontowana kapliczka nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "XXX".

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl