IBPP4/443-35/14/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-35/14/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 11 kwietnia (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu gazowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu gazowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 kwietnia 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 4 kwietnia 2014 r. znak: IBPP4/443-35/14/LG.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Zarząd Usług Komunalnych w... (zwany dalej MZUK) jest jednostką budżetową gminy. Do zadań statutowych MZUK należy realizacja usług komunalnych (m.in. zarządzanie cmentarzami komunalnymi, świadczenie usług pogrzebowych i cmentarnych, prowadzenie izby wytrzeźwień) i zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu (m.in. administrowanie i zarządzanie nieruchomościami sportowymi oraz rekreacyjnymi).

MZUK nie jest powołany czy to z mocy prawa czy też na podstawie porozumień do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych.

MZUK za pomocą paliwa gazowego ogrzewa pomieszczenia znajdujące się na boisku i stadionie sportowym, w zakładzie pogrzebowym, izbie wytrzeźwień.

Paliwo gazowe za pomocą którego MZUK ogrzewa ww. pomieszczenia jest sprzedawane MZUK przez... SA. Sprzedaż paliwa gazowego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, w związku z czym... SA zażądał od MZUK złożenia wypełnionego i podpisanego formularza "Oświadczenie odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego". Po stronie MZUK powstała wątpliwość, który punkt (pozycję) Oświadczenia zaznaczyć (zakreślić).

Ponadto w piśmie z 11 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że MZUK jest zainteresowanym w sprawie. Uzyskana interpretacja indywidualna pozwoli MZUK pozyskać wiedzę co do prawidłowości złożonego do...SA "Oświadczenia odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego" (zwanego dalej Oświadczeniem) MZUK jako jednostka sektora finansów publicznych zobowiązany jest do prowadzenia prawidłowej gospodarki finansowo - budżetowej, dbania o finanse publiczne MZUK zależy by za dostarczane przez...SA paliwo gazowe płacić właściwe kwoty. Na wysokość widniejącej na fakturze...SA kwoty do zapłaty bezpośrednio wpływa treść wypełnionego przez MZUK Oświadczenia. Prawdą jest, iż na...SA jako sprzedawcy gazu spoczywa ciężar jego właściwego opodatkowania, jednakże...SA wymagał od MZUK złożenia Oświadczenia i na jego podstawie ukształtował treść wystawianej MZUK faktury, w tym w zakresie obciążeń akcyzowych. Powyższe jednoznacznie wskazuje, że MZUK posiada interes prawny w uzyskaniu przedmiotowej interpretacji.

Sformułowane we wniosku MZUK pytanie odnosi się do treści Oświadczenia wpływającego na obowiązek podatkowy...SA, lecz w konsekwencji kształtującego wysokość należności MZUK w stosunku do...SA z tytuł sprzedanego MZUK przez...SA paliwa gazowego.

Wystawiona przez...SA faktura za sprzedaż gazu opiewać będzie na wyższą kwotę w przypadku obłożenia towaru akcyzą, a na niższą w przypadku zwolnienia. W ocenie wnioskującego, MZUK jest zainteresowanym uzyskaniem interpretacji mimo tego, iż obowiązek podatkowy ciąży na..SA.

W swym wniosku MZUK przedstawił adekwatne do zadanego pytania stanowisko własne i wyczerpująco opisał stan faktyczny sprawy MZUK ponownie wskazuje, iż zakupione od...SA paliwo gazowe przeznacza do ogrzewania pomieszczeń znajdujących się na boisku i stadionie sportowym, w zakładzie pogrzebowym oraz izbie wytrzeźwień Wnioskodawca (MZUK) jest finalnym nabywcą gazu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż paliwa gazowego na cele opałowe jest zwolniona z podatku akcyzowego ze względu na fakt, iż pomieszczenia są ogrzewane przez organ administracji publicznej - MZUK czy też obciążona podatkiem akcyzowym w związku z przeznaczeniem paliwa gazowego na cele opałowe, z wyłączeniem celów objętych zwolnieniem.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Paliwo gazowe przeznaczone na cele opałowe przez organy administracji publicznej jest zwolnione z akcyzy (art. 31b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym). Paliwo gazowe przeznaczone na cele opałowe, z wyłączeniem celów objętych zwolnieniem, jest objęte akcyzą w stawce 1,28 zł/GJ.

Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje pojęcia "organu administracji publicznej". Przepis art. 5 § 2 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi, iż przez pojęcie organów administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej zespolonej i niezespolonej, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych. Organami samorządu gminnego są: rada gminy, wójt (burmistrz). W miastach na prawach powiatu funkcje organów sprawuje: rada miasta i prezydent miasta.

Urzędem obsługującym radę miejską i prezydenta miasta jest urząd miejski. W ocenie wnioskodawcy sprzedaż paliwa gazowego przeznaczonego na cele opałowe przez urząd miejski podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego. MZUK nie jest organem administracji publicznej, nie obsługuje takiego organu, a zatem nie korzysta z przedmiotowego zwolnienia. Właściwym zatem jest uznanie, że sprzedaż paliwa gazowego w celu ogrzania pomieszczeń MZUK znajdujących się na boisku i stadionie sportowym, zakładzie pogrzebowym, izbie wytrzeźwień jest opodatkowana akcyzą w stawce 1,28 zł/GJ (przeznaczenie paliwa gazowego na cele opałowe z wyłączeniem celów objętych zwolnieniem - art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie "wyroby gazowe" oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby (...) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją nr 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Z powyższych przepisów wynika, iż zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu wyrobami gazowymi.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Na podstawie art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231), w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca jest jednostką budżetową gminy.... Do zadań statutowych MZUK należy realizacja usług komunalnych (m.in. zarządzanie cmentarzami komunalnymi, świadczenie usług pogrzebowych i cmentarnych, prowadzenie izby wytrzeźwień) i zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu (m.in. administrowanie i zarządzanie nieruchomościami sportowymi oraz rekreacyjnymi).Wnioskodawca za pomocą paliwa gazowego zakupionego od...SA ogrzewa pomieszczenia znajdujące się na boisku i stadionie sportowym, w zakładzie pogrzebowym i izbie wytrzeźwień. Wnioskodawca nabywa wyrób gazowy z naliczoną akcyzą. Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym. Wnioskodawca wskazał także, że nie obsługuje urzędu miejskiego.

Przedmiotem wniosku jest prawidłowość opodatkowania wyrobu gazowego w związku z jego zużyciem na cele opałowe pomieszczeń znajdujących się na terenie boiska i stadionu sportowego, zakładu pogrzebowego oraz izby wytrzeźwień i w związku z tym Wnioskodawca ma wątpliwość w kwestii prawidłowego wypełnienia oświadczenia odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego.

Wnioskodawca uważa, że nie będąc organem administracji publicznej nie korzysta ze zwolnienia przysługującego organowi administracji publicznej. Zatem, w opinii Wnioskodawcy, sprzedaż paliwa gazowego w celu ogrzania ww. pomieszczeń znajdujących się na boisku i stadionie sportowym, zakładzie pogrzebowym, izbie wytrzeźwień jest opodatkowana akcyzą w stawce 1,28 zł/GJ.

Zgodnie z art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Tym samym Urząd Gminy należy rozumieć jako wydzieloną część gminy, realizującą zadania w jej imieniu i na jej rzecz. Jest to rodzaj wewnętrznej jednostki organizacyjnej gminy. Każde działanie podejmowane przez urząd gminy w rzeczywistości nie jest jego działaniem, lecz działaniem samej gminy.

Zgodnie z art. 11a ww. ustawy organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl zaś art. 33 ust. 1 ww. ustawy wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Z powyższego wynika, że urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie organizacyjnym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonania zadań gminy oraz obsługi techniczno - organizacyjnej gminy.

Nadmienić należy, że Gmina wykonuje swoje czynności za pomocą urzędu gminy, a więc każde działanie podejmowane przez urząd gminy jest działaniem samej gminy.

Stosownie do powyższego Wnioskodawca będący jednostką budżetową gminy powołaną do realizacji określonych usług komunalnych oraz zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu nie jest organem administracji publicznej. Tym samym Wnioskodawca jako podmiot nie będący organem administracji publicznej, nabywający i zużywający wyroby gazowego do ogrzewania pomieszczeń znajdujących się na boisku, stadionie sportowym oraz zakładzie pogrzebowym, nie jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy. Oznacza to zarazem, że winien on nabywać wyroby gazowe od pośredniczącego podmiotu gazowego (podatnika podatku akcyzowego) z zapłaconą akcyzą.

Reasumując, w sprawie objętej wnioskiem, oświadczenie Wnioskodawcy (odbiorcy wyrobów gazowych) składane sprzedawcy (pośredniczącemu podmiotowi gazowemu) winno zawierać w swojej treści stwierdzenie, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego względem nabywanych wyrobów gazowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy również zaznaczyć, że Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do stwierdzenia zawartego we własnym stanowisku Wnioskodawcy w kwestii zwolnienia z akcyzy sprzedaży paliwa gazowego przeznaczonego na cele opałowe przez urząd miejski.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Powyższe zagadnienie nie dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, co oznacza, że zagadnienie to nie może być przedmiotem rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl