IBPP4/443-348/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-348/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 5 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność gospodarczą w zakresie wywoływania i sprzedaży zdjęć oraz sprzedaży sprzętu i akcesoriów fotograficznych Wnioskodawca rozpoczął w 1995 r. Do sierpnia 2004 r. Wnioskodawca prowadził sprzedaż na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą oraz na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży detalicznej wywoływania zdjęć oraz sprzętu fotograficznego (dla klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej - był to sklep fotograficzny). Sprzedaż na rzecz osób nieprowadzacych działalności gospodarczej była ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej. Od kwietnia 2005 r. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie sprzedaż hurtową na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. W 2009 r. Wnioskodawca zamierza rozpocząć nową formę sprzedaży zdjęć na rzecz klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej, to jest wywoływanie i sprzedaż zdjęć w formie wysyłkowej (sprzedaż wysyłkowa). Sprzedaż polegać będzie na tym, że klient internetowo zamawia wywołanie zdjęć (wysłanie zdjęć przez klienta następuje również w formie internetowej). Wywołane zdjęcia będą wysyłane do klienta listownie lub kurierem. Zapłata za powyższą usługę następować będzie za pośrednictwem banku lub poczty wyłącznie na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawcy. Na rzecz każdego klienta będzie wystawiana faktura VAT, dokumentująca daną transakcję, na podstawie której jednoznacznie będzie można określić nazwisko oraz dane adresowe odbiorcy usługi. Sprzedaż wysyłkowa będzie jedyną prowadzoną przez Wnioskodawcę formą sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W piśmie uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego (data wpływu 5 maja 2009 r.) Wnioskodawca wskazał, że świadczona przez niego działalność gospodarcza, prowadzona na rzecz osób fizycznych do 2005 r., która była ewidencjonowana przy pomocy kas fiskalnych została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny pod numerem PKWiU 74.20.39.0 - Pozostałe usługi fotograficzne, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU obowiązujące od 1 stycznia 2008 r., symbol PKWiU obowiązujący do 1 stycznia 2008 r. to 74.81.34-00.00). Działalność polegała na wykonaniu na danym przez Wnioskodawcę papierze fotograficznym zdjęć. Tak więc - de facto - firma Wnioskodawcy sprzedawała produkt, w postaci wykonanych zdjęć.

Planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż wysyłkowa zdjęć została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny pod PKWiU obowiązującym do 1 stycznia 2008 r. jako 52.63.10-00.90 - Usługi w zakresie pozostałego handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową, gdzie indziej niesklasyfikowane, PKWiU obowiązujące od 1 stycznia 2008 r. na powyższe usługi to 47.00.89 - Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nie żywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. W odniesieniu do obowiązków, jakie podatnik winien spełnić, aby mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz pkt 37 załącznika do powyższego rozporządzenia, Wnioskodawca wskazał, że będzie prowadzona dodatkowa ewidencja dowodów zapłaty - tak zwany rejestr zapłat, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów. Powyższe ewidencja jest niezbędna w księgowości wewnętrznej Wnioskodawcy do prawidłowego wystawiania faktur VAT na rzecz osób, dla których będzie prowadzona sprzedaż wysyłkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, iż jedyną prowadzoną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedażą jest sprzedaż wysyłkowa, Wnioskodawca może na mocy § 2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przez zastosowaniu kas rejestrujących skorzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia ewidencjonowania powyższej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej i sprzedaż powyższą ewidencjonować za pomocą faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zostaną spełnione wszystkie warunki, określone w § 2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz punkcie 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r., aby przy opisanej sprzedaży wysyłkowej zdjęć skorzystać ze zwolnienia w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, to jest:

* dostawa towarów następować będzie wyłącznie w systemie wysyłkowym,

* zapłata będzie następować za pośrednictwem banku lub poczty na firmowy rachunek bankowy,

* wystawiane każdorazowo faktury VAT umożliwią jednoznaczne ustalenie danych odbiorcy towarów, na rzecz którego dokonano wysyłki,

* sprzedaż zdjęć nie mieści się w katalogu towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, których to towarów zwolnienie nie dotyczy,

* dotychczas Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży w zakresie wysyłkowej dostawy towarów, a co za tym idzie nie była ona ewidencjonowana za pomocą kas rejestrujących przed dniem 1 stycznia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Stosownie do § 2 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia, w pozycji 37 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4) przy czym 2) oznacza, że uregulowanie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r. na kasie rejestrującej, natomiast 4) określa, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby dostawa towarów w systemie wysyłkowym mogła zostać uznana za zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, zgodnie z przytoczonymi przepisami muszą być spełnione wskazane powyżej warunki.

Natomiast w poz. 38 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2). Przy czym 2) oznacza, że uregulowanie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r. na kasie rejestrującej.

Zatem aby świadczenie usług mogło zostać uznane za zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, zgodnie z powołanym wyżej uregulowaniem muszą zostać spełnione łącznie wskazane w min warunki tj.:

1.

zapłata za usługi musi następować w całości za pośrednictwem banku lub poczty;

2.

z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje musi jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy;

3.

podatnik nie rozpoczął ewidencji tych usług na kasie rejestrującej przed 1 stycznia 2009 r.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2009 r. Wnioskodawca zamierza rozpocząć nową formę sprzedaży zdjęć na rzecz klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej, to jest wywoływanie i sprzedaż zdjęć w formie wysyłkowej (sprzedaż wysyłkowa). Sprzedaż polegać będzie na tym, że klient internetowo zamawia wywołanie zdjęć (wysłanie zdjęć przez klienta następuje również w formie internetowej). Wywołane zdjęcia będą wysyłane do klienta listownie lub kurierem. Zapłata za powyższą usługę następować będzie za pośrednictwem banku lub poczty wyłącznie na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawcy. Na rzecz każdego klienta będzie wystawiana faktura VAT, dokumentująca daną transakcję, na podstawie której jednoznacznie będzie można określić nazwisko oraz dane adresowe odbiorcy usługi. Sprzedaż wysyłkowa będzie jedyną prowadzoną przez Wnioskodawcę formą sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca dotychczas nie prowadził sprzedaży w zakresie wysyłkowej dostawy towarów, a co za tym idzie nie była ona u Wnioskodawcy ewidencjonowana za pomocą kas rejestrujących przed dniem 1 stycznia 2009 r. Wnioskodawca wskazał bowiem, że w okresie od 1995 r. do sierpnia 2004 r. wykonywał czynności sklasyfikowane według PKWiU do grupowania 74.81.34-00.00 "Usługi fotograficzne, pozostałe", obecnie zaś w 2009 r. planuje wykonywanie czynności sklasyfikowanych według PKWiU do grupy 52.63.10-00.90 "Usługi w zakresie pozostałego handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową, gdzie indziej nie wymienione". Ponadto Wnioskodawca wskazał, że będzie prowadził dodatkową ewidencję dowodów zapłaty - tak zwany rejestr zapłat, na podstawie której, można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że planowana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegająca na wywoływaniu i sprzedaży zdjęć w formie wysyłkowej jest innym rodzajem działalności, niż ta, którą wykonywał Wnioskodawca do sierpnia 2004 r. Świadczą o tym wskazane przez Wnioskodawcę numery grupowań statystycznych według PKWiU. Każda wskazana przez Wnioskodawcę działalność klasyfikowana jest w różnych grupach statystycznych, a mianowicie do sierpnia 2004 r. Wnioskodawca prowadził sklep fotograficzny, w którym między innymi dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności sprzętu fotograficznego oraz wywoływanie zdjęć (PKWiU 74.81.34-00.00 - usługi fotograficzne pozostałe), natomiast obecnie tj. w 2009 r. planuje rozpocząć nową formę sprzedaży zdjęć (wywoływanie i sprzedaż) na rzecz klientów indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej polegającą na tym, iż osoby te będą zamawiać wywoływanie zdjęć internetowo a wywołane zdjęcia będą im dostarczane listownie lub za pośrednictwem firmy kurierskiej (PKWiU 52.63.10-00.90 - usługi w zakresie pozostałego handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepowa, gdzie indziej nie wymienione).

W oparciu o dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną należy stwierdzić, iż w 2009 r. zamierza on rozpocząć świadczenie usług w zakresie handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, iż Wnioskodawca w omawianym przypadku będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej, jednakże w oparciu o poz. 38 załącznika do rozporządzenia, a nie poz. 37, bowiem Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż planuje rozpoczęcie świadczenia usług (PKWiU 52.63.10-00.90). Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego na mocy § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika bowiem przedstawiając zdarzenie przyszłe wskazał, iż będzie spełniał wskazane w tym przepisie warunki zapłaty oraz identyfikacji transakcji, których zapłata dotyczy, a ponadto nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed 1 stycznia 2009 r.

Końcowo należy zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264ze zm.).

W związku z powyższym wydając niniejszą interpretacje tut. organ oparł się na wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacjach statystycznych (PKWiU 74.81.34-00.00 oraz 52.63.10-00.90) nie dokonując weryfikacji ich poprawności.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednak w oparciu o inną podstawę prawną, bowiem zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie wynika z § 2 pkt 2 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika lecz z § 2 pkt 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje statystyczne, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności tożsamości świadczonych przez Wnioskodawcę usług przed dniem 1 stycznia 2009 r. i usług świadczonych po tym dniu), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl