IBPP4/443-33/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-33/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 marca 2011 r. nr IBPP4/443-33/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina, zgodnie z podpisaną dnia 7 maja 2010 r. umową, uzyskała dofinansowanie dla projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu I - badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. - wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.2.- promocja inwestycyjna.

Całkowite koszty projektu wynoszą 934.485,96 zł. Poziom dofinansowania projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi 85% tj. 794.313,06 zł. Pozostała część środków to wkład własny Gminy, który wynosi 15% tj. 140.172,90 zł.

Realizacja projektu rozpoczęła się w II kwartale 2010 r., a zakończy się w IV kwartale 2011 r.

Projekt ma na celu promocję oferty inwestycyjnej Gminy, która zawiera 8 kompleksów i obiektów inwestycyjnych o łącznej powierzchni ok. 100 ha. Tereny te przeznaczone są pod działalność produkcyjną oraz produkcyjno-usługową.

Promocja oferty inwestycyjnej będzie się odbywać podczas targów inwestycyjnych w kraju i za granicą, misji gospodarczych oraz kampanii reklamowej w prasie i internecie.

W ramach projektu zakłada się udział w 9 targach ofert inwestycyjnych za granicą, w 5 misjach gospodarczych za granicą oraz w Polsce w targach - Europejski Kongres Gospodarczy. Podczas ww. targów promowana będzie oferta inwestycyjna Gminy Miasta wśród potencjalnych inwestorów.

W ramach projektu zakłada się wyprodukowanie materiałów promocyjnych, w tym między innymi folderów inwestycyjnych, gadżetów promocyjnych, filmu promocyjnego, które będą rozdysponowane na przedmiotowych targach.

Beneficjentami pośrednimi projektu są uczestnicy targów, podmioty, które skorzystają z oferty inwestycyjnej miasta.

Wszystkie efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie każdemu kto będzie zainteresowany ofertą inwestycyjną Gminy. W związku z powyższym z efektów projektu nieodpłatnie będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani.

Jako nabywca towarów i usług w ramach projektu na fakturach VAT będzie figurowała Gmina, gdyż jest ona beneficjentem ostatecznym projektu.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto Gmina realizując ww. projekt wykonuje zadania własne, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).

W piśmie z dnia 9 marca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że celem projektu (zgodnie z założeniami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Poddziałanie 1.1.2 - Promocja inwestycyjna) jest promowanie Gminy Miasta, a w szczególności jej potencjału gospodarczego i możliwości stwarzanych potencjalnym inwestorom, w krajowych i zagranicznych środowiskach gospodarczych i politycznych. Projekt ma na celu wsparcie/wzmocnienie adresowanego do grupy docelowej projektu (inwestorzy, organizacje biznesowe, instytucje finansowe, instytucje pośredniczące w kontaktach z biznesem, środowiska polityczne) przekazu informującego o gospodarczej atrakcyjności miasta, a tym samym wzmocnienie marki miasta jako miasta prężnego gospodarczo, otwartego dla inwestorów.

Zgodnie z uchwaloną przez Radę Miasta Strategią Rozwoju i wynikającym z niej programem pomocy publicznej dla przedsiębiorstw promocja terenów inwestycyjnych jest częścią ogólniejszych działań służących głównie przyrostowi nowych miejsc pracy w mieście, a zatem ma stanowić zachętę i informację dla inwestorów rozważających różne koncepcje wykorzystania kapitału lub lokalizacji przedsięwzięć gospodarczych.

Wymienione formy i narzędzia promocji służą osiągnięciu celu opisanego wyżej, a zatem wypromowaniu i wyróżnieniu (w oczach adresatów projektu) miasta i jego walorów gospodarczych spośród "konkurencji" (innych miast w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzących podobne działania promocyjne). Narzędzia (gadżety, foldery itd.) oprócz promowania marki miasta (reklama) zawierają dane dotyczące jakości lokalnych zasobów ludzkich, zasobów naturalnych, układu przestrzennego i stopnia nasycenia infrastrukturą, planów rozwoju infrastruktury komunikacyjnej, oświatowej, linii przesyłowych nośników energii itd. Zawarta jest także w nich informacja o obowiązujących inwestorów procedurach prawnych, dostępnych formach pomocy publicznej i jakości terenów przeznaczonych pod inwestycje. Są jednocześnie wsparciem przekazu ustnego i bezpośrednich kontaktów z grupą docelową podczas targów inwestycyjnych.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów/działek inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Sposób jej realizacji określają przepisy i procedury zbywania terenów stanowiących własność gminy (zamówienia publiczne, przetargi itd.). Celem projektu jest ogólna informacja o terenach inwestycyjnych Gminy i innych osób prawnych działających na terenie miasta. Przewidziane i realizowane w ramach projektu działania są więc narzędziem służącym ożywieniu gospodarczemu gminy Beneficjenta, a nie konkretną ofertą handlową, mającą na celu zbywanie lub dzierżawę terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom.

Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje stosownie do przepisów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Promocja miasta i (w jej ramach) znajdujących się na jej obszarze terenów inwestycyjnych nie stanowi oferty handlowej i nie służy bezpośrednio zbyciu konkretnych działek, z uwagi na przepisy prawa i procedury obowiązujące w ww. zakresie. Jest zachętą do podjęcia określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami czynności formalnych, będących statutowym zadaniem gminy.

Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami, ale działania realizowane w jego ramach nie skutkują uruchomieniem procedur służących zbyciu promowanych terenów inwestycyjnych, nie jest to zaproszenie do rokowań, przetargu czy innych procedur zmierzających do zbycia nieruchomości. Realizacja ww. projektu nie jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy konkretnych działek lub terenów inwestycyjnych lecz jest promowaniem Gminy Miasta, a w szczególności jej potencjału gospodarczego. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy.

W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r., co w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca.

W wyniku realizacji projektu Gmina nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Gminy związana z realizacją projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu jest promocja inwestycyjna potencjału gospodarczego - terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze Gminy.

Projekt ma na celu promocję oferty inwestycyjnej Gminy, która zawiera 8 kompleksów i obiektów inwestycyjnych o łącznej powierzchni ok. 100 ha. Tereny te przeznaczone są pod działalność produkcyjną oraz produkcyjno-usługową.

Promocja oferty inwestycyjnej będzie się odbywać podczas targów inwestycyjnych w kraju i za granicą, misji gospodarczych oraz kampanii reklamowej w prasie i internecie.

W ramach projektu zakłada się udział w 9 targach ofert inwestycyjnych za granicą. Podczas ww. targów promowana będzie oferta inwestycyjna Gminy Miasta wśród potencjalnych inwestorów.

W ramach projektu zakłada się wyprodukowanie materiałów promocyjnych, w tym między innymi folderów inwestycyjnych, gadżetów promocyjnych, filmu promocyjnego, które będą rozdysponowane na przedmiotowych targach.

Beneficjentami pośrednimi projektu są uczestnicy targów, podmioty, które skorzystają z oferty inwestycyjnej miasta.

Jako nabywca towarów i usług w ramach projektu na fakturach VAT będzie figurowała Gmina, gdyż jest ona beneficjentem ostatecznym projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Celem projektu (zgodnie z założeniami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Poddziałanie 1.1.2 - Promocja inwestycyjna) jest promowanie Gminy Miasta, a w szczególności jej potencjału gospodarczego i możliwości stwarzanych potencjalnym inwestorom, w krajowych i zagranicznych środowiskach gospodarczych i politycznych. Projekt ma na celu wsparcie/wzmocnienie adresowanego do grupy docelowej projektu (inwestorzy, organizacje biznesowe, instytucje finansowe, instytucje pośredniczące w kontaktach z biznesem, środowiska polityczne) przekazu informującego o gospodarczej atrakcyjności miasta, a tym samym wzmocnienie marki miasta jako miasta prężnego gospodarczo, otwartego dla inwestorów.

Zgodnie z uchwaloną przez Radę Miasta Strategią Rozwoju i wynikającym z niej programem pomocy publicznej dla przedsiębiorstw promocja terenów inwestycyjnych jest częścią ogólniejszych działań służących głównie przyrostowi nowych miejsc pracy w mieście, a zatem ma stanowić zachętę i informację dla inwestorów rozważających różne koncepcje wykorzystania kapitału lub lokalizacji przedsięwzięć gospodarczych.

Wymienione formy i narzędzia promocji służą osiągnięciu celu opisanego wyżej, a zatem wypromowaniu i wyróżnieniu (w oczach adresatów projektu) miasta i jego walorów gospodarczych spośród "konkurencji" (innych miast w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzących podobne działania promocyjne). Narzędzia (gadżety, foldery itd.) oprócz promowania marki miasta (reklama) zawierają dane dotyczące jakości lokalnych zasobów ludzkich, zasobów naturalnych, układu przestrzennego i stopnia nasycenia infrastrukturą, planów rozwoju infrastruktury komunikacyjnej, oświatowej, linii przesyłowych nośników energii itd. Zawarta jest także w nich informacja o obowiązujących inwestorów procedurach prawnych, dostępnych formach pomocy publicznej i jakości terenów przeznaczonych pod inwestycje. Są jednocześnie wsparciem przekazu ustnego i bezpośrednich kontaktów z grupą docelową podczas targów inwestycyjnych.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów/działek inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Sposób jej realizacji określają przepisy i procedury zbywania terenów stanowiących własność gminy (zamówienia publiczne, przetargi itd.). Celem projektu jest ogólna informacja o terenach inwestycyjnych Gminy i innych osób prawnych działających na terenie miasta. Przewidziane i realizowane w ramach projektu działania są więc narzędziem służącym ożywieniu gospodarczemu gminy Beneficjenta, a nie konkretną ofertą handlową, mającą na celu zbywanie lub dzierżawę terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom.

Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje stosownie do przepisów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Promocja miasta i (w jej ramach) znajdujących się na jego obszarze terenów inwestycyjnych nie stanowi oferty handlowej i nie służy bezpośrednio zbyciu konkretnych działek, z uwagi na przepisy prawa i procedury obowiązujące w ww. zakresie. Jest zachętą do podjęcia określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami czynności formalnych, będących statutowym zadaniem gminy.

Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami, ale działania realizowane w jego ramach nie skutkują uruchomieniem procedur służących zbyciu promowanych terenów inwestycyjnych, nie jest to zaproszenie do rokowań, przetargu czy innych procedur zmierzających do zbycia nieruchomości. Realizacja ww. projektu nie jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy konkretnych działek lub terenów inwestycyjnych lecz jest promowaniem Gminy Miasta, a w szczególności jej potencjału gospodarczego. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że tereny inwestycyjne będące przedmiotem promocji obejmują kompleksy i obiekty inwestycyjne, które Wnioskodawca przeznaczył pod działalność produkcyjną oraz produkcyjno-usługową. Opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT). W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że podczas targów promowana będzie oferta inwestycyjna Gminy wśród potencjalnych inwestorów, promocja terenów inwestycyjnych jest częścią ogólniejszych działań służących głównie przyrostowi nowych miejsc pracy w mieście, a zatem ma stanowić zachętę i informację dla inwestorów rozważających różne koncepcje wykorzystania kapitału lub lokalizacji przedsięwzięć gospodarczych, wymienione formy i narzędzia promocji służą osiągnięciu celu opisanego wyżej, a zatem wypromowaniu i wyróżnieniu miasta i jej walorów gospodarczych spośród "konkurencji".

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści. W przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji przez inwestycje rozumie się lokaty.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych terenów inwestycyjnych Gminy (kompleksy i obiekty inwestycyjne), przeznaczonych przez Gminę do zagospodarowania. Jeżeli będzie zainteresowany inwestor (inwestorzy) - Gmina dokona sprzedaży lub dzierżawy działek, co wiąże się ewidentnie z wykonaniem czynności podlegających podatkowi VAT.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów/działek inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (...).

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z cyt. przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. "...".

W ocenie tut. organu treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca sam wskazał na to, że celem projektu jest udzielenie informacji o terenach inwestycyjnych Gminy i innych osób prawnych działających na terenie miasta, wsparcie statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (a więc także sprzedaż, dzierżawa). Wnioskodawca wskazał także, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę. Należy w tym miejscu podkreślić, że do prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest wystąpienie związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy lecz niekoniecznie bezpośredni.

Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży, czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna, ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania promocyjne będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Zdaniem tut. organu, końcowym - długookresowym celem projektu pn. "..." w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy, jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów)

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowanych VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl