IBPP4/443-327/10/AŚ - Możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-327/10/AŚ Możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) oraz budżetu państwa:

- "..." finansowany na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach działania 6.2 PO KL.

Projekt pn. "..." zakłada wsparcie (szkoleniowe, doradcze i finansowe) osób chcących założyć własną działalność gospodarczą. W ramach projektu przewidziano szkolenia, doradztwo, wsparcie pomostowe oraz wypłatę środków finansowych na rozpoczęcie działalności gospodarczej dla 14 mikroprzedsiębiorstw.

W celu realizacji projektu Wnioskodawca podejmuje szereg działań: promocje projektu poprzez plakaty, ulotki i ogłoszenia w prasie, stworzenie stron www., wynajęcie sal szkoleniowych, wynajęcie biur projektu, w których realizowane są zadania związane z projektem, wydatki na telefon i internet do biur projektu, wydanie publikacji z raportami, organizację konferencji podsumowującej i cateringu na konferencję.

Środki na realizację ściśle określonych w umowie wydatków wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, w tym szczególnie podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie przewiduje także aby w przyszłości stan ten miał się zmienić.

W piśmie z dnia 1 marca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

Faktury kosztowe związane z realizacją projektu wystawiane są na Wnioskodawcę.

Uczestnicy projektu pn. "..." nie ponoszą żadnych opłat oraz korzystają ze wszystkich form wsparcia nieodpłatnie.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu pn. "..." nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu posiada osobny numer telefonu oraz przyłącze internetowe i wykorzystuje je tylko i wyłącznie do realizacji danego projektu.

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie osiąga i nie będzie osiągał przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

Projekt pn. "..." realizowany jest w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.

Wnioskodawca świadczy usługi o numerach PKWiU 73.20.11, 73.20.12, 73.20.13, 73.20.14 i 73.20.19 (usługi badania rynku).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych w celu realizacji wyżej opisanego projektu ze względu na brak związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast jeżeli związek ten nie występuje to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie można go odliczyć ani w całości ani w części. W związku z tym Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku w realizowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) oraz budżetu państwa.

W celu realizacji projektu Wnioskodawca podejmuje szereg działań: promocje projektu poprzez plakaty, ulotki i ogłoszenia w prasie, stworzenie stron www., wynajęcie sal szkoleniowych, wynajęcie biur projektu, w których realizowane są zadania związane z projektem, wydatki na telefon i internet do biur projektu, wydanie publikacji z raportami, organizację konferencji podsumowującej i cateringu na konferencję.

Środki na realizację ściśle określonych w umowie wydatków wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

Wnioskodawca świadczy usługi o numerach PKWiU 73.20.11, 73.20.12, 73.20.13, 73.20.14 i 73.20.19 (usługi badania rynku).

Faktury kosztowe związane z realizacją projektu wystawiane są na Wnioskodawcę.

Uczestnicy projektu pn. "..." nie ponoszą żadnych opłat oraz korzystają ze wszystkich form wsparcia nieodpłatnie.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu posiada osobny numer telefonu oraz przyłącze internetowe i wykorzystuje je tylko i wyłącznie do realizacji danego projektu.

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie osiąga i nie będzie osiągał przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

Projekt pn. "..." realizowany jest w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (tj. dotacja unijna, czy też środki z budżetu państwa) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z przedmiotowymi zakupami.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ww. przepis jest powtórzeniem w niezmienionym brzmieniu obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zakupionych w ramach projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl