IBPP4/443-323/12/EK - VAT w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu nieodżyłowanego (niepociętego).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-323/12/EK VAT w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu nieodżyłowanego (niepociętego).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu nieodżyłowanego (niepociętego) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu nieodżyłowanego (niepociętego).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2012 r. oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2012 r., będący odpowiedzią na wezwanie z dnia 11 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą jako przedsiębiorca będący osobą fizyczną. Przedmiotem działalności będzie skup i sprzedaż liści tytoniu. Liście będą osuszone w stopniu pozwalającym na ich przechowywanie, nie będą odżyłowane ani pocięte i pokruszone, nie zostaną uprzednio przetworzone chemicznie lub przemysłowo. Nie będą nadawały się do palenia bez dalszej obróbki. Wnioskodawca będzie nabywał liście od rolników lub od firm zajmujących się handlem liśćmi tytoniu.

Sprzedaż będzie odbywała się w tradycyjnym sklepie i przez internet.

Wnioskodawca nie będzie przetwarzał liści w żaden sposób, w szczególności umożliwiający wykorzystanie ich do palenia. Liście będą sprzedawane:

1.

konsumentom, a więc osobom działającym w celu niezwiązanym bezpośrednio z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą lub zawodową,

2.

przedsiębiorcom.

Sprzedaż będzie odbywała się w ilościach hurtowych lub detalicznych, w zależności od preferencji nabywcy - klienta Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) Wnioskodawca wskazał także, iż sprzedawane liście tytoniu nie nadają się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż symbol PKWiU 2008 sprzedawanych liści tytoniu to 01.15.10.0 - tytoń nieprzetworzony, co stanowi odpowiednik symbolu PKWiU 2004 - 01.11.40-00.10 tytoń nieodżałowany, suszony, nieprzetworzony.

Ponadto Wnioskodawca przewiduje, że w roku w którym rozpocznie prowadzenie działalności opisanej we wniosku, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż całych liści tytoniu, nieodżyłowanych, niepociętych i niepokruszonych, osuszonych w stopniu pozwalającym na ich transport i przechowywanie, nienadających się do palenia bez dalszej obróbki, dokonywana zarówno na rzecz przedsiębiorców, jak i konsumentów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy stawka podatku wynosi w tym przypadku 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż całych liści tytoniu, nieodżyłowanych, niepociętych i niepokruszonych, osuszonych w stopniu pozwalającym na ich transport i przechowywanie, nienadających się do palenia bez dalszej obróbki, dokonywana zarówno na rzecz przedsiębiorców, jak i konsumentów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: p.t.u.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 p.t.u. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Warunkiem opodatkowania dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 p.t.u. jest jej dokonanie przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 p.t.u. w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 p.t.u.

Wnioskodawca będzie spełniał powyższe warunki, zatem dokonywana przez niego sprzedaż liści tytoniu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 p.t.u., dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, jednak w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka ta wynosi 8%, co wynika z art. 146a pkt 2 p.t.u.

W pozycji 1 załącznika nr 3 wymieniono rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego, do których należą liście tytoniu, których sprzedaży będzie dokonywał w ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż liści tytoniowych jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki 8%. Jeżeli wartość sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę przekroczy kwotę uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 113 ust. 9 p.t.u. Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia podatku według tej stawki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku wynosi 23%, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei przepis art. 41 ust. 2a dodany przez art. 19 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578) z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadza dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawkę podatku wynoszącą 5%.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podczas wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza skupować i sprzedawać liście tytoniu. Liście będą osuszone w stopniu pozwalającym na ich przechowywanie, nie będą odżyłowane ani pocięte i pokruszone, nie zostaną uprzednio przetworzone chemicznie lub przemysłowo. Nie będą nadawały się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego. Wnioskodawca będzie nabywał liście od rolników lub od firm zajmujących się handlem liśćmi tytoniu.

Stosując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż symbol PKWiU zastosowany przez Wnioskodawcę do określenia sprzedawanego towaru jest ujęty w dwóch różnych załącznikach do ustawy:

* pod pozycją 1 Załącznika nr 3 do ustawy, t.j. w "Wykazie towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%" oraz

* pod pozycją 1 Załącznika nr 10 do ustawy, t.j. w "Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%",w obu załącznikach jako ex 01.1, przy czym w Załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8% z następującym opisem pozycji:"Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)"; natomiast w Załączniku nr 10 czyli w wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% z opisem:"Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1.

(uchylony),

2.

słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3.

nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4.

nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5.

trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6.

tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7.

roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8.

pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19)"

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Zastosowany przez Wnioskodawczynię kod PKWiU 01.15.10.0, w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. został przedstawiony następująco:

01 - Produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające

01.1 - Rośliny inne niż wieloletnie

01.15 - Tytoń nieprzetworzony

01.15.10.0 - Tytoń nieprzetworzony.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011 r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy zastosować przy sprzedaży nieprzetworzonego tytoniu o kodzie PKWiU ex 01.15.10.0 znajdzie zastosowanie wyłącznie Załącznik nr 3 do ustawy, będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%, natomiast nie znajdzie zastosowania Załącznik nr 10, gdyż z poz. 1 ww. Załącznika wyraźnie wynika wyłączenie tytoniu nieprzetworzonego o kodzie 01.15.10.0 z opodatkowania stawką 5%.

Zatem Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% przy dostawie na terenie kraju tytoniu nieprzetworzonego o kodzie PKWiU 01.15.10.0.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Reasumując, jeśli wartość sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przekroczy kwoty określonej w ust. 1 art. 113 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, jeżeli jednak przekroczy tą kwotę będzie miał prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług opodatkowanych stawką 8%.

Zwraca się uwagę na fakt, iż w odniesieniu do podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, wynika, że wielkość obrotu uprawniającego do zwolnienia od podatku od towarów i usług, u podatnika rozpoczynającego działalność w trakcie roku podatkowego, winna być określona w proporcji do okresu tej działalności w roku podatkowym. Określa się ją w stosunku dziennym, tj. w proporcji do ilości dni w roku, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, do końca roku. Dla określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy istotny jest zatem dzień, w którym rozpoczęto prowadzenie działalności gospodarczej. W konsekwencji kwotę uprawniającą do zwolnienia należy obliczać według wzoru: liczba dni pozostających do końca roku od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w roku 2012 x 150.000/liczba dni w roku. Ponadto do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżałowanego.

Natomiast w zakresie opodatkowania ww. produktów podatkiem akcyzowym (pytanie 1 wniosku ORD-IN) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl