IBPP4/443-316/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-316/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacja projektu pod nazwą "....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zadaniem własnym gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placówek oraz organizacji ruchu drogowego. Gmina realizuje projekt pod nazwą ".....". Projekt ma być współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - działanie 3.1 infrastruktura drogowa, poddziałanie 3.1.2 drogi lokalne. W ramach projektu przewiduje się: przygotowanie terenu pod budowę, roboty drogowe, w tym przygotowanie podłoża, warstw odsączających, podbudowy z kruszywa, nawierzchni bitumicznych, nawierzchni z tłucznia kamiennego, siatki przeciwspękaniowej, oczyszczenie rowów, oznakowanie pionowe, bariery i ogrodzenia, roboty wykończeniowe, modernizacja przejazdu kolejowego, oświetlenie.

Przewidziany do wykonania zakres prac zagwarantuje najbardziej optymalne rozwiązanie dotychczasowych problemów, jakie doskwierają gminie, m.in. drogi, które wciąż jeszcze nie są utwardzone, bądź pokryte są spękanymi płytami betonowym. Miejscowość L. zostanie skomunikowana z Popielowem, co przełoży się na oszczędność czasu podróży mieszkańców, którzy nie będą zmuszeni korzystać z objazdów. Ponadto wykonana zostanie modernizacja przejazdu kolejowego, co w istotnym stopniu wpłynie na bezpieczeństwo ruchu kołowego i kolejowego. Projekt ten zapewnia kompleksowe rozwiązanie, zaspokajając potrzeby zarówno w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym, jak i poprawy komunikacji w obrębie gminy. Instytucją wdrażającą projekt jest Gmina P., która pełni funkcję zarządzająco - koordynującą i odpowiedzialna jest za jego realizację i rozliczenie. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem zrealizowanego projektu, zabezpieczone będzie z budżetu Gminy P. Realizując powyższy projekt Gmina P. jako podatnik podatku VAT nie osiąga i nie będzie osiągać żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych z zakresem zadań, którym ma służyć przedmiotowy projekt. Wnioskodawca nadmienia, że Gmina P. od 1 stycznia 2010 r. zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklaracją VAT-7. Faktury za wykonane roboty budowlane wystawiane będą na Gminę P.

Ponadto nabywane towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotą podatku naliczonego (...), poddając szczegółowej analizie przytoczone fakty, Gmina P. stoi na stanowisku, iż wydatki jakie poniesie w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1719) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina realizuje projekt pod nazwą ".....". Projekt ma być współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - działanie 3.1 infrastruktura drogowa, poddziałanie 3.1.2 drogi lokalne. W ramach projektu przewiduje się: przygotowanie terenu pod budowę, roboty drogowe, w tym przygotowanie podłoża, warstw odsączających, podbudowy z kruszywa, nawierzchni bitumicznych, nawierzchni z tłucznia kamiennego, siatki przeciwspękaniowej, oczyszczenie rowów, oznakowanie pionowe, bariery i ogrodzenia, roboty wykończeniowe, modernizacja przejazdu kolejowego, oświetlenie.

Instytucją wdrażającą projekt jest Gmina P., która pełni funkcję zarządzająco koordynującą i odpowiedzialna jest za jego realizację i rozliczenie. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem zrealizowanego projektu, zabezpieczone będzie z budżetu Gminy P. Realizując powyższy projekt Gmina P. jako podatnik podatku VAT nie osiąga i nie będzie osiągać żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych z zakresem zadań, którym ma służyć przedmiotowy projekt. Faktury za wykonane roboty budowlane wystawiane będą na Gminę P.

Ponadto nabywane towary i usługi nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez wnioskodawcę.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia jest droga, która nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją pod nazwą pod nazwą ".....".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl