IBPP4/443-302/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-302/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miejski przystępuje do projektu pn. "..." - współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz 15% ze środków budżetu miasta. Projekt polega na zakupie siedmiu nowych autobusów dla Zakładu Komunikacji Miejskiej. Cztery z nich zastąpią najbardziej wyeksploatowane pojazdy na dotychczasowych trasach obsługiwanych przez Zakład Komunikacji Miejskiej, obejmujących teren trzech gmin. Trzy pozostałe zostaną wykorzystane do kursów na nowej linii, planowanej w ramach projektu, na kierunku Y - X. W związku ze zwiększeniem liczebności taboru oraz uruchomieniem nowej linii, do działań w ramach projektu należeć będą także (bezkosztowo lub jako koszty niekwalifikowane): zatrudnienie i przeszkolenie nowych pracowników oraz budowa trzech nowych przystanków. Pozostałymi działaniami będą niezbędne kroki proceduralne, organizacyjne i prawne oraz promocja projektu.

Większość eksploatowanych autobusów jest w stanie technicznym średnim lub złym. Tylko trzy pojazdy mają silniki spełniające normę EURO 3, a reszta to pojazdy EURO - 2 lub bez tej normy. Żaden nie jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych (np. brak przyklęku przy wpuszczaniu pasażerów). Dodatkowo żadna linia nie obsługuje trasy w kierunku X, którego okolice są niezwykle atrakcyjne turystycznie. Z powyższych przesłanek wynika problem kluczowy, którym jest niska jakość transportu publicznego. Celem bezpośrednim projektu jest poprawa jakości transportu publicznego. Do celów pośrednich m.in. zmniejszenie średnich kosztów eksploatacji, zwiększenie średnich prędkości, bezpieczeństwo, popularność lokalnego transportu zbiorowego itp. Właścicielem majątku wytworzonego w ramach projektu będzie Gmina. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację będzie Zakład Komunikacji Miejskiej, czyli jej zakład budżetowy. Prowadzenie lokalnego transportu zbiorowego jest jednym z obowiązków samorządu, z którego Gmina wywiązuje się skutecznie od wielu lat. Będzie on realizowany w przyszłości co zapewni wieloletnią trwałość projektu.

Efekty realizowanego projektu nie generują jakiegokolwiek przychodu. Towary i usługi (wydatki) nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy - art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina jak również Urząd Miejski stosuje ten sam NIP. Podatnikiem od towarów i usług (VAT) w odniesieniu do czynności przypisanych Gminie jest Urząd Miejski. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT występującego w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 9 maja 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt polega na zakupie siedmiu nowych autobusów dla Zakładu Komunikacji Miejskiej. Właścicielem majątku wytworzonego w ramach projektu będzie Gmina. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację będzie Zakład Komunikacji Miejskiej, czyli jej zakład budżetowy.

Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT).

Powyższe oznacza, że Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych w ramach realizacji projektu autobusów do wykonywania czynności podatkowych podatkiem od towarów i usług, bowiem eksploatacją autobusów i prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie transportu zbiorowego zajmuje się zakład budżetowy Gminy, stanowiący odrębny od Gminy podmiot. Wnioskodawca jednoznacznie wykazał, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (odliczenia podatku VAT) w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl