IBPP4/443-299/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-299/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Perspektywy RSI" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Perspektywy RSI".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od dnia 1 września 2008 r. rozpoczął realizacje projektu pn. "Perspektywy RSI", Priorytet VIII Regionalne Strategie Innowacji - I etap, Działanie: 8.2.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie: 8.2.2 Regionalne Strategie Innowacji. Beneficjent: Samorząd Województwa, Urząd Województwa Departament Polityki. Realizacja projektu ma za zadanie wzmocnienie korzystnych procesów i zmian w zakresie właściwego pojmowania i wspierania innowacji. Zgodnie z zasadami regionalnej Strategii Innowacji dla woj. na lata 2005-2013, a także RPO na lata 2007-2013 podkreśla się konieczność podejmowania inicjatyw innowacyjnych, jako najbardziej istotnych w budowaniu konkurencyjności Regionu. Uzasadnia to potrzebę podejmowania działań w zakresie promowania i budowania konsensusu społecznego w regionie na rzecz wdrażania RSI, co stanowi jedno z zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu. Działanie promocyjne zapewnia wzrost świadomości społecznej w zakresie potrzeb wdrażania innowacji w sferze produkcji, usług, zarządzania i edukacji, konieczność transferu wiedzy i edukacji. Celem projektu jest utworzenie i rozwój sieci współpracy pomiędzy instytucjami otoczenia biznesu, wspierającymi rozwój regionu, służące promocji innowacji i transferu wiedzy. Ponadto sieć współpracy ma na celu wzmocnienie sektora badawczo-rozwojowego i samorządu regionu z podmiotami gospodarczymi, co będzie miało kluczowe znaczenie dla zwiększenia poziomu innowacyjności gospodarki. Celem projektu jest promowanie innowacyjności w woj., współdziałanie na rzecz podniesienia potencjału Regionu w sferze innowacji a także prowadzenia kampanii medialnej, której celem jest szerzenie kultury innowacji. Elementem wspierającym i uzupełniającym funkcjonowanie Regionalnego Systemu Innowacji będzie portal internetowy, w którym przedsiębiorcy znajdą informacje o innowacjach, bazie danych przepisów prawnych, informacje o możliwościach finansowania innowacji, wydarzeniach oraz partnerach sieci RSI. W ramach projektu zostanie przeprowadzona analiza struktury podmiotów gospodarczych w Regionie pod katem opracowania map regionu ukazujące strukturę podmiotów gospodarczych oraz pod katem wyboru podmiotów do przeprowadzenia wywiadów w gminach i z przedsiębiorcami. Zostanie również opracowana mapa regionu pod katem rozłożenia innowacji w województwie i określeniem obszarów marginalizowanych i obszarów wiodących. Na zakończenie I etapu prac zorganizowane zostanie Forum Innowacyjne poświecone innowacyjności usług w regionie. Podczas forum zostaną przedstawione wyniki na temat rozwoju innowacyjności Regionu. W ramach projektu zostanie wydana publikacja z wynikami badań, która zostanie nieodpłatnie rozdysponowana w Regionie. Zostanie także powołane Forum Jakości, którego misją będzie kształtowanie i rozwój kultury jakości w środowisku biznesu i organizacjach pozabiznesowych. W związku z realizacja projektu "Perspektywy RSI" zakupiono dotychczas: kamerę SONY, kalkulatory, materiały biurowe, wykonano pieczątki, bindownicę, atramenty, opracowano dane statystyczne, wypłacono wynagrodzenia osobowe i bezosobowe. Zakupione w ramach ww. projektu towary i usługi, w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu, będą służyły tylko i wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów generujących podatek należny VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach projektu "Perspektywy RSI" przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach projektu "Perspektywy RSI" nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż w trakcie trwania projektu, jak również przy wykorzystaniu jego wyników nie będzie prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Perspektywy RSI". Celem projektu jest promowanie innowacyjności w woj., współdziałanie na rzecz podniesienia potencjału Regionu w sferze innowacji a także prowadzenia kampanii medialnej, której celem jest szerzenie kultury innowacji. Zakupione w ramach ww. projektu towary i usługi, w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu, będą służyły tylko i wyłącznie czynnościom niepodlegajacym opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów generujących podatek należny VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl