IBPP4/443-283/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-283/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 17 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane w ramach projektu pn. "Adaptacja zabytkowego spichlerza na salę gimnastyczną wraz z infrastrukturą towarzyszącą w L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane w ramach projektu pn. "Adaptacja zabytkowego spichlerza na salę gimnastyczną wraz z infrastrukturą towarzyszącą w L.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcą projektu pn. "Adaptacja zabytkowego spichlerza na salę gimnastyczna wraz z infrastrukturą towarzyszącą w L." i instytucją odpowiedzialną za realizację projektu oraz jego końcowym beneficjentem jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina L. Ostatecznymi beneficjentami projektu są nie tylko uczniowie Gimnazjum, ale także mieszkańcy Gminy L. objęci projektem korzystający z nowo wybudowanej sali. Efekty realizacji inwestycji oddziaływują na całą społeczność lokalną poprzez podniesienie komfortu bytowania, tworzenie więzi społecznych, przeciwdziała zjawisku wykluczenia społecznego. Bardzo dużą rolę w zapobieganiu patologiom społecznym odgrywa sport, zajęcia integracyjne oraz organizowane imprezy w sali gimnastycznej. Dzięki zniesieniu barier architektonicznych sala stała się dostępna dla osób niepełnosprawnych a sam projekt przyczynił się bezpośrednio do poprawy warunków kształcenia dzieci w gminie oraz warunków życia lokalnej społeczności. Adaptacja spichlerza na salę obejmowała roboty rozbiórkowe części obiektów poprzemysłowych, wykonanie robót ogólnobudowlanych, instalacyjnych, wykończeniowych i wyposażenie sali w sprzęt sportowy.

W wyniku realizacji zadania powstały następujące produkty:

* powierzchnia zmodernizowanego budynku poprzemysłowego na cele edukacyjno - społeczne -1 670,36m2,

* powierzchnia zmodernizowanych obiektów dziedzictwa kulturowego - 1 670,36m2,

* kubatura sali gimnastycznej wraz z obiektami towarzyszącymi, z zapleczem socjalnym i technicznym - 11 758,00m3,

* powierzchnia użytkowa sali gimnastycznej - 636,89m2,

* powierzchnia siłowni - 73,64m2,

* powierzchnia sali korekcyjnej - 85,38m2,

* powierzchnia sali ogólnorozwojowej - 57,31 m2,

* zaplecze sanitarne - 7szt,

* zaplecze sanitarne dla osób niepełnosprawnych - 2szt.

Zaadaptowany Pałac na Gimnazjum, adaptowany zabytkowy budynek poprzemysłowy na salę gimnastyczną stworzyły jeden zamknięty kompleks oświatowo - rekreacyjny zarówno dla młodzieży szkolnej jak i dla mieszkańców całego miasta i gminy L. Jedyną alternatywą dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia był wariant "zerowy", czyli całkowite zaniechanie inwestycji. Biorąc pod uwagę skalę potrzeb oraz postępującą degradację obiektu zabytkowego był to wariant nie do przyjęcia. Po przeanalizowaniu stanu istniejącego stwierdzono, iż najefektywniejszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie istniejącego zabytkowego budynku magazynowego, zlokalizowanego w sąsiedztwie odnowionego i adaptowanego na gimnazjum pałacu, usytuowanego w zabytkowym parku, na salę gimnastyczną. Technologia wykorzystana do realizacji projektu jest nowoczesna, przyjazna dla środowiska, a materiały wykorzystane przy realizacji zadania są materiałami tradycyjnymi i rodzimymi pod względem historycznym i krajobrazu architektonicznego. Powstała w wyniku realizacji projektu, infrastruktura zaspokaja potrzeby edukacji i kultury fizycznej zarówno uczniów Gimnazjum, jak i mieszkańców miasta i Gminy L. w okresach niesprzyjających do uprawiania sportów na wolnym powietrzu, warunków atmosferycznych. Reasumując realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia była wyborem optymalnym pod każdym względem. Wychodzi naprzeciw postulatom lokalnej społeczności oczekującej od władz samorządowych realizacji ich wniosków w zakresie poprawy warunków życia. Przedmiotowe przedsięwzięcie zyskało pełne poparcie lokalnej społeczności, wpisując się również w cele strategiczne Gminy określone w Strategii Rozwoju Gminy L. a nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie są związane w wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Powyższą inwestycję zakończono 5 grudnia 2007 r. co potwierdza protokół odbioru końcowego oraz uzyskane pozwolenie na użytkowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie dokonane zostały w związku z realizacją projektu pn.: "Adaptacja zabytkowego spichlerza na salę gimnastyczną wraz z infrastrukturą towarzyszącą w L.".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zrealizowała projekt pn. "Adaptacja zabytkowego spichlerza na salę gimnastyczną wraz z infrastrukturą towarzyszącą w L.". Powstała w wyniku realizacji projektu, infrastruktura zaspokaja potrzeby edukacji i kultury fizycznej zarówno uczniów Gimnazjum, jak i mieszkańców miasta i Gminy L. w okresach niesprzyjających do uprawiania sportów na wolnym powietrzu, warunków atmosferycznych. Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie są związane w wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikające z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl