IBPP4/443-270/12/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-270/12/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu wystawiania dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu wystawiania dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r.:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu złomem metali, stalą, metalami kolorowymi, węglem, koksem oraz olejami, smarami i naftą.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym i podatnikiem podatku akcyzowego.

Wnioskodawca posiada pisemne potwierdzenie powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy.

Opisane zdarzenie przyszłe dotyczy wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, a następnie dostawy krajowej, w której ten sam węgiel będzie przedmiotem trzech transakcji sprzedaży pomiędzy kolejnymi firmami.

W transakcjach będą brały udział następujące podmioty gospodarcze:

* czeski producent wyrobów węglowych (kopalnia),

* polski pośrednik X (mający status pośredniczącego podmiotu węglowego),

* polski pośrednik Y (mający status pośredniczącego podmiotu węglowego),

* Wnioskodawca (mający status pośredniczącego podmiotu węglowego),

* polski nabywca końcowy (końcowy podmiot nabywający węgiel).

Polski pośrednik X mający status pośredniczącego podmiotu węglowego zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe od czeskiego producenta (kopalni), a tak nabyte wyroby zbyć polskiemu pośrednikowi Y w ramach dostawy krajowej. Następnie polski pośrednik Y w ramach dostawy krajowej zamierza zbyć przedmiotowe wyroby węglowe Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży krajowej tychże wyrobów polskiemu nabywcy końcowemu będącym podmiotem zużywającym węgiel na cel zwolniony w trybie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy.

Transakcje pomiędzy polskim pośrednikiem X, a polskim pośrednikiem Y, pomiędzy polskim pośrednikiem Y, a Wnioskodawcą oraz pomiędzy Wnioskodawcą, a polskim nabywcą końcowym, będą dokonywane na podstawie zamówień, w których wyszczególnione będą ilości oraz ceny wyrobów.

Poszczególne transakcje sprzedaży krajowej będą dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez polskiego pośrednika X na rzecz polskiego pośrednika Y, przez polskiego pośrednika Y na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego nabywcy końcowego, natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów będzie dokumentowane fakturami wystawionymi przez czeskiego producenta wyrobów węglowych na rzecz polskiego pośrednika X.

Przemieszczanie oraz transport węgla będzie organizował polski pośrednik X z kopalni czeskiego producenta wyrobów węglowych do miejsca wskazanego przez Wnioskodawcę, którym będzie miejsce wskazane przez polskiego nabywcę końcowego. Wnioskodawca, faktycznie nabywający wyroby węglowe, nie będzie uczestniczył w fizycznym przemieszczaniu tych towarów.

Koszty usługi transportowej będą ponoszone w następujący sposób:

1.

czeski producent wyrobów węglowych będzie ponosił koszty transportu do granicy polsko-czeskiej tj. z kopalni do C.,

2.

polski pośrednik X będzie ponosił koszty transportu od granicy polsko - czeskiej w C. do miejsca ostatecznej dostawy tj. miejsca wskazanego przez polskiego nabywcę końcowego,

3.

koszty transportu określone w pkt 1 i 2 powyżej będą następnie refakturowane przez polskiego pośrednika Y wobec Wnioskodawcy lub też będą wliczone przez ten podmiot w cenę wyrobów węglowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakie przesłanki muszą zostać spełnione dla uznania transakcji sprzedaży krajowych dokonanych pomiędzy polskim pośrednikiem Y, a Wnioskodawcą oraz Wnioskodawcą, a polskim nabywcom końcowym, jako zwolnionych od akcyzy w trybie art. 31a ust. 1 ustawy.

2.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca prawidłowo uznał, iż to na polskim pośredniku X, dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego od czeskiego producenta wyrobów węglowych, będącym pośredniczącym podmiotem węglowym, spoczywa obowiązek wystawienia dwóch egzemplarzy dokumentów dostawy, z których jeden będzie dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi pozostanie u polskiego pośrednika X.

3.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania dokumentów dostawy potwierdzających nabycie wyrobów węglowych od polskiego pośrednika Y oraz zbycia tychże wyrobów polskiemu nabywcy końcowemu.

4.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych wystawiony przez polskiego pośrednika X powinien zostać wypełniony w następujący sposób:

* w rubryce nr 3 - poprzez wpisanie danych polskiego pośrednika X,

* w rubryce nr 5 - poprzez wpisanie danych kopalni czeskiego producenta wyrobów węglowych,

* w rubryce nr 9 i 10 - poprzez wpisanie danych polskiego nabywcy końcowego.

Zdaniem Wnioskodawcy ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 27 czerwca 2012 r. zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Przy czym zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W rozporządzeniu wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy, określono wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku:

a.

przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,

b.

importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych,

c.

nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,

d.

zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Stosownie zaś do § 2 ust. 6d rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b i c oraz pkt 6, dokument dostawy jest wystawiany w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu wyrobów węglowych.

Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy:

1.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów węglowych potwierdza odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołącza go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy,

2.

podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu do odbiorcy.

Z kolei zgodnie z regulacją § 2 ust. 6i rozporządzenia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych dokumentem dostawy może być faktura VAT, jeżeli zawiera w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, a także:

1.

w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot wraz z adnotacją o ich przeznaczeniu uprawniającym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, na egzemplarzu faktury przeznaczonym dla tego podmiotu;

2.

w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej - podpis podmiotu dokonującego tej dostawy lub osoby reprezentującej ten podmiot wraz z adnotacją o dokonaniu dostawy, na egzemplarzu faktury przeznaczonym dla tego podmiotu.

W świetle powyższych przepisów ze zwolnienia z podatku akcyzowego korzysta wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów węglowych dokonane przez pośredniczące podmioty węglowe oraz sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia w trybie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, pod warunkiem dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, iż wymóg wystawienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych jest ściśle związany z faktem przemieszczania sprzedanych przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy, lub podmiotowi korzystającemu z tego zwolnienia. Zatem sprzedaż jedynie na zasadzie tzw. fakturowania bez przemieszczania wyrobów węglowych nie powinna rodzić obowiązku wystawiania dokumentu dostawy. Taka wykładnia przepisów koresponduje z założeniami ustawodawcy, co też potwierdza treść uzasadnienia do rozporządzenia zgodnie, z którym:

" (...) Zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy warunkiem zwolnienia od akcyzy w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy. Dokument dostawy służy zatem dla udokumentowania przeznaczenia przemieszczanych wyrobów węglowych i potwierdzenia ich dostarczenia do podmiotu, który je odbiera. W związku z tym dokument dostawy wystawia się tylko w przypadku, gdy wyroby węglowe są dostarczane pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia. W przypadku, gdy w wyniku sprzedaży wyrobów węglowych, ich nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu nie następuje przemieszczenie wyrobów węglowych, nie ma obowiązku dołączania do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy podmiotami pośredniczącymi, z którą nie jest związane ich wydanie i przemieszczenie, również nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy, a potwierdzeniem dokonania sprzedaży jest faktura. (...)".

Dokonując wykładni literalnej norm prawnych art. 2 ust. 1 pkt 9 oraz art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy, kluczowe dla ich prawidłowego zrozumienia jest zdefiniowanie pojęcia "przemieszczania", które w myśl lingwistyki oznacza "zmianę miejsca, położenia" (Słownik języka polskiego,Tom II, red M. Szymczak, s. 986). Biorąc pod uwagę powyższe obowiązek wystawienia przedmiotowego dokumentu spoczywa zatem wyłącznie na pośredniczącym podmiocie węglowym, jeżeli sprzedane przez niego wyroby węglowe, po transakcji sprzedaży zmieniają swoje miejsce położenia. W związku z powyższym dla dokonania właściwej wykładni niniejszych przepisów ustalić należy przede wszystkim ilość faktycznych przemieszczeń, jakim podlegają będące przedmiotem obrotu wyroby.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie miało miejsce jedno wyodrębnione przemieszczenie wyrobów węglowych z kopalni czeskiego producenta wyrobów węglowych do miejsca wskazanego przez Wnioskodawcę, którym będzie miejsce wskazane przez polskiego nabywcę końcowego.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie organizował, ani też nie będzie uczestniczył w procesie przemieszczania wyrobów węglowych.

W opinii Wnioskodawcy na tezę prezentowaną w niniejszym wniosku nie mają wpływu postanowienia wynikające z art. 155 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), mocą których przeniesienie własności rzeczy oznaczonych co do gatunku uzależnione jest od przeniesienia posiadania rzeczy, czy też te regulujące możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależniające taką możliwość od możliwości rozporządzania danym towarem jak właściciel (art. 86 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)).

Przywołane normy prawne regulują bowiem jedynie kwestię związaną z przeniesieniem własności i wynikającymi z niego uprawnieniami, nie mają zatem związku z samym przemieszczeniem.

Zatem w świetle obwiązujących przepisów prawa, brak jest jakiejkolwiek podstawy prawnej, mocą której na Wnioskodawcy ciążyłby obowiązek wystawienia stosownych dokumentów dostawy związanych z nabyciem krajowym wyrobów węglowych od polskiego pośrednika Y, a następnie sprzedaży tychże wyrobów do polskiego nabywcy końcowego, w celu zachowania zwolnienia od akcyzy określonego w art. 31a ust. 1 ustawy.

Reasumując, w związku z przemieszczaniem wyrobów węglowych z kopalni czeskiego producenta wyrobów węglowych do miejsca wskazanego przez Wnioskodawcę, którym będzie miejsce wskazane przez polskiego nabywcę końcowego, to na polskim pośredniku X, będącym pośredniczącym podmiotem węglowym dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego od czeskiego producenta wyrobów węglowych, będzie spoczywał obowiązek wystawienia dokumentu dostawy w dwóch egzemplarzach. Pierwszy egzemplarz dokumentu dostawy winien być dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi egzemplarz polski pośrednik X winien zachować dla siebie, w celu potwierdzenia w jego treści, po przemieszczeniu wyrobów węglowych, dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dostarczenia węgla do polskiego nabywcy końcowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania dokumentów dostawy potwierdzających nabycie wyrobów węglowych od polskiego pośrednika Y oraz zbycia tychże wyrobów polskiemu nabywcy końcowemu. Pomimo powyższego Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w treści art. 31a ust. 1 ustawy, gdyż jest on zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym posiadającym pisemne potwierdzenie powiadomienia Urzędu Celnego w B. o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy, natomiast przemieszczanym wyrobom węglowym z kopalni czeskiego producenta wyrobów węglowych do miejsca wskazanego przez Wnioskodawcę (którym będzie miejsce wskazane przez polskiego nabywcę końcowego), będzie towarzyszył dokument dostawy wystawiony przez polskiego pośrednika X.

Jednocześnie wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych wystawiony przez polskiego pośrednika X powinien zostać wypełniony w następujący sposób:

a.

w rubryce nr 3 tego dokumentu należy wpisać dane podmiotu wydającego wyroby węglowe do przemieszczenia, którym w przestawionym zdarzeniu przyszłym będzie polski pośrednik X,

b.

w rubryce nr 5 dokumentu dostawy należy wskazać adres miejsca w którym dochodzi do wydania wyrobów węglowych w celu ich przemieszczenia, którym będzie kopalnia czeskiego producenta wyrobów węglowych.

c.

w rubryce nr 9 i 10 dokumentu dostawy przeznaczone są na dane (nazwa lub imię i nazwisko, adres) podmiotu odbierającego wyroby węglowe, którym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie polski nabywca końcowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 21 przez sprzedaż rozumie się czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Natomiast zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Przy czym zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Natomiast w myśl. art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W świetle powyższych przepisów ze zwolnienia z podatku akcyzowego korzysta sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów węglowych dokonane przez pośredniczący podmiot węglowy pod warunkiem dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.) wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, określono wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej wyrobami zwolnionymi.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz lit. c tego rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy oraz w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych.

Jak wynika z wniosku w sprawie objętej przedstawionym zdarzeniem przyszłym podmiot X występujący jako pośredniczący podmiot węglowy jest podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych. Miejscem dostarczenia przez podmiot X wyrobów węglowych na terytorium kraju jest miejsce wskazane przez Wnioskodawcę, które znajduje się w miejscu prowadzenia działalności przez podmiot zużywający. Wyroby węglowe będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot X będą przez ten podmiot sprzedawane polskiemu pośrednikowi Y (pośredniczącemu podmiotowi węglowemu) w ramach dostawy krajowej, który to podmiot będzie dokonywał następnej dostawy krajowej tych wyrobów Wnioskodawcy będącym również pośredniczącym podmiotem węglowym. Wnioskodawca zaś dokona sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi zużywającemu korzystającemu ze zwolnienia z akcyzy.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione przepisy zauważyć należy, iż podmiot X odpowiedzialny za transport wyrobów węglowych z kopalni czeskiego producenta wyrobów węglowych do miejsca wskazanego przez Wnioskodawcę jest podmiotem, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych, do którego, dla zachowania warunków zwolnienia z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia winien być dołączony dokument dostawy.

Zgodnie z § 2 ust. 6d pkt 2 ww. rozporządzenia z 30 sierpnia 2010 r., dokument dostawy jest wystawiany w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu wyrobów węglowych. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów węglowych potwierdza odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołącza go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy.

W myśl powyższego dla przedmiotowej transakcji nabycia wewnatrzwspólnotowego, po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy, podmiot X czyli podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego winien w dokumencie dostawy potwierdzić odbiór tych wyrobów. Tym samym dla transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez podmiot X, podmiot ten winien być wskazany jako podmiot odbierający (pole 9 i 10 dokumentu dostawy), natomiast miejscem odbioru (pole 11) będzie adres miejsca dostarczenia wyrobów węglowych wskazane przez Wnioskodawcę. Równocześnie także w dokumencie dostawy wystawionym przez podmiot X w polu 5 winien zostać wpisany adres właściwiej dla danego transportu czeskiej kopalni w której to dokonano wydania towaru na rzecz podmiotu X.

Odnośnie sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi tj. pomiędzy podmiotem X i Y oraz pomiędzy podmiotem Y i Wnioskodawcą zauważyć zależy, iż sprzedaży tej nie towarzyszy przemieszczenie wyrobów pomiędzy tymi podmiotami (sprzedaż fakturowa). Towar przemieszczany jest bowiem tylko przez podmiot X do miejsca wskazanego przez Wnioskodawcę. Tym samym dla powyższej sprzedaży pomiędzy ww. podmiotami będącymi pośredniczącymi podmiotami węglowymi, które powiadomiły właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczące podmioty węglowe oraz posiadającymi pisemne potwierdzenie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczące podmioty węglowe nie jest wymagany dokument dostawy.

W przypadku natomiast sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 31a ust. 2 zauważyć należy, iż sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od akcyzy jest zwolniona z akcyzy, pod warunkiem że podmiot sprzedający te wyroby posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego, a do przemieszczanych do podmiotu zużywającego wyrobów węglowych zostanie dołączony dokument dostawy wystawiony przez ten podmiot.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją pośredniczącego podmiotu węglowego podmiot ten nie jest podmiotem zużywającym wyroby węglowe, lecz podmiotem dokonującym obrotu wyrobami węglowymi podlegającymi zwolnieniu, tym samym nie jest co do zasady podmiotem zużywający te wyroby korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Powyższe oznacza, że zwolnienie z akcyzy dla podmiotu dokonującego sprzedaży bezpośrednio związane jest z podmiotem korzystającym ze zwolnienia (nabywcą), o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Przestawione powyżej stanowisko ma bezpośrednie odniesienie do przytoczonej powyżej transakcji tj. sprzedaży przez Wnioskodawcę wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia. W takim przypadku sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę związana jest z przeznaczeniem wyrobów węglowych do celów zwolnionych, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Tym samym dla takiej sprzedaży dla zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia z akcyzy dla wyrobów węglowych konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia sprzedanych wyrobów węglowych dla celów zwolnionych.

W tym miejscu należy wskazać, iż pośredniczący podmiot węglowy w powyższym przypadku określa w dokumencie dostawy (w oparciu o przekazane przez podmiot nabywający będący podmiotem zużywającym) przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające go do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Tym samym potwierdzenie dostarczenia wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia poprzez złożenie podpisu przez ten podmiot nabywający określony w dokumencie dostawy, stanowi potwierdzenie przeznaczenia do celów zwolnionych z akcyzy wyrobów węglowych określonych w dokumencie dostawy. Zauważyć bowiem należy, iż ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadza w przypadku pośredniczących podmiotów węglowych korzystających ze zwolnienia od akcyzy warunku prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu ani też nie wymaga składania przez nabywcę (podmiot zużywający) odrębnych oświadczeń w tym zakresie.

Tym samym w przypadku sprzedaży wyrobu węglowego przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów zużywających wyroby węglowe na cele zwolnione na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy, obowiązek dołączenia dokumentu dostawy wynika z faktu, iż dokument dostawy jest jedynym potwierdzeniem dla Wnioskodawcy, iż dokonał on sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia na cele objęte zwolnieniem, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Stosownie do powyższego w przypadku przedstawionej przez Wnioskodawcę sprzedaży wyrobów węglowych do celów zwolnionych, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, Wnioskodawca dla celów prawidłowego wykazania przeznaczenia sprzedawanych wyrobów węglowych, co do zasady, powinien wystawić dokument dostawy, w którym zostanie wskazane przeznaczenie wyrobów węglowych do celów zwolnionych i przeznaczenie to zostanie w tym dokumencie potwierdzone przez odbiorcę poprzez złożenie stosownego podpisu osoby reprezentującej ten podmiot.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z § 2 ust. 6g ww. rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, może być wystawiony dokument dostawy w formie uproszczonej, jeżeli nabywane wyroby węglowe:

1.

nie są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia;

2.

są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, a wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych została dołączona do tego dokumentu.

Przy czym stosownie do § 2 ust. 6j ww. rozporządzenia, dokument dostawy w formie uproszczonej wystawia się w dwóch egzemplarzach, z których:

1.

jeden jest przeznaczony dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia nabywającego wyroby węglowe;

2.

drugi, na którym podmiot korzystający ze zwolnienia nabywający wyroby węglowe potwierdza ich odbiór, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił ten dokument.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż w myśl § 2 ust. 6h ww. rozporządzenia, w przypadku gdy została wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, dokumentem dostawy może być ta faktura VAT, jeżeli zawiera w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

Wnioskodawca w przypadku sprzedaży opisanej we wniosku a dokonywanej na rzecz podmiotów zużywających wyroby węglowe na cele zwolnione na podstawie art. 31a. ust. 2 ustawy, winien w rubrykach oznaczonych Nr 5 "Adres miejsca wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych" oraz Nr 11 "Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych" załącznika Nr 1a (wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych) do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, podać adres nabywcy, gdzie podmiot X dostarczył wyroby węglowe tj. adres nabywcy wskazanego przez Wnioskodawcę.

Podkreślić należy, że na Wnioskodawcy leży obowiązek rzetelnego wypełnienia rubryk w kolumnie oznaczonej Nr 5 ww. wzoru dokumentu dostawy: "Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna)."

Dokument dostawy stanowić będzie bowiem dla Wnioskodawcy potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych do określonych w dokumencie dostawy celów objętych zwolnieniem. Brak dokumentu dostawy określającego podstawy prawne zwolnienia świadczyć będzie, iż u Wnioskodawcy brak będzie podstaw do uznania, iż wyroby węglowe określone w dokumencie dostawy zostały sprzedane (dostarczone) nabywcy korzystającemu ze zwolnienia na podstawie art. 31a. ust. 2 ustawy.

Przypomnieć jednocześnie w tym miejscu należy, iż stosownie do § 2 ust. 6h znowelizowanego z dniem 3 kwietnia 2012 r. rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy, w przypadkach określonych w tym przepisie, dokumentem dostawy może być również faktura VAT, jeżeli zawiera elementy wymienione w ww. przepisie.

Mając powyższe na uwadze oceniając całościowo przedstawione stanowisko Wnioskodawcy dotyczące opisu transakcji objętej wnioskiem, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA udzielona Wnioskodawcy dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl