IBPP4/443-266/12/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-266/12/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu 29 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca dostawy towarów oraz jej dokumentowania - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca dostawy towarów oraz jej dokumentowania. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem m.in. urządzeń dla górnictwa podziemnego. Oprócz odbiorców krajowych Wnioskodawca stara się pozyskiwać również klientów unijnych. W tym celu prowadzone są rozmowy handlowe z przedstawicielami czeskiej Firmy, która byłaby skłonna podjąć współpracę z Wnioskodawcą. Warunkiem zawarcia kontraktu jest udostępnienie niezbędnej ilości wyrobu Wnioskodawcy w celu przeprowadzenia testów i prób technicznych.

Po przekazaniu próbek wyrobu i otrzymaniu pozytywnych wyników testów urządzenia już zainstalowanego i pozostającego na terytorium Republiki Czeskiej - towar zostałby zakupiony przez kontrahenta.

Zgodnie z umową zwrot towaru lub jego zakup (łącznie z okresem prób i testów) nastąpiłby w okresie nie dłuższym niż 90 dni.

Firma czeska jest zarejestrowanym podatnikiem w kraju członkowskim wspólnoty na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z ww. wydarzeniem Wnioskodawca nie jest zarejestrowany ani nie jest zobowiązany do rejestracji dla potrzeb podatku VAT na terytorium Republiki Czeskiej.

W związku z powyższym zadano pytania:

Czy zakup towaru (pozostaje na miejscu jego wcześniejszego montażu) przez kontrahenta unijnego należy potraktować jako sprzedaż dla której miejscem dostawy jest miejsce gdzie towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki/miejsce, w którym towary są montowane.

Czy w takim przypadku Wnioskodawca wystawia fakturę bez podatku VAT z adnotacją, iż podatek rozlicza nabywca.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu, iż w momencie sprzedaży towar będzie znajdował się już na terytorium innego państwa członkowskiego, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 lub 2 sprzedaż tego towaru będzie opodatkowana w tym miejscu a ponieważ Wnioskodawca. posiada siedzibę na terytorium kraju i nie jest podatnikiem zarejestrowanym na terenie Republiki Czeskiej, wystawi fakturę VAT bez podatku z adnotacją o rozliczeniu podatku przez nabywcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Miejsce dostawy towarów zostało określone w art. 22 ust. 1 pkt 1-3, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1.

towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

2.

towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem;

3.

towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Jak wynika z wniosku towar przed dostawą jest przemieszczany z Polski do Czech w celu jego testowanie przez potencjalnego nabywcę, który, w przypadku otrzymaniu pozytywnych wyników testów dokonuje zakupu towaru.

Mając na uwadze, że ewentualna dostawa ma miejsce po przemieszczeniu towaru tj. po okresie testowym nie sposób uznać, że wywóz towarów został dokonany w wykonaniu dostawy, a tym samym uznać, że dostawa ma charakter ruchomy co skutkowałoby zastosowaniem ww. pkt 1 art. 22 ust. 1.

Pozornie może się wydawać, że dostawa o której mowa we wniosku wina być opodatkowana na podstawie pkt 2 ww. przepisu. Jednakże brak możliwości zastosowanie tej normy wynika z kilku czynników. Przepis ten mówi o dostawie towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz. Tymczasem zainstalowanie urządzenia Wnioskodawcy nie jest podyktowane bezpośrednio chęcią dostawy towaru lecz jego testowania. Inaczej mówiąc instalacja nie jest dokonana w wykonaniu dostawy, co zakłada ta norma, lecz w wykonaniu testowego użyczenia towaru, co w ostateczności może, lecz nie musi skutkować dostawą tego towaru. Ponadto ww. przepis przewiduje próbne uruchomienie instalowanego towar. Zdaniem tut. organu czynności dokonywane przez instalowanie urządzenia mają szerszy charakter niż tylko próbne uruchomienie. Bowiem jak wynika z wniosku Wnioskodawca udostępnia próbkę towarów w celu przeprowadzenia testów i prób technicznych. Czyli urządzenie nie jest uruchomiane w celu sprawdzenia czy działa, co przewiduje ww. zapis, ale jest uruchamiane w celu ustalenia przydatności tego urządzenia dla nabywcy. Co więcej art. 22 ust. 1 pkt 2 przewiduje że próbne uruchomienie będzie dokonane przez dostawcę lub przez podmiot działający na jego rzecz natomiast z wniosku wynika, że przedmiotowe urządzenie jest udostępniane przez Wnioskodawcę podmiotowi czeskiemu który to następnie dokonuje testów i prób urządzenia.

Zatem ww. przyczyny uniemożliwiają zastosowanie normy art. 22 ust. 1 pkt 2 w niniejszej sprawie.

Zdaniem tut. organu w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie norma wynikająca z 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, która dotyczy dostawy towarów "nieprzemieszczanych" w przypadku, gdy charakter towarów nie wyklucza ich transportu (rzeczy ruchome), lecz w danej konkretnej dostawie towary te nie są przemieszczane.

Jak już wskazano powyżej towar został przemieszczony na terytorium Czech, poza transakcją dostawy, gdzie był wykorzystywany do testowania. Jego dostawa następuje dopiero po pozytywnym przejściu testów. Czyli w momencie dostawy towar ten znajduje się na terytorium Czech, a tym samym nie dochodzi przemieszczana towar z terytorium Polski w wyniku dostawy. W konsekwencji miejscem dostawy, a tym samym opodatkowania towarów jest terytorium Czech.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 powołanego wyżej artykułu stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Przepis § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), wskazuje iż przepisy § 5, 7-22 i 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5 rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - § 26 ust. 2 rozporządzenia.

W § 5 ust. 1 i ust. 15 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

13.

Faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany udokumentować ewentualną dostawę towarów, będących przedmiotem zapytania, wystawiając fakturę zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy. Faktury te, stosownie do § 26 ust. 2 rozporządzenia, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem wraz z umieszczeniem adnotacji, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, ewentualnie oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Podsumowując:

* miejscem dostawy i opodatkowania urządzeń górniczych będą Czechy, co wynika z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie pkt 1 i 2 tego przepisu,

* dostawa ta winna być udokumentowana fakturą VAT z adnotacją o rozliczeniu podatku przez nabywcę

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe lecz w zakresie określenia miejsca opodatkowania dostawy wynika ono z innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl