IBPP4/443-251/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-251/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. organu 10 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 5 października 2009 r. złożony został wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach procedury pozakonkursowej Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wniosek przeszedł dwie pozytywne oceny: formalna (5 października 2009 r.) oraz merytoryczna (13 listopada 2009 r.). Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej RPO, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa, do wniosku o dofinansowanie złożone zostało oświadczenie beneficjenta projektu w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT.

Z tytułu wykonania projektu Gmina będzie regulować zobowiązania za wykonane w ramach prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Budowa MSIP polega na połączeniu w jeden system informatycznych baz danych funkcjonujących w Urzędzie Miejskim w celu maksymalnego wykorzystania zawartych w nich informacji. Wymaga to uzupełnienia istniejących baz danych, przetworzenia informacji gromadzonych w sposób analogowy, a także utworzenia baz danych zawierających informacje niezbędne do działania systemu. MSIP w swej konstrukcji będzie zawierał dane z zakresu: ewidencji gruntów i budynków, planowania przestrzennego i architektury, gospodarki komunalnej, gospodarki nieruchomościami, ekologii i rolnictwa, ochrony środowiska, działalności gospodarczej na terenie miasta, systemu podatkowego, inwestycji miejskich, ewidencji ludności, mapy - zasadniczą i topograficzną ortofotomapę oraz inne dane w zależności od potrzeb. Oprócz możliwości przeglądania informacji zawartych w systemie, będzie również możliwość generowania - w zależności od zapotrzebowania - różnego rodzaju analiz przydatnych w zarządzaniu miastem. Aplikacja będzie oparta na modelu "architektury zorientowanej na usługi" pozwalającej na: rozbudowę systemu, zmiany wymagań oraz możliwość znacznego zwiększania ilości przetwarzanych informacji.

Podstawowe komponenty systemu obejmują stworzenie następujących elementów: hurtownie danych będących jądrem systemu, portal internetowy zapewniający wydziałom i innym jednostkom dostęp do danych przechowywanych w hurtowni danych i usług oferowanych tym jednostkom, portal internetowy zapewniający selektywny i kontrolowany dostęp do systemu ze strony mieszkańców oraz inwestorów, system obsługi urzędu, system obsługi mieszkańców, system bezpieczeństwa publicznego. Zasadniczym celem projektu jest usprawnienie dostępu urzędników administracji i pośrednio mieszkańców, inwestorów i innych osób do danych dotyczących zagospodarowania przestrzennego miasta. System pomoże w zarządzaniu miastem i rozwiązywaniu licznych problemów związanych z budownictwem, inwestycjami i nieruchomościami. Rozwój MSIP umożliwi budowę internetowego, wirtualnego planu Miasta dostępnego w modernizowanym portalu miejskim. W ramach projektu przewidziano również szkolenia z zakresu obsługi MSIP - u dla pracowników objętych systemem.

Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 30 marca 2010 r. powstały system informacji przestrzennej uporządkuje posiadane przez Gminę bazy danych. Korzystanie z tego systemu będzie całkowicie nieodpłatne. System nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności o charakterze cywilno-prawnym (np. nie będzie wykorzystywany do wystawiania faktur) jak również nie będzie służył do zamieszczania ogłoszeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 marca 2010 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ww. przepis jest powtórzeniem w niezmienionym brzmieniu obowiązującego do końca 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach procedury pozakonkursowej Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Z tytułu wykonania projektu Gmina będzie regulować zobowiązania za wykonane w ramach prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Budowa MSIP polega na połączeniu w jeden system informatycznych baz danych funkcjonujących w Urzędzie Miejskim w celu maksymalnego wykorzystania zawartych w nich informacji. Powstały system informacji przestrzennej uporządkuje posiadane przez Gminę bazy danych. Zasadniczym celem projektu jest usprawnienie dostępu urzędników administracji i pośrednio mieszkańców, inwestorów i innych osób do danych dotyczących zagospodarowania przestrzennego miasta. System pomoże w zarządzaniu miastem i rozwiązywaniu licznych problemów związanych z budownictwem, inwestycjami i nieruchomościami. System nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym (np. nie będzie wykorzystywany do wystawiania faktur) jak również nie będzie służył do zamieszczania ogłoszeń.

Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Wydając niniejszą interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż powstały system informacji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego systemu do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl