IBPP4/443-249/11/JP - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT funduszy przekazanych uczelni wyższej na realizację projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-249/11/JP Możliwość opodatkowania podatkiem VAT funduszy przekazanych uczelni wyższej na realizację projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT środków przekazanych Wnioskodawcy na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT środków przekazanych Wnioskodawcy na realizację projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 marca 2011 r. nr IBPP4/443-249/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Politechnika) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych współrealizuje projekt pn. "...".

Wydatki powyższego projektu są finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 85% i w 15% z budżetu państwa. Wydatki projektu są w 100% kwalifikowalne. Dofinansowanie otrzymywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych do Politechniki wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Przedmiotem projektu jest realizacja prac badawczych w branży lotniczej ukierunkowanych na dziedziny, które mają decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki. Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum, które składa się z 11 jednostek naukowych oraz reprezentującego przemysł Stowarzyszenia Grupy Producentów Przemysłu Lotniczego "...".

Liderem - Koordynatorem projektu jest Politechnika, która jest Beneficjentem Projektu oraz współwykonawcą zadań badawczych, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Politechnika jako Partner zawarła z Politechniką (Koordynatorem) umowę bilateralną do umowy konsorcjum, na mocy której jest współwykonawcą dwóch spośród piętnastu realizowanych przez Konsorcjum zadań badawczych (zadanie nr 8 oraz zadanie nr 15).

W ramach projektu ponoszone są wydatki na: materiały i surowce, oprogramowanie do badań, zakup wyposażenia laboratoryjnego, usługi badawcze, ekspertyzy, analizy i raporty, zakup profesjonalnych opracowań, dostęp do baz danych i źródeł informacji naukowej, delegacje i konferencje, catering, wynajem sal, zakup materiałów biurowych, zakup usług informatycznych, ochronę patentową wraz z doradztwem, promocje projektu, w których to zawarty jest podatek VAT.

Prowadzona będzie działalność naukowo-badawcza wynikająca z celów statutowych uczelni, przewiduje się udostępnianie wyników badań na równych zasadach dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Wszystkie zakupione w ramach projektu składniki majątkowe Politechnika wykorzysta wyłącznie na cele związane z jego realizacją.

W ramach realizacji projektu nie przewiduje się osiągnięcia dochodu zgodnie z zapisem umowy bilateralnej:

* § 1 pkt 2. Zgodnie z warunkami realizacji tego typu projektu kluczowego projekt w całości pokrywa koszty kwalifikowalne badań naukowych, nie generuje dochodu i pozwala osiągnąć cele główne projektu: - zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce poprzez realizację prac B+R w kierunkach uznanych za priorytetowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Projekt współfinansuje osiąganie podstawowych celów projektu w oparciu o wyniki realizowanych zadań badawczych: generowanie rozwiązań innowacyjnych, patentów, publikacji naukowych, osiąganie stopni naukowych (mgr, dr, dr hab.) w jednostkach Koordynatora i Partnerów Konsorcjum, tworzenie nowych miejsc pracy związanych z działalnością B+R, zakup aparatury naukowo-badawczej. W oparciu o zapisy ww. umowy bilateralnej dysponentem praw do efektów badań będą Koordynator - Politechnika i/lub Partner (Partnerzy) wspólnie lub w konfiguracji zależnej od tego, w którym podmiocie będzie realizowane dane zadanie badawcze, w wyniku którego powstanie dany rezultat i produkt (np. utwór objęty prawami autorskimi zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zgłoszenie patentowe, publikacja). Prawo własności rezultatów tych badań naukowych, prawa własności intelektualnej do rezultatów badań oraz prawo uzyskania przychodów ze sprzedaży rezultatów badań uzyskanych przy realizacji projektu zachowują Partnerzy i Koordynator.

* § 7 umowy bilateralnej: ochrona dóbr intelektualnych.

1.

Koordynator i Partner zobowiązują się do udostępnienia wyników badań uzyskanych w ramach Projektu wszystkim podmiotom na rynku na takich samych zasadach rynkowych i tych samych prawach (bez zakłócenia konkurencji i zasad wolnego rynku),

2.

autorskie prawa majątkowe do utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, powstałych w trakcie realizacji Projektu będących jego wynikiem przysługiwać będą Koordynatorowi i/lub Partnerom wspólnie w przypadku współautorstwa, na zasadach, określonych wymienioną ustawą,

3.

prawo do uzyskania patentu na wynalazek, do uzyskania prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego powstałych w trakcie realizacji projektu lub będących jego wynikiem przysługuje Koordynatorowi i Partnerom, którzy brali udział w stworzeniu danego wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego w proporcji uzgodnionej, odpowiadającej ich wkładowi w jego stworzenie, na zasadach określonych ustawą - Prawo własności przemysłowej,

4.

prawo do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy dla produktu będącego wynikiem realizacji Projektu przysługuje Koordynatorowi i Partnerom, którzy są twórcami tego produktu na zasadach określonych ustawą - Prawo własności przemysłowej,

5.

prawo do uzyskania prawa ochronnego do loga Projektu przysługuje Koordynatorowi. Koordynator zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępnienia loga wszystkim Uczestnikom Konsorcjum na zasadach odrębnie określonych przez Koordynatora. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako Instytucja Pośrednicząca występuje jako strona finansująca realizację projektu, a wyniki prac badawczych nie będą stanowiły własności Ministerstwa.

Projekt nie ma charakteru dochodowego i w fazie realizacji nie będzie generował przychodu. W projekcie zakłada się, że w ciągu 5 lat po zakończeniu realizacji projektu następować będzie wdrażanie wyników prac w przemyśle. Z tego tytułu mogą być generowane przychody z tytułu opłat licencyjnych.

Założono, iż komercjalizacja efektów projektu nastąpi po roku 2013 i odbywać się będzie poprzez realizację projektów celowych zamawianych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Drugą zakładaną formą komercjalizacji projektu jest realizacja sprzedaży licencji i realizacja usług badawczych na rzecz firm z sektora lotniczego, na warunkach nie ograniczających konkurencji.

Wskaźniki rezultatu dla całego projektu zgodnie z wnioskiem złożonym przez Politechnikę kształtują się następująco:

Wskaźnik rezultatu

* liczba wdrożeń powstałych w wyniku realizacji strategicznych programów badawczych (jeśli dotyczy) - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 0,

* liczba wdrożeń powstałych w wyniku realizacji projektu badawczego (jeśli dotyczy) - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 18,

* liczba skomercjalizowanych wyników badań B+R wykonanych w jednostce naukow - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 15,

* liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EP - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 19,6,

* liczba utworzonych nowych etatów badawczych - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 22,5 (4),

* liczba zgłoszeń patentowych jako efekt realizacji przedsięwzięcia - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 60,

* liczba publikacji powstałych w efekcie realizacji projektu - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 410,

* liczba stopni naukowych (w podziale) uzyskanych bezpośrednio w związku z realizowanym projektem - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 182 (Dr - 64, Hab. 12, Mgr 106).

Obligatoryjny wskaźnik liczba patentów obejmuje finansowanie kosztów zgłoszeń patentowych. Zakłada się, że po zakończeniu projektu z każdego przyznanego patentu mogą być w przyszłości generowane przychody z opłat licencyjnych, sprzedaży, dzierżawy. Nabywcą towarów i usług są podmioty prowadzące w swoim imieniu i na swoją rzecz postępowania przetargowe tj. Politechnika jako Partner. Na podstawie umowy bilateralnej w oparciu o indywidualnie ustalony harmonogram uczelnia otrzymuje środki finansowe od Koordynatora Projektu.

Politechnika jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Uczelnia prowadzi działalność zwolnioną, niepodlegającą podatkowi VAT jak i opodatkowaną, a więc działalność zarówno nieuprawniającą jak i uprawniającą do odliczania podatku naliczonego. Proporcja za rok 2009 przekracza 2%.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 7 kwietnia 2011 r. Politechnika jako Partner otrzymuje środki na realizację Projektu od Koordynatora (beneficjenta Projektu) na podstawie umowy zawartej pomiędzy Partnerem a Koordynatorem, w oparciu o indywidualnie ustalony dla Partnera harmonogram-otrzymywane od Koordynatora środki są przeznaczone na realizację zadań badawczych przypisanych do realizacji Partnerowi w ww. umowie, a Partner nie wykonuje usług na rzecz Koordynatora ani innych podmiotów realizujących Projekt (Partnerów). W niniejszej sprawie nie występuje więc określony świadczeniobiorca (odbiorca) tzn. Politechnika w związku z prowadzonymi pracami badawczymi nie wykonuje usług na rzecz innych podmiotów - wykonywane czynności w ramach realizacji projektu nie stanowią usług. Wykonując zadania badawcze w ramach Projektu oraz zachowując prawa do efektów tych prac (w tym prawa do własności intelektualnej) nie dojdzie do świadczenia usługi na rzecz podmiotu finansującego.

Natomiast po zakończeniu projektu rezultaty Projektu w postaci wyników badań zostaną udostępnione wszystkim podmiotom na rynku na takich samych zasadach rynkowych i tych samych prawach (bez zakłócania zasad konkurencji i zasad wolnego rynku).

Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług i w całości posłuży sfinansowaniu działań w ramach przedmiotowego Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki przekazane uczelni na realizację projektu należy opodatkować podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy kwota dotacji na realizację projektu otrzymywana za pośrednictwem Politechniki stanowiła będzie dofinansowanie ogólne, przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji tego konkretnego projektu. Środki, które Politechnika uzyska z POiG nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie stanowią więc obrotu podlegającego opodatkowaniu na mocy art. 29 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych współrealizuje projekt pn. "...".

Realizując powyższy projekt Wnioskodawca otrzyma dotację.

Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług i w całości posłuży sfinansowaniu działań w ramach przedmiotowego Projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymana dotacja w całości posłuży sfinansowaniu działań w ramach realizowanego projektu, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie przyszłych wydatków oraz refundację dotychczas poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl