IBPP4/443-240/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-240/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług, wykonywanych jako współwykonawca Projektu Badawczego Strategicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług, wykonywanych jako współwykonawca Projektu Badawczego Strategicznego. Ww. projekt został uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest partnerem (współwykonawcą) projektu badawczego realizowanego w ramach programu Wieloletniego na lata 2007-2011 pod nazwą "Polskie Sztuczne Serce" przyjętego do realizacji Uchwałą nr Rady Ministrów. Na koordynatora Programu powołana została Fundacja (F). Wnioskodawca wspólnie z Instytutem (I) realizuje Zadanie 2.6 Programu Pt. "Wszczepialny układ transmisji danych i zasilania protezy serca", wyszczególnione w załączniku do Uchwały nr Rady Ministrów. Jest to jedno z siedemnastu zadań badawczych Programu. Prace badawcze, finansowane z budżetu państwa, realizowane przez Wnioskodawcę w postaci Projektu badawczego Strategicznego na podstawie dwóch umów, Umowy nr A z dnia zawartej pomiędzy F i I oraz Umowy Nr B z dnia zawartej pomiędzy I i Wnioskodawcą. W ramach umów, jednostki badawcze podejmują się na zasadzie współpracy (współwykonawstwa) realizacji zadań badawczych przewidzianych do realizacji w ramach programu Wieloletniego "Polskie Sztuczne Serce". Każdy z współwykonawców zachowuje autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników a także realizuje własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac. W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu będzie nowa WIEDZA, stanowiąca element realizacji strategicznych celów krajowych i międzynarodowych (UE), takich jak Strategia Rozwoju Kraju (wzrost konkurencyjności i innowacyjności gospodarki poprzez podniesienie jej poziomu technologicznego), Krajowy Program Ramowy, Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015, 7 program Ramowy Unii Europejskiej i inne. Wiedza ta będzie ogólnodostępna, zebrana w postaci publikacji w czasopismach, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach jak również ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach. Z rezultatów projektu korzystać będzie całe społeczeństwo i uzyskana wiedza będzie stanowiła własność intelektualną całego społeczeństwa. Oznacza to, że w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w realizowanym Projekcie Badawczym Strategicznym (PBS) realizowanym w ramach rządowego Programu Wieloletniego nie występuje określony świadczeniobiorca. Świadczeniobiorcą nie jest w szczególności Fundacja pełniąca w programie funkcję koordynacyjną oraz kontrolną względem wykorzystania finansów publicznych.

W piśmie z dnia 19 lutego 2009 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że jest jednym z współwykonawców projektu badawczego strategicznego będącego częścią Rządowego programu Wieloletniego "Polskie Sztuczne Serce", przyjętego do realizacji Uchwałą Rady Ministrów nr. Wszystkie zadania programu realizowane będą ze środków budżetowych ujętych w ustawie budżetowej w częściach, których dysponentami są odpowiednio Minister ds. zdrowia oraz Minister ds. nauki. Badania prowadzone będą przez Wnioskodawcę wyłącznie w celach naukowych, a ich rezultatem nie będzie produkt komercyjny. Wszelkie publikowane materiały naukowe powstałe w trakcie trwania i w efekcie projektu opatrzone będą zgodnie z zawartą umową klauzulą "Praca naukowa finansowana ze środków programu wieloletniego na lata 2007-2011 pt. "Polskie Sztuczne Serce", udostępniane będą nieodpłatnie a zatem Wnioskodawca nie będzie z nich czerpać korzyści materialnych. W trakcie realizacji projektu nie zostanie wygenerowany w ramach prowadzonych w nim badań żaden dochód do projektu podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tego tytułu Wnioskodawca jako współwykonawca Projektu Badawczego Strategicznego, realizowanego w ramach rządowego Programu Wieloletniego podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

Zdaniem Wnioskodawcy Politechnika jako współwykonawca Projektu Badawczego Strategicznego nie podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.

Jeśli zatem z zawartych umów zobowiązujących partnerów do wspólnego realizowania projektu w zakresie realizacji zadań badawczych w ramach Programu Wieloletniego "Polskie Sztuczne Serce" wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy czynności wykonywane w ramach projektu są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie podlega opodatkowaniu czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy partnerami, współwykonawcami projektu.

Za stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest współwykonawcą projektu badawczego realizowanego w ramach Programu Wieloletniego na lata 2007-2011 pod nazwą "Polskie Sztuczne Serce" przyjętego do realizacji Uchwałą nr Rady Ministrów. Wszystkie zadania programu realizowane będą ze środków budżetowych ujętych w ustawie budżetowej w częściach, których dysponentami są Minister ds. zdrowia oraz Minister ds. nauki. Wnioskodawca wraz Instytutem (I) realizuje zadanie pt. "Wszczepialny układ transmisji danych i zasilania protezy serca". Jest to jedno z siedemnastu zadań badawczych programu. Każdy z współwykonawców zachowuje autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników a także realizuje własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac. W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu będzie nowa WIEDZA, stanowiąca element realizacji strategicznych celów krajowych i międzynarodowych (UE), takich jak Strategia Rozwoju Kraju (wzrost konkurencyjności i innowacyjności gospodarki poprzez podniesienie jej poziomu technologicznego), Krajowy Program Ramowy, Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015, 7 program Ramowy Unii Europejskiej i inne. Wiedza ta będzie ogólnodostępna, zebrana w postaci publikacji w czasopismach, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach jak również ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach. Z rezultatów projektu korzystać będzie całe społeczeństwo i uzyskana wiedza będzie stanowiła własność intelektualną całego społeczeństwa. Wnioskodawca wskazał, że badania prowadzone będą wyłącznie w celach naukowych, a ich rezultatem nie będzie projek komercyjny. Wszelkie publikowane materiały naukowe udostępniane będą nieodpłatnie, a zatem Wnioskodawca nie będzie z nich czerpać korzyści materialnych. W trakcie realizacji projektu nie zostanie wygenerowany w ramach prowadzonych badań żaden dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl