IBPP4/443-238/13/EK - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-238/13/EK Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą..- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie kultury fizycznej działającej na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę Stowarzyszenia - zwane jest w dalszej części statutu "Stowarzyszeniem" (Wnioskodawcą). Jest gminnym zrzeszeniem LZS, LKS, LUKS, UKS i innych organizacji i zrzeszeń sportowych.

Cele:

1.

Dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich obywateli.

2.

Rozwijanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży.

3.

Działalność rekreacyjno - sportową na rzecz osób niepełnosprawnych.

4.

Rozwijanie różnych form kultury fizycznej sportu, rekreacji i turystyki wśród społeczeństwa gminy Radłów.

5.

Podnoszenie poziomu sportowego członków Stowarzyszenia poprzez udział w stałym systemie rozgrywek Polskich Związków Sportowych.

6.

Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości wśród dzieci i młodzieży.

7.

Realizowanie zadań programu rozwoju kultury fizycznej przez Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe, Szkolny Związek Sportowy, inne zrzeszenia i związki sportowe.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

1.

Sport, wychowanie fizyczne, rekreację ruchową i rehabilitację ruchową.

2.

Organizowane aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć poza - lekcyjnych, oraz dni wolnych od pracy dla dzieci - młodzieży i starszych.

3.

Organizowanie różnorodnych form rekreacji i rehabilitacji ruchowej podejmowanej dla wypoczynku, odnowy sił psychofizycznych oraz przywrócenie i poprawę sprawności osób czasowo lub trwale niepełnosprawnych.

4.

Organizowanie imprez sportowo - rekreacyjnych i turystycznych dla swoich członków w środowisku działania szczególnie dla dzieci i młodzieży.

5.

Podejmowanie działań na rzecz modernizacji oraz rozbudowy obiektów i urządzeń sportowych.

6.

Organizacja imprez rekreacyjno - sportowych dla dzieci szkolnych, przedszkolnych, gimnazjalistów i średnich w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży.

7.

Uczestnictwo w ogólnodostępnych imprez sportowych.

8.

Wspieranie rozwoju bazy kulturalnej i rekreacyjno - sportowej, działalności w zakresie Kultury Fizycznej i Sportu oraz organizowanie szkolenia dzieci i młodzieży.

9.

Angażowanie młodych mieszkańców gminy w realizowanie projektów i zwalczanie patologii społecznych wśród młodzieży.

10.

Promocja gospodarcza i turystyczna gminy.

11.

Współpraca z innymi organizacjami i instytucjami funkcjonującymi w dziedzinie sportu i rekreacji.

12.

Wzajemne wspieranie się członków stowarzyszenia poprzez wymianę doświadczeń w rozwiązywaniu problemów związanych z funkcjonowaniem stowarzyszenia.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W ramach realizacji zadań statutowych na Stowarzyszenie są wystawiane odpowiednie dokumenty. Aby zapewnić sprawne i efektywne działania Stowarzyszenia, musi ono ponieść wydatki, które udokumentowane są między innymi fakturami VAT związanymi z kosztami zakupu materiałów/zakup sprzętu sportowego, materiałów biurowych, napoi chłodzących, wyżywienia/oraz koszty usług/opłaty delegacji sędziowskich, przejazdy na zawody sportowe, opłaty gospodarzy obiektów sportowych opłaty zajęć sekcji sportowych dla instruktorów itp.

Stowarzyszenie realizuje projekty w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach Osi IV Lider.

W chwili obecnej Stowarzyszenie realizuje dwa projekty pod nazwą "A" oraz drugi projekt pod nazwą "B".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektów w ramach PROW 2007 - 2013 Osi 4 LIDER projektu pod nazwą "A" oraz projektu pod nazwą "B".

Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007 - 2013 Osi 4 LIDER.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje dwa projekty pod nazwą "A" oraz drugi projekt pod nazwą "B". Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektów zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektów "A" oraz "B" współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach programu PROW 2007-2013 Osi LIDER. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie nie znajdują również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom na podstawie umów zawartych przed 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl