IBPP4/443-229/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-229/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) oraz pismem z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT naliczonego od faktur VAT w ramach projektu pn. "Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT naliczonego od faktur VAT w ramach projektu pn. "Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 29 stycznia 2009 r. znak IBPP4/443-229/08/JP oraz pismem z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

S. A. jest spółką akcyjną, wpisaną do krajowego rejestru sądowego pod numerem..., posiadającą numer identyfikacji podatkowej:. Agencja zgodnie z zapisami statutu nie działa dla zysku a podstawowym jej celem jest działalność służąca wszechstronnemu rozwojowi regionu, w tym działalność na rzecz wzrostu konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw.

W związku z wygranym konkursem NR.... na projekt finansowany w ramach działania 5.2.POKL - "Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą organizowane szkolenia oraz studia podyplomowe pn. "Wsparcie edukacyjne pracowników samorządowych sposobem wzmocnienia zdolności administracyjnej samorządów".

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie pisemnej odpowiedzi na pytanie czy S.A. ma prawną możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT z realizacji projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt ten jest realizowany w ramach działania 5.2.POKL Program Operacyjny Kapitał Ludzki i jest skierowany do pracowników jednostek samorządu terytorialnego w tym zwłaszcza gmin wiejskich i wiejsko-miejskich (80% ilości ludzi) oraz miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich (20% ilości ludzi) z terenu województw. Ma on charakter szkoleniowy i zakłada poszerzenie kompetencji uczestników w projekcie tematyki studiów i szkoleń oraz nabycie i zaktualizowanie wiedzy i umiejętności profesjonalych z zakresu szkoleń i studiów. Studia podyplomowe i szkolenia zgodnie z programem operacyjnym kapitał ludzki są organizowane i finansowane w następujący sposób: 5% wkładu własnego jednostka samorządu terytorialnego w ramach projektu zostanie wniesione jako ekwiwalent wynagrodzenia za pracę uczestników szkolenia. Projekt nie generuje przychodu.

W ramach projektu S.A. nie wystawia faktur VAT.

S.A. z siedzibą w jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7. Realizowany projekt szkoleniowy związany jest z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej Spółki. Szkolenia są dostępne nieodpłatnie dla beneficjentów ostatecznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy S. A. ma prawną możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT naliczonego od faktur zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 lutego 2009 r.) Spółka po przedstawieniu i zaakceptowaniu wniosku o płatność otrzymuje dotacje - która nie ma wpływu na cenę i jest przychodem firmy, w związku z tym nie ma możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z wytycznymi VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu VAT rozpatruje się w świetle ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też według stanowiska Wnioskodawcy z uwagi na to że wymienione czynności w ramach projektu są zwolnione z VAT nie mam on prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach działania 5.2.POKL Program Operacyjny Kapitał Ludzki zamierza realizować projekt pn. "Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej". Projekt ten jest skierowany do pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w tym zwłaszcza gmin wiejskich i wiejsko-miejskich (80% ilości ludzi) oraz miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich (20% ilości ludzi) z terenu województw. Ma on charakter szkoleniowy i zakłada poszerzenie kompetencji uczestników w projekcie tematyki studiów i szkoleń oraz nabycie i zaktualizowanie wiedzy i umiejętności profesjonalych z zakresu szkoleń i studiów. Projekt nie generuje przychodu. Realizowane w ramach projektu szkolenia są dostępne nieodpłatnie dla beneficjentów ostatecznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (bezpłatne szkolenia oraz studia podyplomowe) odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego świadczenia usług w zakresie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

Wobec powyższego zakupy dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowania przedmiotowego programu. Tym samym nie będzie on miął prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl