IBPP4/443-223/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-223/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności finansowania udziału własnego partnerów w realizowanym projekcie pn. "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji etap II" oraz prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności finansowania udziału własnego partnerów w realizowanym projekcie pn. "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji etap II" oraz prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach wykonywania zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, poprzez między innymi, utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej realizowany będzie projekt: "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji etap II". Zadanie to dofinansowywane będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR. Będzie to kontynuacja zrealizowanego w okresie od kwietnia 2005 do grudnia 2006 r. zadania pn: "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji - etap I". Etap II zakłada, że wraz z Beneficjentem-Liderem (Gminą R.), w projekcie uczestniczyć będą Partnerzy: Gmina C. oraz Miasto i Gmina R. Czynności związane z realizacją projektu wykonywane przez Lidera na rzecz Partnerów w zakresie między innymi procedury zamówień publicznych, jak i łącznego finansowania zakupów towarów i usług dokonywane będą na podstawie zawartych porozumień o realizacji zadania w oparciu art. 10 i 74 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 167 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Inwestycję prowadzić będzie Urząd Miasta, który na mocy ustawy o finansach publicznych został powołany do realizacji zadań Gminy, nie przypisanych innym jednostkom organizacyjnym. Przedsięwzięcie obejmowało będzie dokonywanie zakupów dotyczących rozbudowy jednostek dostępowych, centrum zarządzania bezpieczną siecią teleinformatyczną i szkieletu sieci oraz wdrożenie systemu oprogramowania, a w szczególności: niezbędnej dokumentacji technicznej, sprzętu, oprogramowania do obsługi stacji bazowych, wyposażenia, systemów i oprogramowania niezbędnego do administrowania i zarządzania siecią, usług dotyczących bezpieczeństwa przesyłu danych. Wartość inwestycji w części Lidera zwiększy wartość początkową majątku trwałego powstałego w etapie I i służącego realizacji zadania własnego gminy. Wybudowana infrastruktura na obszarze Miasta pozostanie jego własnością, natomiast część przypadająca gminom: C. i R. będzie stanowiła własność Partnerów i zostanie im przekazana w oparciu o dowód księgowy PT - protokół przejęcia/przekazania środka trwałego. Projekt w 75% wydatków kwalifikowanych będzie finansowany ze środków EFRR na zasadzie ich refundacji Beneficjentowi i Partnerom, a w 25% wydatków kwalifikowanych stanowiących udział własny - pokrywany będzie odpowiednio z budżetów Lidera i Partnerów. Partnerzy projektu swoją część środków udziału własnego będą finansować w formie dotacji dla Lidera, a środki w części EFRR-u do momentu ich refundacji przez Instytucję Pośredniczącą, przekazywać będą Liderowi w formie przejściowego "prefinansowania". Podstawą przekazania środków przez Partnerów dla Lidera na przejściowe finansowanie projektu w części środków pomocowych będzie dowód księgowy (nota obciążeniowa wystawiona na podstawie kserokopii faktur zakupu w części dostawy lub usługi) odpowiadającej części projektu Partnera. Wytworzony w wyniku realizacji projektu majątek Beneficjenta będzie zarządzany przez Biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta. Koszty konserwacji, obsługi i utrzymania będą finansowane z wydatków bieżących Urzędu Miasta. Natomiast wytworzony majątek Partnerów w ramach realizacji projektu na terenie gminy C. oraz R. będzie własnością tych gmin - i będzie przez nie zarządzany i utrzymywany. Gminy z powstałego majątku nie będą osiągały przychodów. Wnioskodawca informuje, że przedstawione elementy stanu faktycznego nie są objęte postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową lub postępowaniem kontrolnym organu kontroli skarbowej.

W piśmie z dnia 8 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że faktury za realizację przedsięwzięcia wystawiane będą na Lidera projektu, a roboty i usługi zostaną wykonane bezpośrednio u Lidera i każdego z Partnerów. Wytworzony w wyniku realizacji projektu majątek nie będzie generował przychodów a nabywane towary i usługi w części dotyczącej Gminy Miasto nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji etap II", czynność finansowania udziału własnego Partnerów (w celu pokrycia finansowania projektu w ich części) będzie stanowiła czynność opodatkowaną i Beneficjent Gmina Miasto będzie miała obowiązek dokumentowania przepływu środków fakturami VAT, a tym samym będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw prawnych uznania czynności finansowania projektu za podstawę opodatkowania. W konsekwencji nie jest możliwe odliczenie w całości lub części naliczonego podatku VAT od dokonywanych zakupów towarów i usług Beneficjenta - Gminy Miasta od podatku należnego. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika podatku VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań własnych, dla których zostały one powołane, a ponadto czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych - własnych, nałożone odrębnymi przepisami wykonywane we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (Lidera-Gminę Miasto i Partnerów - Gminę C. i R.) korzysta na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336) ze zwolnienia od podatku. Jednocześnie zgodnie z art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego o podatek należny, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnot. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd Gminy (Miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina Miasto w ramach swoich zadań, będzie realizowała jako Lider projekt pn. "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji etap II". Partnerami realizowanego projektu będą także gminy C. i R. Wartość inwestycji w części Lidera zwiększy wartość początkową majątku trwałego powstałego w etapie I i służącego realizacji zadania własnego gminy. Wytworzony w wyniku realizacji projektu majątek Beneficjenta będzie zarządzany przez Biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta.Wytworzony w wyniku realizacji projektu majątek nie będzie generował przychodów, a nabywane towary i usługi w części dotyczącej Gminy Miasto nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót inwestycyjnych w ramach realizacji projektu w częściach przypadających na pozostałych Partnerów, należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U.UE L77.145.1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w realizowanym projekcie będzie uczestniczyć wraz z partnerami tj. Gmina C. oraz Miastem i Gminą R. Czynności związane z realizacją projektu wykonywane przez Lidera tj. Wnioskodawcę na rzecz Partnerów w zakresie między innymi procedury zamówień publicznych, jak i łącznego finansowania zakupów towarów i usług dokonywane będą na podstawie zawartych porozumień o realizacji zadania w oparciu o art. 10 i 74 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 167 ustawy o finansach publicznych. Inwestycję prowadzić będzie Urząd Miasta.Wartość inwestycji w części Lidera zwiększy wartość początkową majątku trwałego powstałego w I etapie i służącego realizacji zadania własnego gminy. Wybudowana infrastruktura na obszarze Miasta pozostanie jego własnością, natomiast część przypadająca gminom: C. i R. będzie stanowiła własność Partnerów. Projekt w 75% wydatków kwalifikowanych będzie finansowany ze środków EFRR na zasadzie ich refundacji Beneficjentowi i Partnerom, a w 25% wydatków kwalifikowanych stanowiących udział własny - pokrywany będzie odpowiednio z budżetów Lidera i Partnerów. Partnerzy projektu swoją część środków udziału własnego będą finansować w formie dotacji dla Lidera, a środki w części EFRR-u do momentu ich refundacji przez Instytucję Pośredniczącą, przekazywać będą Liderowi w formie przejściowego "prefinansowania". Podstawą przekazania środków przez Partnerów dla Lidera na przejściowe finansowanie projektu w części środków pomocowych będzie dowód księgowy (nota obciążeniowa wystawiona na podstawie kserokopii faktur zakupu w części dostawy lub usługi) odpowiadającej części projektu Partnera. Wytworzony w wyniku realizacji projektu majątek Beneficjenta będzie zarządzany przez Biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta. atomiast wytworzony majątek Partnerów w ramach realizacji projektu na terenie gminy C. oraz R. będzie własnością tych gmin - i będzie przez nie zarządzany i utrzymywany. Faktury za realizację przedsięwzięcia wystawiane będą na Lidera projektu, a roboty i usługi zostaną wykonane bezpośrednio u Lidera i każdego z Partnerów.

W związku z faktem, iż Partnerzy projektu z tytułu przekazywanych przez Wnioskodawcę robót inwestycyjnych zobowiązani będą do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazania udziału własnego na rzecz Gminy Miasto), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż roboty inwestycyjne zostaną wykonane w części na majątku Gminy C., a w części na majątku Gminy R., które będą uczestniczyły w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca będzie Liderem projektu, roboty związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy roboty inwestycyjne realizowane będą bezpośrednio na majątku Gmin, będących Partnerami projektu - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Gminy C. oraz Gminy R.

A zatem koszty zakupu robót i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gmina C. i Gmina R.) niż podmiot obciążony (Gmina Miasto) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę, która to czynność, w przypadku udokumentowania jej fakturą VAT, nazywana jest "refakturowaniem". Nie można jednak uznać, że w przypadku braku tzw. "refaktury" lub innego dokumentu spełniającego taką funkcję czynność "przenoszenia kosztów" nie nastąpiła. Wnioskodawca sam wskazał, iż część przypadająca Partnerom zostanie im przekazana w oparciu o dowód księgowy PT - protokół przejęcia/przekazania środka trwałego.

Zatem, przy spełnieniu powyższych warunków, nabycie w ramach projektu robót i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla Partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Gmina będzie występowała zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnerów projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę zwaną refakturą.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku Gminy C. i Gminy R., dokonywanego w ramach projektu pn.: "Budowa regionalnej sieci szerokopasmowej aglomeracji etap II". Jednocześnie będzie zobowiązana - jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące braku podstaw prawnych uznania czynności finansowania projektu za podstawę opodatkowania jak i braku możliwości odliczenia w całości lub w części naliczonego podatku VAT od dokonywanych zakupów towarów i usług Beneficjenta od podatku należnego, uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl