IBPP4/443-22/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-22/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy z tytułu wykonania zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie budynków przeznaczonych dla celów prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy z tytułu wykonania zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie budynków przeznaczonych dla celów prowadzonej działalności gospodarczej Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-22/10/AZ z dnia 2 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Y zajmuje pomieszczenia w budynku piętrowym ostatnio wyremontowanym. Posiada on piętro i poddasze o powierzchni użytkowej około 420 m 2 dostosowanej do potrzeb służby zdrowia, jednak bez windy. W dokumentacji projektowej budynek ten oznaczony jest literą "A". Do budynku przylega przebudowany w ciągu ostatnich 15 lat budynek "B", "C" i "D" oraz nowowybudowany budynek "E" o łącznej powierzchni użytkowej około 1200 m 2. W budynku "A" na parterze i częściowo na piętrze oraz w piwnicy mieści się Y.

W sprawie budynków "B", "C" i "D" i "E" Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie. Jednak nie są one faktycznie użytkowane, gdyż nie są ostatecznie wykończone i dostosowane do potrzeb konkretnego użytkownika. Najkorzystniej by było, aby użytkownikiem tych obiektów byli lekarze, gdyż ich pacjenci byliby pacjentami Y.

Przedmiot działalności Spółki został rozszerzony między innymi o "wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi" (PKD 68.20Z). Zmiana została zarejestrowana w KRS. Współwłaścicielami budynku "A" zgodnie z zapisami w Księgach Wieczystych w Sądzie Rejonowym są G i H oraz ich dzieci I, J.

G i H są jedynymi członkami zarządu Spółki oraz jedynymi wspólnikami tej Spółki z córką K.

Koszty remontu budynku "A" i budowy budynków "B", "C" i "D" i "E" pokryli G i H. Współwłaścicielami wszystkich działek pod wszystkimi budynkami są G i H oraz ich dzieci I, J i K zgodnie z zapisami w Księgach Wieczystych.

Y reprezentowana przez L zamieszkałego w X powołanego w dniu 30 wrześnią 2009 r. przez Zgromadzenie Wspólników na pełnomocnika Spółki zawarła umowę z G i H L jest wykonawcą inwestycji w obcych środkach trwałych będącej przedmiotem powyższej umowy, prowadzi on działalność usługową w tym zakresie. Przedmiotem umowy jest wykonanie i zapłata za roboty polegające na dostosowaniu budynków "B", "C" i "D" i "E", poza pomieszczeniami zajmowanymi przez Y, do potrzeb przyszłego użytkownika na działalność gospodarczą. Użytkownikiem tym winny być osoby prowadzące działalność lekarską, której pacjenci będą również pacjentami (klientami) Y. Użytkownikiem mogą być również osoby prowadzące inną działalność gospodarczą, gdyby nie było ofert lekarzy, zawsze za zgodą Y do czasu obowiązywania umowy.

W szczególności roboty budowlane objęte umową polegać będą na:

* robotach zgodnie z dokumentacją projektową opracowaną przez inż. arch. w tym przebudowa budynku "B" i "C" i zadaszenie podwórza,

* budowie odpowiedniego pomieszczenia i instalacji w nim windy w budynku "B" i w podwórzu.

Głównym celem inwestycji będzie dostosowanie istniejących obiektów majątku trwałego do potrzeb lekarzy prowadzących działalność w zakresie służby zdrowia. Poniesione przez Y koszty związane z wykonaniem niniejszej umowy Y pokryje z czynszu uzyskanego od przyszłych użytkowników budynków "B", "C" i "D" i "E". Umowy najmu tych budynków zawierane przez Y winny być uzgadniane z ich współwłaścicielami.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. W fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie istniejącej zabudowy wskazany jest Wnioskodawca - Y. Wszystkie pomieszczenia remontowane, przebudowane i wybudowane w ramach zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie istniejącej zabudowy Wnioskodawca zamierza przeznaczyć wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, tj. prowadzenie apteki i wynajem.

Wszystkie zakupy towarów i usług wykonane w ramach zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie istniejącej zabudowy Wnioskodawca zamierza wykorzystać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółka może dokonywać odliczeń podatku VAT z faktur wystawianych na Spółkę z tytułu wykonania tego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, iż wydatki inwestycyjne związane z tym zadaniem będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółka jest uprawniona do dokonywania odliczeń podatku VAT z faktur dokumentujących wykonane roboty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje pomieszczenia w budynku piętrowym ostatnio wyremontowanym. Budynek posiada piętro i poddasze o powierzchni użytkowej około 420 m 2 dostosowanej do potrzeb służby zdrowia, jednak bez windy. W dokumentacji projektowej budynek ten oznaczony jest literą "A". Do budynku przylega przebudowany w ciągu ostatnich 15 lat budynek "B", "C" i "D" oraz nowowybudowany budynek "E" o łącznej powierzchni użytkowej około 1200 m#178;. W budynku "A" na parterze i częściowo na piętrze oraz w piwnicy mieści się Y.

Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne polegające na dostosowaniu budynków "B", "C" i "D" i "E", poza pomieszczeniami zajmowanymi przez Y, do potrzeb przyszłego użytkownika na działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. W fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie istniejącej zabudowy wskazany jest Wnioskodawca - Y. Wszystkie pomieszczenia remontowane, przebudowane i wybudowane w ramach zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie istniejącej zabudowy Wnioskodawca zamierza przeznaczyć wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, tj. prowadzenie apteki i wynajem.

Wszystkie zakupy towarów i usług wykonane w ramach zadania inwestycyjnego obejmującego adaptację i wykończenie istniejącej zabudowy Wnioskodawca zamierza wykorzystać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż ostatecznym celem prac budowlanych prowadzonych w ramach realizacji zadania inwestycyjnego jest wykorzystanie istniejącej zabudowy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie inwestycja realizowana jest z założeniem, iż obiekty po zakończeniu zadania inwestycyjnego będą w przyszłości generowały obroty opodatkowane podatkiem VAT.

Należy również wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia - zostały one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji inwestycji nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług służących w przyszłości czynnościom opodatkowanym w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego - został uchylony.

Wobec powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego do dnia 1 grudnia 2008 r. uzależnione było od zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym, natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, wobec uchylenia z dniem 1 grudnia 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji będącej przedmiotem wniosku, podlega odliczeniu w całości, o ile nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych i nie wystąpią negatywne przesłanki określone w art. 88 ustawy o VAT.

Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl