IBPP4/443-206/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-206/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług, wykonywanych jako współwykonawca projektu pn. "Tworzenie sieci współpracy Centrum Zaawansowanych Technologii na poziomie regionalnym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług, wykonywanych jako współwykonawca projektu pn. "Tworzenie sieci współpracy Centrum Zaawansowanych Technologii na poziomie regionalnym". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lutego 2009 r. znak: IBPP4/443-206/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako beneficjent realizował projekt "Tworzenie sieci współpracy Centrum Zaawansowanych Technologii na poziomie regionalnym" w ramach ZPORR, priorytet 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działanie 2.6 "Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy" na podstawie umowy nr zawartej z Samorządem Województwa jako instytucją wdrażającą oraz na podstawie umowy partnerskiej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą. Umowa partnerska zobowiązywała partnerów do wspólnego realizowania projektu na zasadach określonych we wniosku. Partnerzy powierzyli funkcję lidera Wnioskodawcy. Umowa partnerska precyzowała zadania lidera jak i partnerów w projekcie. Zadania realizowane w ramach projektu były finansowane ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

Celem projektu było stworzenie platformy wzajemnej współpracy pomiędzy sferą zintegrowaną w CZT a przedsiębiorstwami. Celowi temu były podporządkowane działania wszystkich organów CZT (zarząd, rada naukowa, zespoły zadaniowe, sekretariaty wspólnych programów badawczych WPB) zmierzające do usprawnienia przepływu nowych zaawansowanych technologii do przedsiębiorstw województwa. Realizacja projektu wpisała się w program wykonawczy regionalnej strategii innowacji Województwa. Zakres działań w ramach projektu był zgodny z wytycznymi określonymi w programie ZPORR 2004-2006 przyjętymi Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) i uzupełnieniu programu ZPORR 2004-2006 przyjętego Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051). Wynikiem realizacji projektu będzie integracja komplementarnych środowisk naukowych działających w obszarach badawczych WPB i udostępnianie tego potencjału dla przedsiębiorstw. Projekt pomoże w stworzeniu niezbędnej infrastruktury funkcjonalnej umożliwiającej w sposób aktywny realizację zadań z zakresu "technology push" oraz "technology pull", której zadaniem będzie intensyfikacja przepływu nowych zaawansowanych technologii ze zintegrowanej w CZT sfery do przedsiębiorstw Województwa.

Wnioskodawca w celu osiągnięcia zakładanych rezultatów projektu ponosił wydatki zgodnie ze złożonym planowanym budżetem, które to wydatki obejmowały: wynagrodzenia personelu zatrudnionego do realizacji projektu, refundacje wynagrodzeń osób szkolących się w CZT, koszty staży pracowników w firmach, wyposażenie techniczne, materiały biurowe i eksploatacyjne, utrzymanie pomieszczeń, udział w wystawach i targach, catering, koszty związane z promocją projektu, koszty podróży służbowych i audytu, w tym podatek VAT.

Wnioskodawca złożył oświadczenie zgodnie z którym VAT jest kosztem kwalifikowalnym w projekcie ze względu na brak możliwości odliczenia go od podatku należnego.

W piśmie z dnia 16 lutego 2009 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Inicjatorem i pomysłodawcą projektu, o którym mowa we wniosku był Wnioskodawca jako koordynator konsorcjum naukowo-przemysłowego Centrum Zaawansowanych Technologii.

Zasadniczym efektem projektu jest inwestycja w kapitał ludzki, tj. wiedzę, doświadczenie oraz nawiązanie kontaktów pomiędzy środowiskiem naukowym a przedsiębiorcami. Wiedza zdobyta przez uczestników projektu dedykowana dla przedsiębiorstw dotyczy możliwości badawczych i istniejących technologii do wykorzystania wygenerowanych przez sferę nauki, mogących być użyteczne dla podniesienia poziomu technologicznego danego przedsiębiorstwa. Wiedza dedykowana dla jednostek naukowych dotycząca rozpoznania potrzeb technologicznych przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich, które nie posiadały dotąd ożywionych kontaktów i tradycji współpracy z nauką, celem ukierunkowania swoich programów badawczych na te potrzeby. Ponadto nabycie doświadczenia w formułowaniu przedsięwzięć, tj. projektów zgłaszanych wspólnie przez jednostki naukowe i przedsiębiorstwa w zakresie programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i innych oraz nawiązywanie osobistych kontaktów pomiędzy naukowcami a przedsiębiorcami w trakcie realizacji zadań projektu. Z efektów projektu skorzystają przedsiębiorstwa głównie z województwa i częściowo. Uzyskana wiedza, wypracowane sposoby działania, procedury i doświadczenie mogą także być upowszechniane przy realizacji programów wykonawczych regionalnych strategii innowacji w innych województwach/regionach, które rozpoczynają proces tworzenia strategii innowacyjnych. Efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Wymienione rezultaty projektu wynikające z przewidzianych w nim działań stają się własnością wszystkich stron i uczestników biorących udział w realizacji projektu, zarówno po stronie sfery badań i rozwoju jak i po stronie przedsiębiorstw. Mogą być zatem wykorzystywane do intensyfikacji współpracy sfery naukowej z gospodarką dla wyższego nasycenia wysokimi technologiami oferty przedsiębiorstw i poprawy ich konkurencyjności na rynku. Rola Instytucji Wdrażającej ograniczała się jedynie do przekazania dofinansowania w formie dotacji. Instytucja Wdrażająca nie była odbiorcą usługi, wobec tego Wnioskodawca nie dokonywał żadnego świadczenia usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej. Wyniki projektu nie będą stanowiły własności Instytucji Wdrażającej, w związku z tym realizacja projektu nie jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) i czy ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie podlega on w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.

Jeśli zatem z zawartej umowy partnerskiej zobowiązującej partnerów do wspólnego realizowania projektu wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy czynności wykonywane w ramach projektu są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów powstałych w wyniku realizacji projektu, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie podlega opodatkowaniu VAT czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy partnerami, współwykonawcami projektu.

Za stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca realizował projekt na podstawie umowy zawartej w Samorządem Województwa jako instytucją wdrażającą oraz na podstawie umowy partnerskiej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą. Umowa partnerska zobowiązywała partnerów do wspólnego realizowania projektu na zasadach określonych we wniosku. Partnerzy powierzyli Wnioskodawcy funkcję lidera. Rola Instytucji Wdrażanej tj. Samorządu Województwa ograniczała się jedynie do przekazania dofinansowania w formie dotacji. Instytucja Wdrażająca nie była odbiorcą usługi, wobec czego Wnioskodawca nie dokonywał żadnego świadczenia usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej. Wyniki projektu nie będą stanowiły własności Instytucji Wdrażającej. Zasadniczym efektem projektu jest inwestycja w kapitał ludzki, tj. wiedzę, doświadczenie oraz nawiązywanie kontaktów pomiędzy środowiskiem naukowym a przedsiębiorcami. Wiedza zdobyta przez uczestników projektu dedykowana dla przedsiębiorstw dotyczy możliwości badawczych i istniejących technologii do wykorzystania wygenerowanych przez sferę nauki, mogących być użyteczne dla podniesienia poziomu technologicznego danego przedsiębiorstwa. Efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Rezultaty projektu wynikające z przewidzianych w nim działań stają się własnością wszystkich stron i uczestników biorących udział w realizacji projektu, zarówno po stronie sfery badań i rozwoju jak i po stronie przedsiębiorstw. Mogą być zatem wykorzystywane do intensyfikacji współpracy sfery naukowej z gospodarką dla wyższego nasycenia wysokimi technologiami oferty przedsiębiorstw i poprawy ich konkurencyjności na rynku.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako beneficjent realizował wraz z innym partnerami projekt pn. "Tworzenie Sieci Współpracy Centrum Zawansowanych Technologii na poziomie regionalnym". Wnioskodawca realizując projekt nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów tj. konkretnych podmiotów będących odbiorcą wykonanego świadczenia. Efekty projektu będą nieodpłatne, a sama realizacja projektu nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl