IBPP4/443-203/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-203/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Remont budynku starej szkoły i adaptacji na Centrum Informatyczno-Kulturalne"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Remont budynku starej szkoły i adaptacji na Centrum Informatyczno-Kulturalne". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 marca 2009 r. znak: IBPP4/443-203/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto i Gmina planuje wykonanie inwestycji polegającej na remoncie budynku byłej szkoły i adaptacji na Centrum Informacyjno-Kulturalne na działce nr ew. 540 w miejscowości K., budowa przyłącza kanalizacji sanitarnej, budowa przyłącza gazowego na działkach przy udziale środków finansowych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Istniejący budynek charakteryzuje się prosta regularną bryłą o kształcie prostokąta w rzucie poziomym z przedsionkiem od strony północnej i częścią niższą od strony południowo-wschodniej. Budynek wykonany w technologii tradycyjnej monolityczny, ściany murowane, dach konstrukcji drewnianej, niepodpiwniczony. Kalenica na poziomie około 7,5 m ponad p.t. Przewiduje się wykonanie następujących prac:

* remont budynku głównego wg poniższego opisu,

* miejscowe wyrównanie powierzchni placów wewnętrznych,

* wykonanie nowego podjazdu/rampy dla inwalidów,

* ułożenie nowej nawierzchni z kostki betonowej,

* prace ziemne przy darniowaniu i sianiu trawników w miejscach zieleni na terenie działki.

Osuszenie budynku: ze względu na nie użytkowanie obiektu przez dłuższy okres pojawiły się pierwsze oznaki zawilgocenia (plamy na ścianach wewnętrznych, zasolenie tynków wewnętrznych, skorodowany tynk zewnętrzny oraz wewnętrzny). Przed przystąpieniem do prac remontowych głównych należy obiekt poddać osuszeniu i impregnacji ścian specjalnymi preparatami.

Fundamenty: W ramach osuszenia budynku wykonać przepony w ścianach fundamentowych odcinające dopływ wilgoci do murów powyżej.

Ściany zewnętrzne i wewnętrzne: ściany zewnętrzne murowane z cegły pełnej palonej na zaprawie cementowo-wapiennej grubości około 50 cm, z licznymi cokołami, wypustami, attykami lub elementami zwieńczającymi. Zakłada się: skucie tynków zewnętrznych, wykonanie ocieplenia ścian styropianem kl. FS 15 grubości co najmniej 10 cm, tynk mineralny systemowy zatarty na gładko (kolorystyka do uzgodnienia z inwestorem). Przewiduje się do wykonania nowe ścianki działowe grubości 12 cm z cegły dziurawki lub kratówki na zaprawie cementowo-wapiennej.

Posadzka: istniejąca posadzka wewnątrz obiektu jest w stanie złym, do gruntownego remontu. Większa część powierzchni to posadzka betonowa - lastryko wylewana bezpośrednio na podłożu gruntowym bez izolacji termicznej oraz wodnej, miejscami spękana lub mocno zarysowana oraz deski parkietowe miejscowe zniszczone przez zagrzybienie.

Strop: istniejący strop konstrukcji drewnianej składa się z belek o wymiarach 19 x 23 cm w rozstawie co około 84 cm. Belki stropowe są usztywnione dołem i górą deskami grubości 3,0 - 3,6 cm. Okładzinę wewnętrzną sufitu stanowi tynk wapienny na trzcinie grubości 1,5 - 3,0 cm. Na górnych deskach stropu znajduje się warstwa luźno ułożonych cegieł pełnych obsypanych gruzem budowlanym drobnym. Przestrzeń pomiędzy belkami drewnianymi a deskowaniem górnym a dolnym jest pusta. Plan remontu zakłada demontaż gruzu z górnej warstwy stropu, wymianę miejscowo uszkodzonych przez korozję desek głównie w miejscu przecieku dachu oraz impregnację środkami grzybobójczymi i ogniochronnymi. Od spodu stropu do wykonania nowy sufit podwieszany z płyt gipsowo-kartonowych.

Stolarka: istniejąca stolarka drewniana do demontażu. Nowa stolarka okienna z PCV, stolarka drzwiowa: drzwi wejściowe głównie aluminiowe w wykonaniu ciepłym, na zaplecze, do kotłowni - stalowe (zalecane o odporności ogniowej EI30). Wewnętrzne do pomieszczeń napływowe z przeszkleniem niepełnym, sanitarne - pełne z kratkami wentylacyjnymi.

Dach: istniejący dach wykonany jest jako drewniany pokryty dachówką ceramiczną. Pokrycie w stanie dostatecznym do uszczelnienia miejscowo otworów po rurach wentylacyjnych oraz uszkodzonych dachówkach. Założono remont istniejącego dachu polegający na demontażu dachówki z jej odłożeniem we wskazane miejsce,. Wykonaniu prac remontowych, przy uszkodzonej konstrukcji drewnianej dachu (wymiana skorodowanych elementów lub zniszczonych elementów, wymiana podbitki).

Wykończenie wnętrz:

Ściany i sufit: istniejące ściany w stanie złym, tynki miejscowo spękane, zawilgocone z widocznymi miejscowo przebarwieniami. Zakłada się skucie spękanych i zawilgoconych tynków na wysokość około 2,0 m ponad posadzkę, wykonanie nowych zaprawą cementowo-wapienną, wyrównanie nierówności ścian, przygotowanie powierzchni poprzez szpachlowanie, czyszczenie i odtłuszczanie oraz pomalowanie 2X farbą emulsyjną w kolorze białym. Przewiduje się do wykonania nowe ścianki działowe grubości 12 cm z cegły dziurawki lub kratówki na zaprawie cementowo-wapiennej. Z uwagi na wysokość ścianek działowych powyżej 2,5 m należy je wzmocnić prętem lub bednarką co piata spoinę poziomą.

Instalacje wewnętrzne: istniejąca instalacja wewnętrzna w stanie złym do gruntownego remontu - nie spełnia obowiązujących wymogów bezpieczeństwa.

Wymianie ulegnie:

* instalacja oświetleniowa wszystkich pomieszczeń socjalno-biurowych na oprawy rastrowe lub punktowe w zależności od przeznaczenia pomieszczenia,

* instalacja elektryczna; gniazda 230V oraz siłowe, okablowanie części technicznej, projekt wykonawczy instalacji elektrycznej w załączniku.

Istniejąca instalacja sanitarna w stanie dostatecznym do częściowego remontu. Wymianie ulegnie: przyłącza pod sanitariaty oraz punkty poboru wody w części socjalnej, modernizacja wewnętrznej instalacji wodociągowej mająca na celu poprawę parametrów wody w miejscach jej poboru, częściowa wymiana i modernizacja wewnętrznej instalacji C.O. - montaż grzejników żeberkowych aluminiowych, ułożenie i podłączenie instalacja C.O. do nowego kotła gazowego, wyposażenie sanitariatów: umywalki, bidety, muszle, brodzik, itp. z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych, budowa instalacji gazowej.

Prace na zewnątrz:

Elewacja: istniejąca elewacja to ściana murowana otynkowana w stanie wymagającym remontu. Miejscowo spękana, odpadające płaty tynku. Zakłada się wyrównanie powierzchni i wykonanie termorenowacji z płyt styropianowych M-12 grubość 10 cm z tynkiem cienkowarstwowym mineralnym w kolorze wybranym przez inwestora - przyjęto metodę typu "Atlas". Obróbki blacharskie ościeży okien i drzwi oraz narożników z blachy stalowej ocynkowanej powlekanej. Wykonanie nowego podjazdu dla inwalidów, na zewnątrz budynku zaprojektowano podjazd dla osób niepełnosprawnych.

W piśmie z dnia 16 marca 2009 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż termin realizacji projektu przewidziany jest na lata 2009 - 2010. Zrealizowany projekt będzie wiązał się z ogólnym pożytkiem dla lokalnej społeczności, prowadzona działalność nie będzie działalnością opodatkowaną. Pomieszczenia byłej szkoły będą zaadaptowane na świetlice młodzieżowe, bezpłatny punkt dostępu do Internetu, miejsce spotkań lokalnych grup społecznych. Korzystanie z budynku będzie nieodpłatne i dostępne dla każdego mieszkańca. Zrealizowany projekt zapewni młodzieży jak i grupom osób starszych zapełnienie czasu wolnego, rozwijanie swoich zainteresowań, dostęp do Internetu, uzyskanie nowych umiejętności i wiedzy. Aktywizacja społeczeństwa znacznie wpłynie na poprawę nastrojów i pozwoli na zwiększenie zainteresowania obszarami wiejskimi. Realizowane zadania w nowo powstałym obiekcie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (np. wynajem pomieszczeń w budynku itp.). Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy. Remont budynku starej szkoły z adaptacją na Centrum Informatyczno - Kulturalne został przewidziany w Planie Odnowy Miejscowości wsi na lata 2009 - 2015 uchwalonym przez Zebranie Wiejskie z dnia 22 lutego 2009 r.. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zadaniem własnym gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi poprzez tworzenie instytucji kultury, współpracę ze społecznościami lokalnymi, edukację publiczną, promocję gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 marca 2009 r.):

Czy po zrealizowaniu wyżej opisanego projektu istnieje możliwość odzyskania w całości lub w części podatku VAT (rozumiane jako obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 16 marca 2009 r.) nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji polegającej na remoncie budynku starej szkoły i adaptacji na Centrum Informatyczno - Kulturalne. Wnioskodawca nie będzie czerpać żadnych przychodów związanych z funkcjonowaniem nowo powstałego obiektu, nie będzie tam prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, planowana inwestycja jest niedochodowa i nie będzie podlegać dalszej odsprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, sprawy promocji gminy oraz sprawy współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państwa (art. 7 ust. 1 pkt 8, 9, 18 i 20 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "Remont budynku starej szkoły i adaptacji na Centrum Informatyczno-Kulturalne". Zrealizowany projekt będzie wiązał się z ogólnym pożytkiem dla lokalnej społeczności. Wnioskodawca nie będzie czerpać żadnych przychodów związanych z funkcjonowaniem nowo powstałego obiektu. Prowadzona działalność nie będzie działalnością opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl