IBPP4/443-203/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-203/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Program pomocy stypendialnej dla studentów powiatu w roku akademickim 2008/2007" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Program pomocy stypendialnej dla studentów powiatu w roku akademickim 2008/2007".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 28 września 2006 r. pomiędzy Samorządem Województwa a podpisana została umowa o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego projektu pt. "Program pomocy stypendialnej dla studentów powiatu w roku akademickim 2008/2007". Projekt ten przewidywał udzielenie pomocy finansowej studentom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych, stale zamieszkałych na terenie powiatu, w tym w szczególności obszarów wiejskich i restrukturyzacji przemysłu i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

W ramach podpisanego z Samorządem Województwa porozumienia Powiat jako jednostka prowadząca działalność o charakterze edukacyjnym, społecznym i świadcząca usługi w zakresie administracji publicznej, odpowiedzialny został za przygotowanie regulaminu przyznawania stypendiów, rekrutację stypendystów, przekazywanie stypendiów, przechowywanie dokumentacji związanej z projektami stypendialnymi.

Na wykonywanie czynności administracyjnych związanych z nałożonymi obowiązkami projekt przewidywał na tzw. rzeczowe koszty kwalifikowane projektu refundację kosztów obsługi projektu.

Na potrzeby obsługi projektu zakupiono materiały biurowe (papier, segregatory, długopisy, tonery, tusze) oraz szafę i biurko w łącznej kwocie brutto 3.740,36 zł.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego w imieniu którego Starostwo Powiatowe wykonuje ustawowe zadania, między innymi usługi w zakresie edukacji i administracji publicznej, tj. usługi objęte w PKWiU 80 wymienione w załączniku nr 4 pod poz. 6 i 7, wobec powyższego Powiat z tytułu tak wykonywanych czynności nie osiąga żadnych przychodów, jedynie wydatki w zakresie realizowania ustawowych zadań i w związku z tym podatek naliczony wykazany w otrzymanych fakturach nie może być odliczony od podatku należnego. Mając to na uwadze Powiat nie dokonał odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego, w części obejmującej działanie pt. "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" beneficjent, Powiat, ma prawo czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Samorząd Województwa w trybie przewidzianym w ustawie o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) powierzył Powiatowi realizację zadań publicznych w ramach prowadzonej przez Powiat działalności edukacyjnej, społecznej i administracyjnej tj. realizację projektu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu 2 - wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pt. "Program pomocy stypendialnej dla studentów powiatu w roku akademickim 2006/2007".

W imieniu Powiatu za realizację projektu odpowiedzialne były Wydział Oświaty i Wydział Promocji i Integracji Europejskiej oraz Wydział Finansów, Planowania i Realizacji Budżetu Powiatu, tj. wydziały realizujące usługi w zakresie edukacji (ujęte w PKWiU poz. 7 ex 80) oraz wydziały realizujące usługi w zakresie administracji publicznej (ujęte w PKWiU poz. 6 ex 75) wymienione w załączniku nr 4 do Ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tytułu tak wykonywanych czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów), ponosi jedynie wydatki w zakresie realizowanych ustawowych zadań i zadań zleconych przez inną jednostkę samorządu terytorialnego, w związku z czym podatek naliczony wykazany w otrzymanych przez Powiat fakturach dokumentujących fakt poniesienia kosztów zakupu materiałów i wyposażenia oraz akcesoriów komputerowych wystawionych przez wystawców w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego, gdyż w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług służy wyłącznie czynnościom zwolnionym, o których mowa w § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak też czynności zwolnionych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że podatek od towarów i usług w przyjętych przez Powiat fakturach stanowić będzie w wartości brutto faktury koszt kwalifikowany w ramach ww. programu, bowiem w tym przypadku podatek VAT nie jest możliwy do odzyskania w jakikolwiek sposób przez podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 6 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty, gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 28 września 2006 r. zawarł umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego projektu pt. "Program pomocy stypendialnej dla studentów powiatu w roku akademickim 2008/2007". Projekt ten przewidywał udzielenie pomocy finansowej studentom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych, stale zamieszkałych na terenie powiatu, w tym w szczególności obszarów wiejskich i restrukturyzacji przemysłu i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

Na potrzeby obsługi projektu zakupiono materiały biurowe (papier, segregatory, długopisy, tonery, tusze) oraz szafę i biurko w łącznej kwocie brutto 3.740,36 zł.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz w myśl powyższych przepisów nabywane usługi, związane z realizacją ww. programu stypendialnego nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat (a tym samum działające w jego imieniu Starostwo Powiatowe) jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą "Program pomocy stypendialnej dla studentów powiatu w roku akademickim 2008/2007". Tym samym Wnioskodawca nie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania wskazane przez Wnioskodawcę uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej uregulowania wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zostały również zachowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. (tj. § 13 ust. 1 pkt 11, § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. nie mają wpływu na udzieloną w niniejszej interpretacji opinię prawną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl