IBPP4/443-2/10/JP - Sposób ustalenia proporcji udziału w wydatkach na działalność statutową i komercyjną podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-2/10/JP Sposób ustalenia proporcji udziału w wydatkach na działalność statutową i komercyjną podatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyjęcia planowanych (przewidywanych) proporcji, wynikających z dokumentów zatwierdzonych przez zewnętrzną instytucję udzielającą dotacji na projekt inwestycyjny do obliczenia proporcji udziału w wydatkach na działalność statutową i na działalność komercyjną (służącą dofinansowaniu statutowej) oraz zmiany sytuacji podatnika, jeśli faktyczny udział w proporcji obrotu nie przekroczy 2% w pierwszym roku prowadzenia działalności opodatkowanej (obok działalności nieopodatkowanej) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyjęcia planowanych (przewidywanych) proporcji, wynikających z dokumentów zatwierdzonych przez zewnętrzną instytucję udzielającą dotacji na projekt inwestycyjny do obliczenia proporcji udziału w wydatkach na działalność statutową i na działalność komercyjną (służącą dofinansowaniu statutowej) oraz zmiany sytuacji podatnika, jeśli faktyczny udział w proporcji obrotu nie przekroczy 2% w pierwszym roku prowadzenia działalności opodatkowanej (obok działalności nieopodatkowanej). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP4/443-1288/09/JP z dnia 7 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie realizuje projekt budowy sieci szerokopasmowej. W projekcie, w jego pierwszej fazie zakłada się nabycie składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną częściowo przygotowaną do świadczenia usług telekomunikacyjnych. W drugiej fazie projektu ów zespół składników majątkowych zostanie wykorzystany do udostępniania sieci innym operatorom oraz jednostkom samorządu terytorialnego. Zatem składniki majątkowe wytworzone w fazie inwestycyjnej projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych polegających na udostępnianiu sieci innym podmiotom.

Oznacza to, że część działań prowadzonych w przyszłości podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT, a część nie. Sprzedaż usług telekomunikacyjnych nie jest głównym celem Stowarzyszenia, niemniej z powodów ekonomicznych przewiduje się taką konieczność w celu uzyskiwania dodatkowych przychodów na pokrycie kosztów działalności statutowej.

Uwzględniając jednak w tym zakresie przyjętą konstrukcję projektu oraz treść Krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013, zgodnie z którymi podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, należałoby uznać, iż podatek VAT nie będzie wydatkiem kwalifikowanym - tzn. niemożliwy będzie zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w jakiejkolwiek formie - w tym projekcie, w części, w jakiej nabyte składniki majątku oraz nabyte towary i usługi, służyć będą czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest obecnie podatnikiem VAT, ale decyzję o rejestracji uzależnia m.in. od uzyskanej interpretacji w odpowiedzi na niniejszy wniosek o jej udzielenie.

Stowarzyszenie w przyszłości będzie w stanie wiarygodnie ustalić, jaka część nabywanych towarów i usług służy jego działalności opodatkowanej, a jaka nie.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 grudnia 2009 r. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, ustawy z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz uchwalonego i zarejestrowanego Statutu. Założycielami Stowarzyszenia były cztery samorządy: Miasto R, Miasto D, Miasto S i Powiat L. Obecnie trwa poszerzanie grona członków Stowarzyszenia. Obecnie jest 38 Samorządów. Proces poszerzania nadal trwa.

Podstawowym celem Stowarzyszenia jest: "wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrona wspólnych interesów podmiotów będących członkami Stowarzyszenia przez wspomaganie rozwoju komunikacji elektronicznej". Cel ten chce osiągnąć poprzez: "budowę infrastruktury koniecznej do zapewnienia łączności radiowej pomiędzy członkami stowarzyszenia z dostępem do Internetowej sieci szerokopasmowej". Stowarzyszenie stara się pozyskać środki unijne w celu dofinansowania planowanej inwestycji. Działalność, obecna nie generuje żadnych obrotów, natomiast czy udostępnienie Internetu własnym członkom będzie stanowiło obrót, jest to jedna z kwestii o jakiej rozstrzygniecie Wnioskodawca zwraca się z pytaniem w niniejszym wniosku.

Statut stowarzyszenia przewiduje następujące źródła finansowania:

*

składek członkowskich,

*

darowizn,

*

dotacji, grantów, subwencji itp.,

*

spadków i zapisów,

*

odsetek bankowych,

*

innych przewidzianych prawem źródeł,

*

wpływów z opłat za usługi,

*

dochodów z własnej działalności gospodarczej, które służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Na dzień dzisiejszy są to składki członkowskie.

Obecnie pobierane są składki członkowskie i przeznaczane na działalność bieżącą stowarzyszenia. Wysokość ich zależy od rodzaju samorządu i od liczebności mieszkańców obszaru obejmującego dany Samorząd. Na etapie inwestycji, gdy będą pozyskane środki pomocowe, składki członkowskie będą powiększone tak, aby zapewnić Stowarzyszeniu wymagany wkład własny do dofinansowywanego projektu. Składki ustala Walnego Zebranie Członków.

Pewna część środków pozyskanych ze składek jest przeznaczana na potrzebne opracowania i analizy dotyczące przyszłej inwestycji, ale nie jest to jeszcze budowa sieci szerokopasmowej, a jedynie przygotowanie wstępnej dokumentacji wykorzystywanej na kolejnych etapach realizacji tego projektu.

Generalnie Stowarzyszenie będzie właścicielem wybudowanej infrastruktury teleinformatycznej i będzie ją wykorzystywać na dwa sposoby:

a.

niekomercyjne udostępniać będzie dostęp gminom - członkom stowarzyszenia,

b.

komercyjnie udostępniać dostęp innym podmiotom niż członkowie stowarzyszenia.

W tym drugim wypadku rozważa się wydzielenie w strukturze stowarzyszenia tzw. zakładu (podmiotu bez własnej osobowości prawnej, ale sporządzającego osobny bilans), który prowadziłby działalność gospodarczą. Wydzielenie takie przydatne byłoby między innymi ze względu na przejrzystość prowadzonej działalności i jej rozliczenie w rozumieniu podatkowym wobec fiskusa i ekonomicznym wobec członków stowarzyszenia.

Wybudowana infrastruktura teleinformatyczna nie będzie przekazana gminom - członkom stowarzyszenia. Właścicielem sieci pozostanie stowarzyszenie, nawet gdyby we własnej strukturze organizacyjnej wydzieliło tzw. zakład.

Wnioskodawca uważa, że udostępnienie Internetu niekomercyjnie - gminom -członkom Stowarzyszenia obrotem nie jest i nie będzie. Członkowie płacą składki nie jako "opłatę" za Internet, ale z powodu uczestniczenia w całokształcie działań stowarzyszenia. Natomiast komercyjne udostępnienie sieci innym podmiotom byłoby według Wnioskodawcy obrotem.

Udostępnienie członkom - gminom nie jest według Wnioskodawcy usługą. Natomiast udostępnienie komercyjne klasyfikowane będzie wg PKWiU 61.10.4 - Usługi udostępniania Internetu świadczone przez telekomunikację stacjonarną; 61.20,4 - Usługi udostępniania Internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej. Z pytaniem w tej sprawie Wnioskodawca nie zwracał się jak dotąd do Urzędu Statystycznego.

Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystywania budowanej infrastruktury na etapie inwestycji w tym sensie, że nie będzie to możliwe z oczywistych względów technicznych. Podczas inwestycji sieć będzie tworzona i przygotowywana do oddania do użytku.

Według Wnioskodawcy udostępnienie dostępu do Internetu członkom - gminom nie stanowi dostawy usługi, ale realizację celów statutowych. Dlatego Wnioskodawca nazywa to dostępem niekomercyjnym. Składki członkowskie pośrednio finansują przedsięwzięcie, ale nie należy ich utożsamiać z "zapłatą" za usługę.

Wnioskodawca wskazał, że formułując pytanie o "proporcje" chodzi mu o zastosowanie w jego sytuacji art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że chodzi mu o metodę ustalenia proporcji związaną z zasadą proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Między innymi dlatego rozważa wydzielenie w strukturze stowarzyszenia zakładu.

Pytanie zawarte we wniosku dotyczy wyłącznie projektu sieci szerokopasmowej, jej budowy i dostępu do niej. W pozostałym obszarze działalności Stowarzyszenia pytanie nie dotyczy.

Zgłaszając wątpliwości, Wnioskodawca zajął jednocześnie stanowisko w tej sprawie. Pytanie dotyczy realizowanego przedsięwzięcia - a w szczególności wydzielenia w strukturze organizacyjnej stowarzyszenia zakładu.

Wnioskodawca w pierwszym okresie przyjmuje proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego, w formie protokołu (art. 90 ust. 8 ustawy o VAT). Nie ma innej możliwości ustalenia proporcji, jak oparcie się na planie (biznes planie) projektu. Chodzi mu o uznanie za podstawę do ustalenia proporcji szacunkowej z uprawnionym organem według tej samej prognozy, która jest prognozą finansową opracowaną w załączeniu do wniosku o dotację. Wnioskodawca chciałby uzyskać "zgodność" tych dwóch dokumentów.

Prawo o stowarzyszeniach pozwala tworzyć tzw. zakłady. Wnioskodawcy chodzi o wydzielenie w strukturze stowarzyszenia jednostki organizacyjnej, która zajmie się działalnością komercyjną w takim znaczeniu, że niektóre operacje, mające charakter typowo gospodarczy wydzieli się tam w celu ich łatwiejszej kontroli i rozliczenia. Dochód z tej działalności podlegałby opodatkowaniu, o ile nie przekazano by go na cele statutowe. Jednostki takie wg ustawy o rachunkowości sporządzają samodzielnie bilans, który jest łączony z bilansem całego Stowarzyszenia.

Zobowiązania podatkowe w podatku dochodowym, VAT i innych zgłasza się i rozlicza wg właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego (jeśli nie jest to ten sam Urząd, który jest właściwy dla siedziby głównej stowarzyszenia). Właściwe w tym względzie są przepisy podatkowe. "Podmioty" takie nie mają własnej osobowości prawnej - jeśli kieruje nimi inna osoba niż Zarząd Stowarzyszenia udziela się takiej osobie odrębnych, stosownych pełnomocnictw. Zakład nie posiada "innego" NIP i "innego" REGON - aczkolwiek w aktualizacjach NIP, REGON i KRS Stowarzyszenia umieszcza się stosowną informację.

Stowarzyszenie nie tyle nie korzysta za "zwolnienia z VAT", co nie musiało dotąd rejestrować się jako czynny podatnik VAT, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

czy do obliczenia proporcji udziału w wydatkach tych na działalność statutową i tych na działalność komercyjną (służącą dofinansowaniu statutowej) można przyjąć planowane (przewidywane) proporcje, wynikające z dokumentów zatwierdzonych przez zewnętrzną instytucję udzielającą dotacji na projekt inwestycyjny...

2.

jak zmieni się sytuacja podatnika, jeśli faktyczny udział w proporcji obrotu nie przekroczy 2% w pierwszym roku prowadzenia działalności opodatkowanej (obok działalności nieopodatkowanej)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

do obliczenia proporcji udziału w wydatkach tych na działalność statutową i tych na działalność komercyjną (służącą dofinansowaniu statutowej) można przyjąć planowane (przewidywane) proporcje, wynikające z dokumentów zatwierdzonych przez zewnętrzną instytucję udzielającą dotacji na projekt inwestycyjny, o tyle, że faktyczne rozliczenie podatku VAT nastąpi już na etapie realizacji inwestycji, natomiast zgodnie z obowiązującym prawem, nie można zasadnie kwestionować, że jeśli z planu przedsięwzięcia wynikają określone proporcje obrotu, to jeśli taki stan faktyczny zaistnieje, to rozliczenie nastąpi zgodnie z przeprowadzonymi obliczeniami poprawnymi merytorycznie i arytmetycznie. Można z góry oszacować zwrot podatku pod warunkiem zaistnienia określonych okoliczności. Tak samo, jak można z góry przewidzieć jaka część podatku VAT nie będzie możliwa do odzyskania (znów, pod warunkiem spełnienia się pewnych, z góry wskazywanych okoliczności),

2.

w pierwszym roku działalności Stowarzyszenia, uprawnione ono będzie do odliczenia całości podatku VAT od zakupów związanych z działalnością komercyjną, niezależnie jaki udział będzie ona miała w obrocie. Potem obliczać się będzie proporcję faktyczną i odpowiednio do niej postępować w latach kolejnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu podlegać będzie tylko ten podatek (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku Nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

- co wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.

Powyższe oznacza, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2 - 8 nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług.

Zauważyć należy, że powyższa metoda obliczania proporcji ma zastosowanie jedynie do działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Natomiast jeżeli Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu a więc pozostającymi poza systemem VAT w pierwszej kolejności winien wyodrębnić te zakupy a dopiero następnie zastosować proporcje o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Zauważyć także należy, że zastosowanie proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o VAT może nastąpić jedynie wtedy gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami które dają prawo do odliczenia jak i czynnościami które takiego prawa nie dają i nie jest w stanie do odrębnego określenia wartości podatku naliczonego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący stowarzyszeniem realizuje projekt inwestycyjny polegający na budowie sieci szerokopasmowej. Mienie powstałe w efekcie realizacji przedmiotowego projektu inwestycyjnego zostanie wykorzystane do udostępniania sieci innym operatorom oraz jednostka samorządu terytorialnego. Wnioskodawca wskazał, że cześć działań prowadzonych w przyszłości podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT, a cześć nie. Stowarzyszenie w przyszłości będzie wiarygodnie ustalić jaka część nabywanych towarów i usług służy jego działalności opodatkowanej, a jaka nie.

Wnioskodawca będzie właścicielem wybudowanej infrastruktury (nie będzie ona przekazana gminom) i będzie ją wykorzystywał na dwa sposoby:

a.

niekomercyjnie udostępniać będzie dostęp gminom - członkom stowarzyszenia,

b.

komercyjnie udostępniać dostęp innym podmiotom niż członkom stowarzyszenia.

Udostępnianie komercyjne klasyfikowane będzie w PKWiU 61.10.4 - usługi udostępniania Internetu świadczone przez telekomunikacje stacjonarną oraz PKWiU 61.20.4 - usługi udostępniania Internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacyjnej ruchomej. Wnioskodawca wskazuje, że udostępnianie Internetu niekomercyjnie gminie członkom stowarzyszenia obrotem nie jest i nie będzie. Udostępnianie członkom gminom nie jest według Wnioskodawcy usługą.

Wnioskodawca doprecyzowując opis zdarzenia przyszłego wyjaśnił, iż formułując pytanie o "proporcje" chodziło mu o zastosowanie w jego sytuacji art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazał, że chodzi mu o metodę ustalania proporcji związaną z zasadą proporcjonalnego odliczania podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Pytanie zawarte we wniosku dotyczy wyłącznie projektu sieci szerokopasmowej, jej budowy i dostępu do niej. Pytanie nie dotyczy pozostałego obszaru działalności Stowarzyszenia.

Należy zauważyć, iż tut. organ podatkowy w interpretacji indywidualnej Nr IBPP4/443-1/10/JP z dnia 27 stycznia 2010 r. dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług niekomercyjnego udostępniania Internetu członkom stowarzyszenia stwierdził, iż czynność ta podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż wszystkie towary i usługi jakie będą przez Wnioskodawcę nabywane na potrzeby realizacji planowanej inwestycji związane będą w wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem zarówno komercyjne udostępnianie sieci innym niż członkowie stowarzyszenia podmiotom, jak i niekomercyjne udostępnianie sieci członkom stowarzyszenia - gminom, będzie stanowiło czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu oraz działalności mieszanej).

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

W omawianym przypadku wyodrębnienie takie jest jak najbardziej możliwe bowiem wszystkie zakupy jakie będzie dokonywał Wnioskodawca na potrzeby realizacji inwestycji związane będą z przyszłą sprzedażą opodatkowaną (usługi udostępniania Internetu komercyjne i niekomercyjne).

Tym samym w stosunku do towarów i usług jakie będą przez Wnioskodawcę nabywane na potrzeby projektu dotyczącego budowy sieci szerokopasmowej brak jest podstaw do stosowania regulacji prawnych zawartych w art. 90 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do obliczenia proporcji udziału w wydatkach na działalność statutową i na działalność komercyjną można przyjąć planowane (przewidywane) proporcje, wynikające z dokumentów zatwierdzonych przez zewnętrzną instytucję udzielającą dotacji na projekt inwestycyjny, należy uznać za nieprawidłowe.

Ad 2.

Jak już wyżej wskazano zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

Zgodnie z art. 90 ust. 2 jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Przepisy ustawy przewidują szczególne przypadki, w których proporcja wstępna ustalana jest nie wedle struktury sprzedaży, lecz szacunkowo, jako prognoza. Dotyczy to przypadków, gdy kwota obrotów jest niewielka albo z innych powodów jest niereprezentatywna.

Powyższa regulacja oparta jest na zapisach zawartych w art. 175 ust. 2 112 Dyrektywy (poprzednio art. 19 (3) VI Dyrektywy), które mówią o wstępnym ustalaniu proporcji na podstawie własnych prognoz podatnika, pod nadzorem organu podatkowego. Ustalanie proporcji w ten sposób dotyczy tylko proporcji wstępnej. Proporcja ostateczna, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT zawsze ustalana jest na podstawie danych rzeczywistych.

Zatem generalnie proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 - 8 ustawy o VAT, ustala się wstępnie na podstawie danych dotyczących transakcji roku poprzedniego. Jeżeli jednak nie jest to możliwe proporcję wstępną ustala się na podstawie przewidywań dotyczących struktury obrotów w danym roku podatkowym. Oszacowanie to dokonywane jest przez podatnika, ale pod nadzorem władz skarbowych i za ich akceptacją. Tak ustalona proporcja służy następnie w ciągu roku podatkowego do obliczenia części podatku naliczonego, którą podatnik uprawniony jest odliczyć od podatku należnego.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Stowarzyszenie nie jest obecnie podatnikiem VAT (nie musiało dotąd rejestrować się jako czynny podatnik VAT, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług). Swoją decyzję o rejestracji uzależnia m.in. od uzyskanej interpretacji.

Stowarzyszenie realizuje projekt budowy sieci szerokopasmowej. W projekcie, w jego pierwszej fazie zakłada się nabycie składników majątkowych składających się na infrastrukturę teleinformatyczną częściowo przygotowaną do świadczenia usług telekomunikacyjnych. W drugiej fazie projektu ów zespół składników majątkowych zostanie wykorzystany do udostępniania sieci innym operatorom oraz jednostkom samorządu terytorialnego. Zatem składniki majątkowe wytworzone w fazie inwestycyjnej projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych polegających na udostępnianiu sieci innym podmiotom.

Doprecyzowując opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że przyjmie proporcje wyliczoną szacunkowo, według prognozy ustalonej z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego, w formie protokołu. Wnioskodawca wskazał, że nie ma innej możliwości ustalenia proporcji, jak oparcie się na planie (biznes planie) projektu. Wnioskodawca wyjaśnił, że chodzi mu o uznanie proporcji szacunkowej z uprawnionym organem według tej samej prognozy, która jest prognozą finansową opracowaną w załączeniu do wniosku o dotacje. Wnioskodawca chciałby uzyskać "zgodność" tych dwóch dokumentów.

Wnioskodawca uważa, że w pierwszym roku działalności będzie miał prawo do odliczenia całości podatku VAT z działalności mieszanej, w sytuacji gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczy 2%, niezależnie jaki udział będzie ona miała w obrocie. Potem obliczać się będzie proporcję faktyczną i odpowiednio do niej postępować w latach kolejnych.

Tut. organ podatkowy nie może zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w tej kwestii bowiem jak to już wskazano powyżej realizacja przedmiotowego projektu będzie związana w całości z przyszłą sprzedażą opodatkowaną (usługi w zakresie komercyjnego i niekomercyjnego udostępniania Internetu). Tym samym w omawianym przypadku nie znajdą zastosowania unormowania wynikające z art. 90 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem gdy zakupione towary i usługi zostaną wykorzystane do wytworzenia mienia (sieci szerokopasmowej), które to mienie będzie w przyszłości w całości wykorzystywane w świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT, to bezzasadne staje się ustalenie (wyliczenie) proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, zakupy te można bowiem precyzyjnie przypisać do konkretnej kategorii działalności (tj. sprzedaż opodatkowana).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl