IBPP4/443-199/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-199/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 3 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. W najbliższych dniach Wnioskodawca podpisze umowę z Samorządem Powiatu Głubczyckiego na dofinansowanie ze środków PFRON projektu pn. "..." w ramach programu pn. "Program wyrównywania szans między regionami II". Projekt jest finansowany w 50% ze środków PFRON, w 50% ze środków własnych SP ZOZ. Realizacja projektu przewiduje kompleksowe przystosowanie łazienek dla potrzeb osób niepełnosprawnych, adaptacje pomieszczeń na nowe łazienki bez barier oraz ułożenie wykładziny antypoślizgowej w salach chorych i korytarzach ZOL. SP ZOZ świadczy usługi opieki długoterminowej dla osób ubezpieczonych w NFZ. Usługi te są zwolnione od podatku VAT, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ex 85). W ww. wniosku o dofinansowanie realizacji projektu SP ZOZ ujął podatek VAT jako koszt/wydatek kwalifikowany, jako że zgodnie z art. 86 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Jednostka dokonuje bowiem również sprzedaży objętej stawką VAT 7% i 22%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu rocznego nie przekracza 2%.

W kolejnych miesiącach 2009 r. sprzedaż ta kształtowała się następująco zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7):

* styczeń: wartość sprzedaży netto: 1.034.167 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 24.213 zł,

* luty: wartość sprzedaży netto: 3.170.978 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 5.893 zł,

* marzec: wartość sprzedaży netto: 1.988.860 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 24.334 zł,

* kwiecień: wartość sprzedaży netto: 1.979.069 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 5.216 zł,

* maj: wartość sprzedaży netto: 2.80.037 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 36.731 zł,

* czerwiec: wartość sprzedaży netto: 2.075.736 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 5.794 zł,

* lipiec: wartość sprzedaży netto: 2.041.951 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 14.717 zł,

* sierpień: wartość sprzedaży netto: 2.059.661 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 11.680 zł,

* wrzesień: wartość sprzedaży netto: 2.063.296 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 12.615 zł,

* październik: wartość sprzedaży netto: 1.870.519 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 4.696 zł,

* listopad: wartość sprzedaży netto: 1.207.244 zł, w tym sprzedaż7% i 22% - 12.831 zł,

* grudzień: wartość sprzedaży netto: 2.857.762, w tym sprzedaż 7% i 22% - 14.512 zł.

Razem: wartość netto sprzedaży za 2009 rok: 24.429.280 zł, w tym sprzedaż 7% i 22%: 173.232 zł, tj. 0,71%.

W piśmie z dnia 25 marca 2010 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że przedmiotowy projekt jest skierowany wyłącznie do pacjentów Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, zatem jego realizacja związana jest tylko i wyłącznie ze świadczonymi usługami w zakresie ochrony zdrowia - stacjonarna opieka długoterminowa (PKWiU 85), zwolnionymi z podatku VAT.

W odniesieniu do opisanych we wniosku usług opodatkowanych sprzedaż ta dotyczy:

* refakturowania usług opodatkowanych na rzecz podmiotów zewnętrznych wynajmujących w siedzibie Wnioskodawcy lokale na działalność medyczną, tj. dostawa energii, gazu, wody, odbiór ścieków, sterylizacja, pranie,

* dzierżawy lokali, sprzętu medycznego

* sporządzania kopii i odpisów dokumentacji medycznej,

* kosztów pobytu tzw. "hotelowego" osób nieubezpieczonych oraz osób towarzyszącym pacjentom.

Żadna część sprzedaży opodatkowanej nie jest więc związana z realizowanym zadaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia - zgodnie z obowiązującymi przepisami - istnieje możliwość odzyskania przez jednostkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji jednostka nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 zał. Nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Zatem świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia o symbolu PKWiU ex 85, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Przedmiotowy projekt jest skierowany wyłącznie do pacjentów Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, zatem jego realizacja związana jest tylko i wyłącznie ze świadczonymi usługami w zakresie ochrony zdrowia - stacjonarna opieka długoterminowa (PKWiU 85), zwolnionymi z podatku VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w związku z faktem, że towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą związany z wykonywaniem przez Wnioskodawcę wyłącznie czynności zwolnionych od podatku VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że dokonuje sprzedaży objętej stawką VAT 7% i 22%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu rocznego nie przekracza 2%.

Należy zauważyć, że przepis art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem stosuje się go jedynie w przypadku, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które służą działalności opodatkowanej i zwolnionej, lecz nie ma możliwości ich wydzielenia.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał jednoznacznie, że realizacja przedmiotowego projektu jest związana tylko i wyłącznie ze świadczonymi usługami w zakresie ochrony zdrowia, zwolnionymi z podatku VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo tut. organ informuje, że w przedmiotowej sprawie nie oceniano prawidłowości obliczenia przez Wnioskodawcę wysokości proporcji, ponieważ powyższe nie było przedmiotem zapytania. Wskazane wyliczenia przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie były one przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl