IBPP4/443-1973/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1973/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 29 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności składanych korekt - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności składanych korekt.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Realizuje zadania związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, które są wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i które nie są objęte podatkiem VAT. Oprócz tych zadań Wnioskodawca wykonuje również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Czynności te są objęte podatkiem VAT i z tego tytułu Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT. Typowe usługi świadczone przez Gminę podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT to:

1.

sprzedaż/zamiana/ nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych,

2.

usługi cmentarne świadczone przez Gminę za pośrednictwem administratora cmentarza,

3.

usługi najmu lokali użytkowych, świadczone bezpośrednio przez Gminę,

4.

usługi najmu lokali użytkowych świadczone przez Gminę za pośrednictwem zarządcy lokalami komunalnymi.

Wnioskodawca do tej pory dokonywał odliczeń podatku naliczonego w składanych deklaracjach VAT-7 tylko na sprzedaży lub zamianie nieruchomości gdyż te transakcje były bezpośrednio i logicznie powiązane ze sobą.Aktualnie po dokładniejszej analizie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma zamiar dokonywać rozliczenia podatku VAT należnego na usługach cmentarnych oraz na usługach wynajmu lokali użytkowych świadczonych i rozliczanych za pośrednictwem poszczególnych zarządców nieruchomości z podatkiem naliczonym przez tych zarządców.

I.

Gmina posiada na swoim stanie cmentarz komunalny. Obsługę cmentarza w zakresie administrowania miejscami grzebalnymi na cmentarzu, udostępniania tych miejsc na grzebanie zmarłych, utrzymania czystości i porządku na cmentarzu, ochrona mienia itp. usługi zlecono prywatnej firmie która w imieniu Gminy świadczy ww. usługi oraz wystawia w imieniu i na rachunek Gminy faktury VAT dla odbiorców usług. Kopie tych faktur oraz kwoty wynikające z faktur są przekazywane do Urzędu Miasta, który prowadzi obsługę Gminy. Podatek VAT od tych usług przekazywany jest do Urzędu Skarbowego. Za usługę administrowania firma wystawia fakturę VAT. Dotychczas VAT z tej faktury nie był rozliczany z podatkiem należnym od świadczonych usług cmentarnych.

II.

Gmina posiada lokale użytkowe i mieszkalne, którymi administruje zarządca - spółka z o.o. w tym celu powołana. Faktury VAT za czynsz oraz media dla najemców lokali użytkowych wystawia w imieniu Gminy zarządca. Kopie faktur oraz kwoty wynikające z tych faktur są sukcesywnie przekazywane do Urzędu Miasta, który obsługuje Gminę. Podatek VAT z tych faktur odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego. Zarządca za swoje usługi wystawia fakturę VAT. Dotychczas VAT z tej faktury nie był rozliczany z podatkiem należnym od najemców lokali użytkowych.

III.

Odzyskanie podatku VAT może odbyć się tylko i wyłącznie poprzez ponowne rozliczenie podatku należnego z podatkiem naliczonym w trybie korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7. Korektą można objąć okres 5 lat. W okresie do końca lutego 2010 r. rozliczenie podatku VAT było prowadzone przez Urząd Miasta, a dopiero od marca 2010 r. przez Gminę Miasto. Składając obecnie korekty deklaracji VAT-7 należy te deklaracje - korekty do miesiąca lutego 2010 r. złożyć przez Urząd Miasta a od marca 2010 r. przez Gminę, chyba, że uwzględniając tezy wyroku Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego z dnia 20 października 2009 r. o podmiotowości Gminy w zakresie podatku od towarów i usług - wystarczy złożyć korekty deklaracji tylko przez Gminę za cały pięcioletni okres.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy korektę deklaracji VAT-7 w związku z faktem rozliczania (składania deklaracji VAT-7) podatku VAT przez Urząd Miasta do końca lutego 2010 r., a od marca 2010 r. przez Gminę Miasto może złożyć tylko Gmina za cały okres 5 letni, czy odpowiednio Urząd Miasta i Gmina.

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 20 października 2009 r. sygn. akt o podmiotowości podatkowej Gminy w podatku VAT celem odliczenia podatku naliczonego wystarczy złożyć korektę deklaracji VAT-7 przez Gminę za cały 5-cio letni okres, w tym również za okres gdy podatek VAT rozliczany był przez Urząd Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nadmienić należy, iż ww. przepis został utrzymany w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jednostki samorządu terytorialnego są innymi, niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, lecz są objęte zwolnieniem w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gmina (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy (miasta).

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, a nie Urząd Miasta.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 1861) urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno organizacyjnej te osoby prawne. Urząd Gminy jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd Gminy (miasta).

Jak już podano na wstępie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Miasta powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi miasta.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że w okresie do końca lutego 2010 r. rozliczenie podatku VAT było prowadzone przez Urząd Miasta, a dopiero od marca 2010 r. przez Gminę Miasto. Składając obecnie korekty deklaracji VAT-7 wystarczy, zdaniem Wnioskodawcy, złożyć korekty deklaracji tylko przez Gminę za cały pięcioletni okres.

Ponieważ z ww. przepisów wynika, że dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Miasta powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi miasta, zatem wszystkie korekty deklaracji VAT-7 winny zostać złożone przez Gminę za cały 5-cio letni okres, w tym również za okres gdy podatek VAT rozliczany był przez Urząd Miasta. Nie ulega bowiem wątpliwości, że ww. rozliczenia podatku VAT są rozliczeniami Gminy jako podatnika.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie wskazać, że w zakresie odpowiedzi na 1 zapytanie wydana zostanie odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl