IBPP4/443-1957/10/JP - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1957/10/JP Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 28 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Zakłady Opieki Zdrowotnej) znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej "Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego". W związku z powyższym Wydział Rozwoju Regionalnego przy Urzędzie Marszałkowskim zażądał od Wnioskodawcy przedłożenia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

Projekt pn. "..." ma na celu modernizację instalacji oraz zewnętrznej części budynków zajmowanych przez Wnioskodawcę, a w których wykonywane są usługi w zakresie szpitalnictwa.

Ponadto Wnioskodawca pismem z dnia 21 lutego 2011 r. uzupełnił wniosek o następujące informacje:

* Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7,

* Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które są zwolnione z podatku VAT oraz w niewielkiej części świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT (najem pomieszczeń, catering),

* okres realizacji projektu to okres od 1 kwietnia 2011 r. do 30 września 2011 r.,

* realizacja projektu jest związana ze świadczeniem usług zdrowotnych zwolnionych z podatku VAT jak również ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT, jednakże Wnioskodawca nie jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z działalnością zwolnioną i działalnością opodatkowaną podatkiem VAT,

* proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2 - 8 ustawy o VAT nie przekracza 2%,

* Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z rodzajem prowadzonej działalności (usługi w zakresie ochrony zdrowia) Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu, a służącego działalności w zakresie lecznictwa szpitalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z rodzajem prowadzonej działalności (usługi w zakresie ochrony zdrowia) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego gdyż zakupywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności nieopodatkowanych (załącznik nr 4, poz. 9 ustawy o podatku VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować, w okresie od 1 kwietnia 2011 r. do 30 września 2011 r., projekt pn. "...".

Projekt ma na celu modernizację instalacji oraz zewnętrznej części budynków zajmowanych przez Wnioskodawcę, a w których wykonywane są usługi w zakresie szpitalnictwa.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi medyczne, które są zwolnione z podatku VAT oraz w niewielkiej części świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT (najem pomieszczeń, catering).

Realizacja projektu jest związana ze świadczeniem usług zdrowotnych zwolnionych z podatku VAT jak również ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT, jednakże Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego, związanych z działalnością zwolnioną i działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, że proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2 - 8 ustawy o VAT nie przekracza 2%.

Z uwagi na fakt, iż realizacja projektu jest związana ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT jak również ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT Wnioskodawca obowiązany jest zastosować wskaźnik proporcji. Ponieważ jednak proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 - 8 ustawy o podatku od towarów i usług nie przekracza 2%, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej, bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu wykorzystywane są do wykonywania czynności nieopodatkowanych, lecz tym, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu związane są ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT jak również ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT a proporcja określona w art. 90 ust. 2- 8 ustawy o VAT nie przekracza 2%.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja odnosi się tylko do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie rozstrzyga o zwolnieniu z podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl