IBPP4/443-192/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-192/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą "Dobudowa sali sportowej przy Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą "Dobudowa sali sportowej przy Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w K.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od dnia 2 maja 2006 r. do dnia 31 sierpnia 2007 r. Gmina K realizowała inwestycję pod nazwą "Dobudowa sali sportowej przy Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w K.". Obecnie pojawiła się możliwość uzyskania dofinansowania dla ww. inwestycji w ramach programu operacyjnego ZPORR, Priorytet 3.5 Lokalna Infrastruktura Społeczna, Działanie 3.5.1. Lokalna infrastruktura sportowa i edukacyjna.

Inwestycja zrealizowana została w ramach zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym. Wykonana sala sportowa służy dzieciom i młodzieży uczącej się w szkole w K., a także w sporadycznych sytuacjach klubom sportowym.

Głównym celem projektu jest poprawa dostępu społeczności lokalnych - mieszkańców gminy K. do podstawowej infrastruktury sportowej oraz podniesienie szans w dostępie do edukacji.

Po zakończeniu realizacji inwestycji sala sportowa będąca własnością Gminy została w całości wprowadzona na stan środków trwałych Gimnazjum w K. (jednostka budżetowa Gminy) na podstawie dowodu OT (nieodpłatne wyposażenie w mienie).

Publiczne Gimnazjum w 2008 r. podnajęło kilka razy salę dla MAN-u i BKS. Gimnazjum w K. ma nadany NIP, nie jest jednak płatnikiem podatku VAT, ponieważ uzyskane przez niego dochody w 2008 r. nie przekroczyły progu 50 000 zł (uzyskano dochód w wysokości 41 036,50 zł), natomiast w 2007 r. progu 39 700 zł (uzyskano dochód w wysokości 12 830 zł). W latach wcześniejszych Publiczne Gimnazjum nie uzyskiwało dochodu.

Faktury wystawiane przez głównego wykonawcę oraz za nadzór inwestorski wystawiane były na Gminę K., płatnikiem zaś było Publiczne Gimnazjum w K. Faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji dokumentowały nabycie robót budowlanych oraz usług (nadzór inwestorski).

Nabywane w związku z realizacją zadania roboty budowlane oraz usługi (nadzór inwestorski) nie były i nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Publiczne Gimnazjum w K. nie mogło i nie może odliczyć i odzyskać podatku VAT z tytułu nabycia robót budowlanych i usług (nadzór inwestorski) związanych z wykonaniem zadania pod nazwą "Dobudowa sali sportowej przy Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w K.".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Ponieważ Publiczne Gimnazjum w K. nie przekroczyło kwoty zwalniającej w roku 2007 i 2008 jest zwolnione z płacenia podatku od towarów i usług i nie mogło oraz nie może odliczyć i odzyskać podatku VAT z tytułu nabycia robót budowlanych i usług związanych z wykonywaniem zadania.

Reasumując, Publiczne Gimnazjum nie mogło i nie może odliczyć podatku VAT z tytułu nabycia robót budowlanych i usług (nadzór inwestorski) związanych z wykonaniem zadania pod nazwą "Dobudowa sali sportowej przy Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w K.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina K. realizowała inwestycję pod nazwą "Dobudowa sali sportowej przy Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum w K.".

Po zakończeniu realizacji inwestycji sala sportowa będąca własnością Gminy została w całości wprowadzona na stan środków trwałych Gimnazjum w K. będącego jednostką budżetową Gminy, na podstawie dowodu OT (nieodpłatne wyposażenie w mienie).

Gimnazjum w K. ma nadany NIP, nie jest jednak płatnikiem podatku VAT, ponieważ uzyskane przez niego dochody w 2008 r. nie przekroczyły progu 50 000 zł (uzyskano dochód w wysokości 41 036,50 zł), natomiast w 2007 r. progu 39 700 zł (uzyskano dochód w wysokości 12 830 zł). W latach wcześniejszych Publiczne Gimnazjum nie uzyskiwało dochodu.

Faktury wystawiane przez głównego wykonawcę oraz za nadzór inwestorski wystawiane były na Gminę K., płatnikiem zaś było Publiczne Gimnazjum w K. Nabywane w związku z realizacją zadania usługi nie były i nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją inwestycji nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, faktury związane z realizacją projektu były wystawiane na Gminę. W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl