IBPP4/443-1896/10/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1896/10/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 15 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. Uniwersytet, w ramach prowadzonej działalności statutowej, uczestniczył w realizacji projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie, Działanie 2.6 - Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt pod nazwą "..." realizowany był w okresie od 1 marca 2006 r. do 31 marca 2008 r. i miał na celu utworzenie sieci wspierania innowacji i transferu technologii dla potrzeb transportu publicznego aglomeracji. W ramach realizacji projektu Uniwersytet jako jeden z partnerów, wykonał następujące czynności:

* rozpoznanie systemów zarządzania transportem publicznym - funkcjonujących w Europie,

* udział w wypracowaniu zasad wymiany informacji pomiędzy użytkownikami proponowanych systemów,

* ocena celowości i efektywności rozwiązań telematycznych dla potrzeb (aglomeracji),

* przygotowanie założeń struktury systemu telematycznego transportu miejskiego (regionalnego) w powiązaniu z otoczeniem transportowym i komunalnym,

* identyfikacja kierunków ewolucji systemu zarządzania transportem publicznym na świecie i w Europie.

W trakcie realizacji projektu prowadzony był monitoring oraz gromadzono wiedzę na temat funkcjonujących na świecie systemów teleinformatycznych odpowiedzialnych za zarządzanie transportem publicznym - euroregionalne systemy współtworzące transeuropejską sieć transportu. Gromadzone informacje były publikowane i udostępniane nieodpłatnie w wersji elektronicznej na stronie internetowej, a także były prezentowane na otwartych, bezpłatnych konferencjach organizowanych na terenie województwa.

Z charakteru prac wykonywanych przez Uniwersytet w ramach projektu wynika, iż w trakcie jego realizacji nie było dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W ramach projektu nie został wytworzony żaden towar ani usługa mająca wartość handlową. Efektem realizowanych prac jest zdobyta wiedza, która przedstawiona została w publikacji książkowej pt. "...". Książka została wydrukowana w ilości 50 egzemplarzy i przekazana nieodpłatnie ośrodkom naukowym i punktom bibliotecznym. Ostatecznymi beneficjentami projektu były, między innymi, jednostki samorządu terytorialnego województwa (obecne na bezpłatnych, otwartych konferencjach), przedsiębiorcy, stowarzyszenia i ośrodki naukowe z całego kraju. W związku z realizacją projektu Uniwersytet poniósł koszty wynagrodzeń za wykonane prace badawczo-rozwojowe i obsługę finansowo-księgowa projektu, a także koszty materiałów biurowych, koszty bankowe oraz koszty związane z wyjazdem do Francji członka zespołu roboczego.

W piśmie z dnia 14 lutego 2011 r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje:

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie były i nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Faktury związane z realizacją projektu zostały wystawione na Akademię (obecnie: Uniwersytet).

Każdy z partnerów ww. projektu, w tym Wnioskodawca, realizował i rozliczał zakupy indywidualnie, na własną rzecz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do powyższego projektu z działania 2.6 ZPORR, w realizacji którego uczestniczył Wnioskodawca, istnieje możliwość odliczenia podatku WAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 lutego 2011 r.), w odniesieniu do ww. projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako strona uczestniczył w realizacji w okresie od 1 marca 2006 r. do 31 marca 2008 r. projektu pt. "...", który miał na celu utworzenie sieci wspierania innowacji i transferu technologii dla potrzeb transportu publicznego aglomeracji

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z realizacją projektu Uniwersytet poniósł koszty wynagrodzeń za wykonane prace badawczo-rozwojowe i obsługę finansowo-księgowa projektu, a także koszty materiałów biurowych, koszty bankowe oraz koszty związane z wyjazdem do Francji członka zespołu roboczego.

Faktury związane z realizacją projektu zostały wystawione na Akademię (obecnie: Uniwersytet).

Każdy z partnerów ww. projektu, w tym Wnioskodawca, realizował i rozliczał zakupy indywidualnie, na własną rzecz.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie były i nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projekt pt. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie były i nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl