IBPP4/443-1889/10/EJ - Odliczenie podatku VAT naliczonego w związku z dokonaniem termomodernizacji budynków szpitala.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1889/10/EJ Odliczenie podatku VAT naliczonego w związku z dokonaniem termomodernizacji budynków szpitala.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej gdzie funkcję założycielską pełni Województwo, a nadzór nad działalnością sprawuje Zarząd Województwa. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Usługi, które świadczy w głównej mierze (zdrowotne) są zwolnione z VAT, jednak Wnioskodawca świadczy i usługi opodatkowane do których zalicza:

1.

pobyt opiekunów (noclegi i wyżywienie) małych pacjentów,

2.

najem pomieszczeń dla Zespołu Szkół Specjalnych, do którego uczęszczają pacjenci Wnioskodawcy. Nadzór nad działalnością zespołu sprawuje również Zarząd Województwa, dlatego ZSS zwolniony jest z opłat czynszowych, natomiast płacą Wnioskodawcy za podstawowe utrzymanie (woda, ścieki, ogrzewanie, sprzątanie), co podlega podatkowi VAT,

3.

dostawa wody i odbiór ścieków pobliskiego osiedla mieszkaniowego,

4.

wynajem lokali mieszkalnych dla własnych pracowników,

5.

w minimalnych ilościach wynajem lokali użytkowych

6.

z działalności własnej stołówki korzystają chorzy, opiekunowie i pracownicy.

Ze względu na to, iż Wnioskodawca świadczy usługi zwolnione z podatku VAT i opodatkowane, podatek naliczony odlicza metodą proporcji. Wyliczony wskaźnik proporcji na rok 2010 wynosi 14%.

Od 2007 r. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Jest to termomodernizacja sześciu pawilonów wraz z zakupem i instalacją systemu solarnego. Pawilony przeznaczone dla chorych zostały już ocieplone, zmodernizowane i rozliczone fakturami częściowymi. Obecnie pozostała termomodernizacja ostatniego połączonego budynku w którym znajdują się: szkoła, kuchnia ze stołówką, pomieszczenia pracownicze, pralnia, laboratorium, apteka, biura administracji. Na finansowanie ostatniej części przedsięwzięcia zostały Wnioskodawcy przyznane środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ale w celu podpisania umowy Wnioskodawca musi dostarczyć informację z Krajowej Izby Podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 11 stycznia 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony i w jakiej wysokości w ramach realizowanego projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pod tytułem "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem podatku VAT ustawowo jest zobligowany do rozliczenia podatku od wykonywanej termomodernizacji obiektu szpitala. Mająca nastąpić dalsza część prac dotyczyć będzie głównie działalności opodatkowanej i zwolnionej, dlatego VAT naliczony Wnioskodawca będzie mógł odliczyć metodą proporcji od faktury dotyczącej ostatniej części robót termomodernizacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie, według ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji. Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W odniesieniu więc do zakupów związanych z czynnościami zarówno opodatkowanymi, jak i zwolnionymi, podatnik winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych. Jeżeli ustalona proporcja nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku, naliczonego przy nabyciu towarów i usług, których nie da się przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. "...". Obecnie pozostała do wykonania termomodernizacja ostatniego połączonego budynku w którym znajdują się: szkoła, kuchnia ze stołówką, pomieszczenia pracownicze, pralnia, laboratorium, apteka, biura administracji. Usługi, które Wnioskodawca świadczy w głównej mierze (zdrowotne) są zwolnione z VAT, jednak Wnioskodawca świadczy i usługi opodatkowane W treści wniosku wskazano, że mająca nastąpić dalsza część prac dotyczyć będzie głównie działalności opodatkowanej i zwolnionej.

Zakupy dokonane w ramach realizacji projektu będą zatem związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również czynności zwolnionych. Nieruchomość będąca przedmiotem projektu będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak również do czynności zwolnionych. Proporcja określona w art. 90 ust. 2 - 8 ustawy o VAT wynosi 14%.

Wskazać należy, że nałożony na podatnika obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia i czynnościami niedającymi takiego prawa ma charakter bezwzględny. Jeżeli jednak podatnik nie jest wstanie dokonać tego wyodrębnienia, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o VAT podatnik może, co do zasady pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Nadmienić wypada, że rozliczenie proporcjonalne jest prawem podatnika, jednakże rezygnacja z tego sposobu rozliczenia podatku oznacza rezygnację przez podatnika z odliczenia jakiejkolwiek części podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług których podatnika nie jest w stanie bezpośrednio (czyli bez żadnych umownych kryteriów) przyporządkować do sprzedaży opodatkowanej.

Wobec powyższego w stosunku do nabywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług niezbędnych do przeprowadzenia termomodernizacji tzw. "budynku połączonego", który jak wynika z treści wniosku wykorzystywany jest równocześnie do świadczonych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych (dających prawo do odliczenia podatku naliczonego) oraz czynności zwolnionych (niedających prawa od odliczenia) Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego, w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego będzie mógł odliczyć podatek metodą proporcji należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl